קברי יהודים בצרפת צפויים להיפתח - והעצמות יפונו או יישרפו

עשרות רבות של קברים יהודיים באזור פריז צפויים להיות מפונים בתקופה הקרובה, מאחר ומועד החכירה שלהם הגיע לסיומו ואין מי שישלם את מחיר הקבר. ללי דרעי, מנהלת תכנית לקליטת עליה מצרפת: "אלו אנשים שנפטרו שכולם מכירים, ואתה יודע שעוד מעט אולי לא יהיה להם קבר. הקברים שלהם פשוט יפונו"

חדשות כיפה יהונתן קליין 27/12/18 14:05 יט בטבת התשעט

קברי יהודים בצרפת צפויים להיפתח - והעצמות יפונו או יישרפו
בית קברות יהודי באירופה, צילום: shutterstock

מאות, ואולי אלפי, קברים יהודיים בצרפת - בסכנה. בתקופה הקרובה צפויים ככל הנראה גורמי אכיפת החוק בצרפת לפתוח בפינוי עשרות קברים של יהודים, בבית הקברות ולונסו, בפרברי פריז. הסיבה - החוק הצרפתי אינו מאפשר רכישת חלקת קבר, אלא רק חכירה שלה לתקופת שנים מסוימת, על פי התשלום. לאחר שהתקופה מסתיימת, בין אם מדובר ב-5 שנים או ב-50 שנה, ואין צאצא ישיר שחוכר את הקבר לתקופה נוספת, הרשויות בצרפת מפנות את העצמות מחלקת הקבר לטובת קבר חדש. 

במקרה הטוב, קוברים את העצמות המפונות בקברי אחים, אך מאז שנת 2011, החוק הצרפתי מתיר לשרוף את העצמות, דבר המנוגד כמובן למסורת היהודית מאז ומעולם. ללי דרעי, ילידת צרפת ותושבת היישוב עלי שבבנימין, מנהלת תכנית לקליטת עליה מצרפת, מספרת ל'כיפה' כי מדובר בתופעה מוכרת. לדבריה, "בגלל הפרדת הדת מהמדינה, אין בתי קברות יהודיים בצרפת, אלא שורות של קברים יהודיים בבתי העלמין הכלליים, בהם יש צפיפות גדולה מאוד, ואחת לכמה שנים פשוט מרוקנים את הקברים שתקופת החכירה שלהם נגמרה". היא מספרת כי במקרה הטוב קוברים את העצמות המפונות בקברי אחים, וגם אז, לא פונים לקהילה היהודית; "זה לא שקוראים לאנשי הקהילה היהודית לפנות את העצמות, אלא עובדים של בית הקברות עושים את זה". במקרה הרע, היא מספרת, פשוט שורפים את העצמות, כפי שהחוק מאפשר.

בית קברות בפריס. בצרפת אין בתי קברות ליהודים בלבד

בית קברות בפריס. בצרפת אין בתי קברות ליהודים בלבדצילום: shutterstock

דרעי מספרת כי הנושא עולה מחדש כל כמה שנים. "בגלל שזה מאוד פרסונלי זה תפס את האנשים חזק בבטן", היא מספרת. "הרבה אנשים מכירים את הנפטרים שברשימה שהתפרסמה עכשיו. אלו שמות שכולם מכירים, ואתה יודע שעוד מעט לא יהיה להם קבר. אם לא נמצא צאצאים ישירים של אנשים שברשימה, הקברים שלהם פשוט יפונו, וזה לא פשוט. יש אנשים שנפטרו ללא ילדים, אנשים שעלו לארץ, ולא תמיד יש צאצאים ישירים".

הצורך למצוא דווקא צאצאים ישירים, נובע מהחוק הצרפתי, המאפשר רק לצאצא ישיר של הנפטר להמשיך ולחכור את חלקת הקבר. "הפתרון הכי פשוט היה שארגונים יהודיים יחכרו את הקברים של הנפטרים שאין להם צאצאים ישירים", אומר דרעי, "אך החוק הצרפתי לא מאפשר זאת." 

רבני אירופה מנסים לפעול 

נושא פינוי הקברים בצרפת אינו חדש. בוועידת רבני אירופה שהתקיימה בחודש מאי האחרון, דנו הרבנים בנושא, והוקמה וועדה בראשות הרב חיים קורסיה, רבה הראשי של צרפת, שהוסמכה לפעול בנושא מול השלטונות העירוניים בצרפת, בעיקר בפריז וסביבתה, שם הבעיה קשה ביותר עקב העומס הרב על בתי הקברות. הרב קורסיה סיפר בוועידה, כי בעבר הגיע להסכמות בנושא עם ראש עיריית פריז, אן אידלגו, לגבי קברים מהתקופה שקדמה למלחמת העולם השניה. "הסברתי לה שלנפטרים אלה אין קרובי משפחה", סיפר הרב קורסיה לרבנים, "שכן צאצאיהם נרצחו ע"י הנאצים. אך אני מודע לכך שזה רק חלק מהפתרון."

הרב חיים קורסיה, רבה הראשי של צרפת

הרב חיים קורסיה, רבה הראשי של צרפתצילום: Claude Truong-Ngoc / Wikimedia Commons - cc-by-sa-3.0

הוועדה שהקימו הרבנים אמורה היתה לפעול מול השלטון המקומי באזור פריז, כדי לבקש רשימה מסודרת של כל הנפטרים שהוצאו מקבריהם, ועצמותיהם נמצאות במחסני עיריית פריז. אך עד כה לא דווח על התקדמות בנושא.

ללי דרעי סבורה כי הפיתרון הנכון עבור יהודי צרפת כיום הוא לעבור לקבורה בישראל. היא מספרת כי על אף העלויות הגבוהות של הטסת הגופה לארץ מצרפת, ישנם בתי קברות בישראל בהם ניתן לקבור יחסית בזול, אמנם לא בירושלים או במרכז אך במקומות אחרים. בנוסף, היא חושבת שעל הקהילה היהודית בצרפת "לדרוש שאיסוף העצמות ופינוי הקברים ייעשה על ידי יהודים ועל פי כללי ההלכה."