קרן יחד: ערבות הדדית או חברת ביטוח חברתית?

אבישי רוטשטיין, ביקש להצטרף לקרן יחד, אך למרבה ההפתעה נתקל בסירוב, בשל עברו הרפואי. קרן יחד: אין קיום לקרן אם ירשמו אליה אלפי חולים

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/07/18 15:03 יג באב התשעח

קרן יחד: ערבות הדדית או חברת ביטוח חברתית?
אילוסטרציה חדר מיון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משפחות רבות חוות שבר כלכלי גדול עם פטירת אחד מההורים. על מנת למנוע את המשבר, עד כמה שניתן, הוקמה "קרן יחד", אשר חרטה על דגלה מתן מענה כספי למשפחות החברות בה, עם פטירתם של אחד ההורים. 

גלעד רוטשטיין, הצטרף לקרן לפני כ-4 שנים. אך כאשר אחיו, אבישי (32), ביקש להצטרף גם, הוא נתקל בסירוב. מבירור שערכה המשפחה עלה כי מאחר ואבישי חלה בלוקמיה לפני כשבע שנים, וטרם עברו 10 שנים מיום החלמתו, מסרבת הקרן לצרף אותו כחבר בה. "אחי שלח את הטפסים להצטרפות לקרן, אך דחו אותו בלי לומר מדוע", מספר גלעד, "כאשר ניסינו לברר מה הסיבה גילינו כי מאחר ולא עברו 10 שנים מיום ההחלמה, הוא לא קיבל מענה. וזאת למרות כי בידיו אישור רפואי המעיד כי הוא נקי המטולוגית. בשיחה שערכתי עם אחד המקורבים לאנשי הקרן הוא סיפר כי הם לא בודקים ברישום הרפואי משקל או אם הבן אדם מעשן, שזה אבסורד בעיניי. מצב שבו שבן אדם שלא אכפת לו מעצמו כן יתקבל, אבל מי שהיה חולה במחלה המטולוגית - לא יתקבל".

אבישי רוטשטיין ומשפחתו

אבישי רוטשטיין ומשפחתוצילום: באדיבות המשפחה

"זה לא עניין אישי" מוסיף גלעד, "אני מאוד מאמין בחשיבות הקרן ובמטרות שהיא הציבה לעצמה, אך אם הקרן מוצגת כקרן ערבות הדדית, והמטרה היא לא להשאיר אף אחד מאחור, זה נראה לי מעט מגוחך שנותרים מאחור אנשים שפחות משתלמים להם מבחינה ביטוחית. אחי יכול להצטרף לביטוחי חיים למיניהם, אך לקרן ערבות הדדית - לא. אנחנו הצטרפנו על מנת לוודא שבאמת לא משאירים אף אחד מאחור, השאלה היא האם כולם יכולים להצטרף או רק את מי שמשלם להם כלכלית".

בתגובה לדברים אומר הרב הלל הורוביץ, יו"ר ומייסד קרן יחד: "אחד מהכללים בתקנון הקרן הוא: שלא ניתן לקבל חבר/ה לקרן שבשעת הרישום חולה או חלה במחלה מסכנת חיים. מגבלה זו, לצערנו הגדול, נובעת  מהסיבה: שאין קיום לקרן שמבוססת על נתינה קטנה של חבריה אם ירשמו אליה אלפי חולים במחלות מסוכנות שלצערנו אחוז הפטירה שלהן הוא גבוה. זו  האחריות  שלנו כלפי כל חברי הקרן, שנוכל לעמוד במחוייבות שלנו לערבות ההדדית- לכל חברי הקרן. אנחנו כן משתדלים למצוא כל דרך לקבל כמה שיותר אנשים, וגם אנשים עם מחלה מסוכנת אם עברה תקופה משמעותית מהחלמה מהמחלה. הוועדה הרפואית של הקרן בוחנת את הדו"ח הרפואי של בקשת הצטרפות של חבר/ה המצהיר/ה על מחלה קשה, ועל פי קריטריון הקרן, בוחנת את האפשרות אם לקבל אותו בצורה מלאה, או בהחרגה כזו או אחרת, או שבצער לא ניתן לצרפו.

"יש לציין כי אנחנו מעודדים גם מי שלא יכל להירשם, שבן או בת הזוג הבריאים יוכלו להירשם. אנו שמחים לקבל מהציבור בקשות, עצות ורעיונות לשכלול פעילות הקרן, כמו רעיונות לתיקון הקריטריונים,  והנהלת הקרן בוחנת תיקונים כאלה ואחרים בתקנון הקרן, לטובת הציבור הרחב.
בנוגע למקרה הספיציפי, פנה אלי לראשונה ביום שישי האחרון (ח' באב) בבקשה לבחון אפשרות לקבל לקרן את קרוב משפחתו, שנענה בשלילה מסיבה רפואית. הוא נענה מיד על ידי כי אינני מכיר את המקרה ואבדוק את הבקשה, ונבחן האם יש דרך עפ"י כללי הקרן לאשרו.  אנו  מצרים על הפנייה המוזרה לתקשורת, תוך ניסיון  לפגוע במפעל חסד ענק של יוזמה התנדבותית ובאמון הגדול של הציבור בקרן. גם במקרה הזה לאחר שפנו ביום שישי האחרון, להמתין לתשובה מסודרת האם ניתן כך או אחרת לאשר את הבקשה. אנו נמשיך בע"ה כולנו יחד לחזק את הקרן, תוך בחינה מעת לעת כיצד ניתן להרחיב את החסד ולאפשר עוד טוב בעם ישראל."