ראש המוסד לשעבר: נתניהו הורה על על מוכנות לתקיפה באיראן בטווח של ימים

תמיר פרדו חשף בראיון ל'עובדה' כי ראש הממשלה היה רציני בכוונותיו וכי בצעד חסר תקדים הוא בחן את חוקיות הפקודה, "בדקתי עם ראשי מוסד קודמים, בדקתי עם יועצים משפטיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/05/18 08:38 יז בסיון התשעח

ראש המוסד לשעבר: נתניהו הורה על על מוכנות לתקיפה באיראן בטווח של ימים
נתניהו ופדרו, צילום: פלאש 90. קובי גדעון

בשנת 2011 ישראל הייתה קרובה מאוד לתקוף באיראן וראש הממשלה נתניהו אף הורה למערכת הביטחון להיות מוכנים לפעילות צבאית בטווח של ימים. כך חשף ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו בראיון שהעניק ל'עובדה' שתשודר הערב (חמישי)

לפני כ-7 שנים, זמן קצר לאחר שפרדו נכנס לתפקידו ובתקופת כהונתו של בני גנץ כרמטכ"ל, הורה נתניהו לצה"ל והמוסד להיות מוכנים לתקיפה בטווח של 15 יום מרגע הינתן הפקודה

"בדברים האלה צריך להאמין לאנשים", אמר ראש המוסד לשעבר על התרשמותו ממידת הרצינות של ראש הממשלה,ז"ה הקברניטים שלך. אז כשהוא אומר לך תיכנס לתהליך של ספירה לאחור, אתה מבין שהוא לא משחק איתך משחקים. לדברים האלה יש משמעויות אדירות". 

נתניהו חושף את תכנית הגרעין האיראנית

7 שנים לפני כן הוא תכנן לתקוף. נתניהו חושף את תכנית הגרעין האיראניתצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

 
אחד מבכירי מערכת הביטחון דאז ראה בכך הכרזת מלחמה, אך בצעד חסר תקדים בחן את פקודת נתניהו מבחינה חוקית, "עשיתי בירורים מכל מה שיכולתי לעשות. בדקתי עם ראשי מוסד קודמים, בדקתי החל מחקה (יצחק חופי) שהיה ראש המוסד, ועד מאיר דגן ועד בכלל. בדקתי עם יועצים משפטיים. התייעצתי עם כל מי שיכולתי להתייעץ בשביל להבין מי מוסמך לתת הנחיות בכל נושא של פתיחה במלחמה".

פרדו אף פנה גם ליועץ המשפטי לממשלה כדי שיבחן האם פקודת נתניהו אכן יכולה להינתן ובשלב מסויים אף שקל להתפטר במידה והיה מקבל הוראה לתקוך בטהרן, "בסוף אם אני מקבל פקודה, ואם אני מקבל הוראה מראש הממשלה אני אמור לבצע אותה, אני צריך להיות בטוח שאם חס וחלילה יקרה משהו לא תקין. אפילו אם הפעולה ייכשל, שלא ייווצר מצב שאני ביצעתי פעולה לא חוקית". 
 
נושא התקיפה ירד לבסוף מסדר היום, בין היתר על רקע התנגדותם של הרמטכ"ל וראש המוסד, "כשדרג מדיני נותן הנחיה, יש לך שתי אפשרויות - אפשרות אחת זה לבצע, ואפשרות אחרת זה לשים את המפתחות. טוב שלא הגעתי לנקודת ההחלטה הזאת... לא שזה לא עבר לי בראש".