רבנים בציונות הדתית: "לבטל את מערך הכשרות של צהר"

ועדת הרבנים שכוללת בין היתר את הרב דרוקמן, הרב זלמן מלמד והרב דרורי, נפגשה עם ראשי צהר במטרה ליצור שיתוף פעולה בתחום הכשרות. המהלך לא צלח, והרבנים תקפו: "מביאים להנמכת רמת הכשרות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/06/18 16:15 ז בתמוז התשעח

רבנים בציונות הדתית: "לבטל את מערך הכשרות של צהר"
הרב חיים דרוקמן, צילום: יעקב כהן/פלאש 90

קבוצת רבנים בציונות הדתית התכנסה היום (ד') כדי לדון על מערך הכשרות החדש של ארגון רבני צהר. לאחר ההתכנסות נפגשו הרבנים עם ראשי צהר במטרה לייצר שיתוף פעולה בתחום הכשרות, אך המהלך לא צלח. לאור זאת ציינו הרבנים כי הם רואים בחומרה את הקמת מערך הכשרות האלטרנטיבי.

בכינוס השתתפו הרבנים הרב יעקב אריאל, הרב חיים דרוקמן, הרב צפניה דרורי, הרב זלמן מלמד, הרב איסר קלונסקי והרב חיים שטיינר, שנפגשו עם הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו.

"הדבר גורם לפגיעה בכשרות במדינת ישראל ומביא להנמכת רמת הכשרות, ובנוסף מהווה פגיעה קשה ברבנות הראשית", נאמר בהודעת הרבנים ביחס למערך הכשרות של צהר, לאחר שהפגישה עם ראשיה לא הניבה תוצאות.

הרבנים קראו לרבני צהר לבטל את מערך הכשרות הנפרד, והזכירו כי ''הרבנות הראשית לישראל נוסדה ע"י מרן הרב קוק זצ"ל במגמה לרכז את כל ענייני הרבנות והדת תחת סמכות רבנית אחת והחלטית שתהייה מחייבת את כל הציבור בארץ בלי גופים אחרים הפועלים עצמאית ללא הסמכות המרכזית''.

מארגון רבני צהר נמסר בתגובה: ''איננו נוהגים לדווח מתוך ישיבות סגורות. רק נאמר כי בישיבה זו לא הייתה פניה לצהר לסגור את המיזם אלא לשתף פעולה עם הרבנות הראשית. צהר הגיבה בחיוב רב להצעה מתוך רצונה לשתף פעולה עם הרבנות.

''רבנים רבים, ראשי קהילות, ישיבות תומכים מאד בהגדלת הכשרות על ידי מערך הכשרות של צהר. חשוב לציין כי רבים מבתי העסק שקבלו את כשרות צהר היו בעבר לא כשרים ופתוחים בשבת ובזכות כשרות צהר הם הפכו לכשרים וסגורים בשבת.

''הגדלת הכשרות בישראל על פי ההלכה היא דרכנו ואנו מחוייבים לה כלפי שמיא אנו מקווים כי מאמציהם של מורינו ורבותינו יבשילו לכלל שיתוף פעולה פורה עם הרבנות הראשית כי זאת מגמתינו''.

בארגון ליב''ה תקפו את רבני צהר ומסרו: ''ארגון צהר מוכיח פעם אחר פעם, שהמטרה - פגיעה ברבנות הראשית - מכשירה כל צעד בדרך. פגיעה במהפכת הכשרות של הרב מיכה הלוי בפתח תקווה, התנהלות כוחנית ואיומים נגד המבקרים, ועכשיו גם התעלמות מוחלטת מכל רבני ישראל.

"התנהלות כזו מזכירה יותר ארגון פוליטי/עסקי כושל ובטח שלא מתאימה לארגון ששואף להיות 'ארגון רבנים'. הגיע הזמן שבארגון צהר יתחילו לשמוע לרבני ישראל ולרחשי הציבור ויפסיקו את המהלכים להחלשת הרבנות הראשית''.

בארגון כושרות אמרו: "אנו קוראים לכלל המגזרים בין הציבור הדתי ובין הציבור הכללי שומר הכשרות בישראל,  לעמוד לימין הרבנות הראשית לישראל ולתקן אותה מבפנים. פילוגים נוספים של גופים הרוצים לתת כשרויות ללא כל רגולציה, משמעותם - פחות כשרות ויותר פילוג. 

"לאור ממצאים שנמצאו בגופי כשרות שאינם חוקיים אנחנו קוראים לציבור הרחב להימנע מאכילה בבתי אוכל הממותגים בכשרויות שאינם תחת פיקוח הרבנות המקומית".

במפלגת האיחוד הלאומי אמרו: "אנו מצטרפים לקריאתם של הרבנים החשובים. אנו קוראים לחברנו בארגון צהר שלא לפגוע בכשרות הממלכתית ולבטל את מערך הכשרות הפרטי.

"הדרך הנכונה היא לחזק את מערך הכשרות הממלכתי ולבצע תיקונים שיכולים לשפר ולשדרג את הכשרות בשיתוף פעולה עם הרבנות הראשית ומבלי לגרום לפילוג בעם וזהותה היהודית של מדינת ישראל".

בארגון חותם אמרו:"כעת מתברר שהתומכים המשמעותיים של צהר הם ארגוני ישראל חופשית והתנועה הרפורמית. לאחר שבעבר נחשף שהנהלת צוהר סיכלה הצעת חוק לייעול מערך הכשרות, ולאחר שניתנה השגחה של גוף הכשרות החדש גם בפתח תקווה, שם נעשתה מהפכה במערך הכשרות, שוב מוכח כעת כי לא שיפור עולם הכשרות מונח לנגד עיניהם, אלא דווקא השאיפה לפגוע ברבנות הראשית.

"כעת, משרבני הציונות הדתית יצאו בקריאה משותפת לעצור את התהליך שמביא להונאה בכשרות בממדים עצומים, מעניין לראות אלו גופים וארגונים ממשיכים לתמוך במערך הכשרות של צהר".

עוד אמרו בחותם כי "לא לחינם ראש תחום הכשרות בצהר יצא בחריפות נגד מערך הכשרות של הארגון, שכן ברור שנתינת תעודת כשרות ללא רגולציה, תאפשר לכל בעל עסק להדפיס תעודה ולהכריז על עצמו ככשר באופן שיביא להונאת צרכני האוכל הכשר".