קולו של מחיה החזנות נדם

אחד החזנים המוכרים בדור האחרון, ד"ר מרדכי סובול, נפטר במהלך שהותו בארצות הברית שם שימש כחזן בחגי תשרי, אחיינו, משה קלוגהפט: "להתראות דוד גיבור שלי, אשר על המשמרת של שימור המוסיקה היהודית". השרה רגב: "הנגיש את עולם החזנות לקהלים מגוונים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/09/18 08:06 ז בתשרי התשעט

קולו של מחיה החזנות נדם
נפטר בפתאומיות. ד"ר סובול, צילום: באדיבות המשפחה

אבל כבד בעולם החזנות והתרבות היהודית: ד"ר מרדכי סובול, מחיה החזנות בדורנו, חתן פרס ירושלים ופרס החינוך מנשיא המדינה על תרומתו להחייאת החזנות בישראל – נפטר הלילה (א') בפתאומיות מארוע מוחי בגיל 67

"היה ציוני בכל רמ"ח אבריו. הוא היה ראוי לקבל את פרס ישראל, ובמקום זאת מובא לקבר ישראל", אמרו מקרוביו לאחר שנפטר בעת ששהה בארצות הברית בתפילות החג.

מרדכי סובול, תושב פ"ת,  נולד ב-1951, בתל אביב למאיר וזיסל, ניצולי שואה. הוא נחשב למחייה החזנות בדורנו  והיה מקובל כבר הסמכא מספר אחד בעולם בתחום החזנות.

סובול קיבל את פרס החנוך מידי נשיא המדינה יצחק נבון בשנת 2006,  וכן הוענק למרדכי סובול פרס ירושלים על תרומתו המיוחדת להחייאת החזנות בישראל. סובול שימש כמנהל מוסיקאלי ומנצח קבוע של התזמורת הסימפונית "יובל".  מאחוריו מאות רבות של קונצרטים בארץ ובעולם בהם ניצח על תזמורות סימפוניות רבות, והקים אחריו דורות של חזנים. 

את תורת החזנות ורזי נוסח התפילה למד מרדכי סובול מגיל שמונה אצל החזן שלמה רביץ ז"ל. שלמה רביץ קירב אותו וראה בו ממשיך דרכו בחזנות. ד"ר מרדכי סובול חיבר ותיזמר מאות יצירות, והיה מוזמן דרך קבע לפסטיבלים למוסיקה בכל העולם, בין השאר בניו יורק, ורשה ומונטריאול.

בין מפעליו המוסיקאלים הרבים עשרות רבות של תקליטים עם מיטב הזמרים, ביניהם תקליט של מוסיקה יהודית עם הזמר חיים משה, כמו גם תקליט משותף ללהקת אתניקס ויהורם גאון, ובו מבוצע שירו "פתח לנו שער" ,אשר הפך להיות פרק התפילה הפופולארי של תפילת נעילה בקהילות ישראל.

סובול הכשיר במהלך השנים את החזנים המובילים בעולם, ובהם יצחק מאיר הלפגוט, יעקב למר, חיים אדלר, צבי וייס, נתנאל הרשטיק ועוד. בקונצרטים הרבים שערך , שיתף פעולה הן עם החזנים המובילים בעולם, אותם טיפח מתחילת הקריירה שלו, והן עם זמרים ישראלים כמו דוד דאור ועמיר בניון. 

בסרט "מדורת השבט" בו הוא השתתף חיבר מרדכי סובול עבור יהורם גאון את השיר "הבט משמים" ובו שילוב של חזנות ופזמון המושתת על לחן עתיק ומוטיבים יהודיים מסורתיים. במשך שנים רבות הגיש את התוכנית "לפני התיבה" ברדיו קול חי. 

בקרב משפחתו ומוקירי זכרו סיפרו כי "סובול היה יהודי וציוני בכל רמ"ח אבריו, אשר קיבל עשרות הצעות לעזוב את הארץ ולשמש כחזן בחו"ל, אך סירב לכולם. הוא היה ראוי לקבל את פרס ישראל, ובמקום זאת מובא לקבר ישראל"

אחיינו של סובול, היועץ האסטרטגי משה קלוגהפט, ספד לו בפייסבוק: "להתראות דוד גיבור שלי, אשר על המשמרת. היית על המשמרת של שימור המוסיקה היהודית, על משמרת הקמת עולם החזנות מאפר השואה, ומעל הכל - אדם שכולו אהבה למשפחה וגאוות המשפחה. גיבור ילדותי. כנראה בשמים היו צריכים איזה מנצח ברמה למקהלת המלאכים, אתה כבר תדע להרים להם קונצרט. כל כך מתגעגע".

שר החינוך ויו״ר הבית היהודי, נפתלי בנט, התייחס לפטירתו של ד״ר מרדכי סובול: ״פטירתו של ד״ר מרדכי סובול היא אבידה גדולה לעולם החינוך והתרבות היהודית. מפעל חייו להקים את עולם החזנות היהודית מאפר השואה ימשיך איתנו לנצח. קולו נדם אך לא מורשתו. יהי זכרו ברוך."

שרת התרבות מירי רגב ספדה גם היא: ״הצטערתי להתבשר על פטירת ד"ר מרדכי סובול, בעל נפש יהודית וציונית, אחד מגדולי החזנים של עמנו. מרדכי ז"ל הנגיש את עולמן של החזנות ומוסיקת הנשמה היהודית ופתח שערי ניגון יהודי לקהלים רבים ומגוונים. מרדכי היה יוצר, חזן וגשר של תרבות בין חלקי עמנו בארץ ומעבר לים. לכתו בימים הנוראים, ימים של אמירת סליחות,  מסמלת יותר מכל את מפעל חייו. יהי זכרו ברוך!"

ח״כ ניסן סלומינסקי יו״ר ועדת החוקה: "בכאב לב נפרד היום מחברי, החזן והמנצח הנודע, מרדכי סובול. האיש והאגדה שהחיה את החזנות בימינו והרימה עד שמי מרום. שהדריך וחינך דורות של חזנים ושליחי ציבור רבים ושהפך את אומנות החזנות גם לנחלת הציבור כולו. מלחין, ידען ומנצח שאין שני לו! איש משפחה חם, אהוב ואוהב הבריות. ידידי היקר שנדם קולו לעד. יהי זכרו ברוך!"