ראש המועצה הדתי מסביר: למה אקיים כנס בנושא הלהט"ב

בשיחה עם 'כיפה' סיפר עודד רביבי כי החליט לערוך אירוע בנושא ביישוב אפרת, לאחר שנחשף לשיעורי ההתאבדות הגבוהים בקרב להט"בים במגזר הדתי. "לא ניתן להישאר אדיש, אתה מבין שאתה עוסק פה בדיני נפשות"

חדשות כיפה דויד ליבנה 03/06/18 17:41 כ בסיון התשעח

ראש המועצה הדתי מסביר: למה אקיים כנס בנושא הלהט"ב
מצעד הגאווה בירושלים, צילום: גילי יערי/פלאש 90

"אנחנו מבינים שאנחנו נמצאים באירוע מאתגר שאנחנו לא יכולים להמשיך להתעלם ממנו. הוא לא ילך אם נמשיך לשתוק", כך אמר היום (א') ל'כיפה' ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, בשיחה על להט"בים במגזר הדתי. "כמה חיים אנחנו מאבדים על הסיפור הזה, המטרה בסוף זה להציל נפשות", הוסיף. 

ביוזמתו של רביבי יתקיים הערב באפרת כנס מיוחד בנושא, בהשתתפות הרב רפי אוסטרוף - מומחה למיניות בריאה - והפסיכולוג פרופ' טוביה פרי. לאחר מכן יתקיים פאנל שבו ייקחו חלק נוער להט"ב בני הציונות הדתית.

"היו לנו בשנים האחרונות כמה מקרים שבהם זיהינו מצוקה של בני נוער שהתבססה על זהותם המינית. מקרים מסוימים היו טראגיים, מקרים מסוימים הגיעו לטיפול מחלקת הרווחה. הגענו לתובנה שצריך להתעסק עם הסיפור הזה, שאי אפשר להמשיך להתעלם ממנו", סיפר רביבי על המניע לקיים אירוע מסוג זה ביישוב דתי. 

לדבריו, התכנון המקורי היה לקיים ערב אינטימי בהשתתפות רב ופסיכולוג שמתעסקים בתחום, ולהזמין אנשי חינוך והורים כדי לשמוע על דרכים וגישות להתמודדות עם המצוקות שעולות. למרות זאת, החשיפה התקשורתית הביאה לכך שהאירוע זכה להתעניינות גדולה מאוד. 

"אני מוצף בעשרות מכתבים שבעיקר אומרים תודה רבה שסוף כל סוף מישהו מתייחס לבעיה. אנשים מעידים שבשלבים מסוימים ניסו או שקלו לשים קץ לחייהם ורוצים לשתף באירוע שלהם. לערב שלא תכננו שיגיעו אליו אפילו עשרה אנשים כנראה יגיעו הרבה יותר", אמר. 

עודד רביבי

"מדובר בדיני נפשות". רביביצילום: באדיבות המצלם

רביבי הדגיש כי "אנחנו לא מחפשים בערב הזה לא הכרה, לא עידוד ולא הזדהות. זה לא משהו שאתה יכול לבוא ולהגיד 'שנה הבאה יהיה מצעד גאווה באפרת'. זה ממש לא האירוע".

לדבריו, המטרה היא אחרת: "יש אנשים שסובלים מהגדרות הזהות המינית שלהם שלא יודעים עם מי הם יכולים לדבר ולהתייעץ על מה שהם מרגישים. זה נכון בציבור שלנו שבעתיים מכיוון שיש כאן נפח דתי-אמוני-הלכתי שמסבך את הסוגיה. אם בדרך כלל היית הולך לשאול רב או להתייעץ עם הר"מ בישיבה - המעגלים האלה פשוט נסגרים. החבר'ה בתחושה שזה לא מקובל הלכתית אז אין בכלל על מה לדבר ואין עם מי לדבר. 

"האירוע פונה דווקא למעגל של המחנכים, הרבנים וההורים - איך אתה נותן תמיכה לילד כזה שאתה מביא שחוץ מהמשבר בזהות המינית הוא סובל מבעיה אמונית-הלכתית לחיות איתה". 

רביבי סיפר כי במסגרת ההכנות לכנס הוא נחשף לסטטיסטיקה לפיה 30% בקרב הציבור מתאבדים על רקע של בעיות בזהות המינית. בציבור הדתי לאומי הסטטיסטיקה כפולה ועומדת על כ-60%. "זה נתון מטורף. אתה לא יכול להישאר אדיש כלפיו", הזדעק.

ראש מועצת אפרת סובר שגם "בלי לקבל, בלי להכיל, בלי להסכים, בלי לתמוך ובלי לעודד - אתה מבין שאתה עוסק פה בדיני נפשות. וצריך לראות איך אנחנו נותנים לאותם אנשים את מעגל התמיכה והסיוע בשים לב למורכבות היומיומית וההלכתית שאני בהחלט מודע לה ומבין אותה, ואפילו שותף לה במידה מסוימת".

רביבי התייחס גם לתופעה של השתקת הנושא, ואמר: "יש כאלה שמעדיפים לא לדבר על זה, לטאטא מתחת לשטיח ומקווים שזה יעבור. אנחנו כבר חיים עם התופעה הזו כבר כל כך הרבה שנים. הם לא נעלמים. אלה הילדים שלנו. אנחנו מבינים שאנחנו נמצאים באירוע מאתגר שאנחנו לא יכולים להמשיך להתעלם ממנו. הוא לא ילך אם נמשיך לשתוק. כמה חיים אנחנו מאבדים על הסיפור הזה. זה דיני נפשות קודם כל.

"המטרה בסוף זה להציל נפשות, שלא יהיה ילד שסובל ממצוקה שיחשוב שהפתרון היחיד שיש לו זה להיעלם מהעולם. צריך לראות איך נותנים לילד כזה הרגשה שהוא כן חלק מהעולם הזה, שיש לו מקום, שיש לו דרך להמשיך לחיות את החיים שלו. איך בדיוק? אני לא רב ולא איש חינוך. אני מנסה לייצר את הפלטפורמה לראות איך אני יכול להציל עוד נפש אחת מישראל".

ואיך מגיבים בסביבתו לקיום האירוע? רביבי סיפר כי הוא דווקא מתקבל בהבנה רבה בקרב תושבי היישוב. "אנשים מבינים שכבר אי אפשר להתעלם מזה. זה הפך להיות בממדים יותר מדי גדולים מכדי להגיד שאם רק נמשיך לשתוק זה ייעלם לנו".