קב"ט חברון לתובע במשפט עזריה: "אתה מנסה להטעות את בית המשפט"

קב"ט חברון, אליהו ליבמן, העיד היום במשפטו של החייל אלאור עזריה. "חשנו תחת סכנה ואיום מהמחבל. כולם אוטומטית יישרו קו עם יעלון"

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/08/16 15:47 כד באב התשעו

קב"ט חברון לתובע במשפט עזריה: "אתה מנסה להטעות את בית המשפט"
הלל מאיר, צילום: הלל מאיר

הבוקר חודש משפטו של החייל היורה בחברון, אלאור עזריה. קב"ט חברון, אליהו ליבמן, שנכח באירוע, העיד לטובתו של עזריה והתעמת מספר פעמים עם התובע. "כשלוקחים סרט של בצלם שכולו נגד צה״ל ולחשוב זה האירוע זה פשוט להיות מנותק מהמציאות. האירוע לא נגמר עד שהוא לא נגמר. עד שהמחבל מזוכה ולא נשקפת ממנו סכנה". אמר ליבמן. כשהתובע, סא"ל עו"ד נגב ויסמן, שאל את ליבמן מדוע לא התריע על הסכנה בזמן אמת ענה קב"ט חברון כי "בסרטון רואים איך אני עובר בין נקודות כדי לחקור את האירוע. יש הבדל אם אני מגיע ויש בשטח רק מפקדים זוטרים לבין מצב שבו מ"פ נוכח באירוע. אם כל אחד ינסה להפריע לו ולהחליט איך לנהל את הזירה תהיה קטסטרופה".

כשהתובע שב ושאל כמה פעמים מדוע ליבמן לא פעל בזירה אם חש סכנה, תקף ליבמן את סא"ל ויסמן ואמר כי "התובע מנסה להטעות את בית המשפט. הוא מנסה לחקור מדוע לא עשיתי אבל לא מה שהרגשתי ומנסה להרשיע לוחם בצה"ל. זה לא יעזור אם התובע יחזור שוב על הדברים. דבריו מקוממים לא הוגנים והוא מטעה את בית המשפט. יש לו אובססיביות להרשיע לוחם שפעל בפיגוע רצחני".

ליבמן דיבר גם על הקצינים השונים שתקפו את אזריה, ביניהם מח"ט יהודה בזמנו, אל"מ יריב בן עזרא. ליבמן אמר כי יש לבן-עזרא לא מעט זכויות בהגנה על עם ישראל, אך הוסיף ש- "איני יכול לשתוק כשאותם מפקדים, עם כל מסירות הנפש שלהם, מפקירים חייל צה"ל בסיטואציה שנוצרה. הוא לא נכח ולא תחקר את כולם ומסתמך על סרטון בצלם אין לי אלא חשש שזה יישור קו עם רוח המפקד. ברור לי, ללא ספק שמה שנאמר בעדות המחט לא מתחבר למציאות אותה חוויתי בשטח". בהמשך עבר ליבמן לדבר גם על המ"פ, רס"ן תום נעמן, "יש לי המון הערכה לכל פועלו, אבל באירוע הזה הוא כשל. ההתנהלות בזירה וחוסר בידודה, חוסר ניהול אישי. מ"פ לא אמור לנהל לבד זירה כזאת. כשהגעתי לאירוע מבחינתי הוא היה בעיצומו למרות שהמחבלים על הרצפה. הזירה לא הייתה מבודדת ועדיין חשנו תחת סכנה ואיום מהמחבל שטרם נוטרל וזוכה".

קב"ט חברון מתח ביקורת על שר הביטחון לשעבר, משה יעלון, שאמר כי אזריה הוא חייל שסרח, "כמי שמכיר את המערכת הצבאית" אמר ליבמן והוסיף, "ברגע שהשר קובע כזו קביעה בלי לברר את כל הפרטים, אוטומטית כולם מישרים קו. מהיכרות שלי עם כל כך הרבה אירועים, לא ראיתי לא מ"פ, מג"ד ,מח"ט או דרג בכיר שיעז להמרות את דבריו של שר הביטחון".

ליבמן גם הוסיף כי לדעתו כל הסיפור והתנהלות המשפט כבר מזמן חרגו מגבולות הסביר "ב-22 שנותי כקב"ט חברון הייתי בעשרות תחקירים מורכבים וקשים שעלו שם הרבה מאד לקחים. לשמחתי היו בדלתיים סגורות והועברו רק לכוחות הרלוונטים. הסיפור פה יצא מפרופורציות והפך לנחלת הכלל, ומעוד כל מיני סיבות תמוהות, לא זומנו לא אני ולא אף אחד מאנשיי לתחקיר המדובר. יש לי חשש שלא סתם לא זומנו לתחקיר. זה בעקבות כל ההתנהלות שהתחילה מעמדתו של שר הביטחון מספר דקות אחרי האירוע".

בהמשך המשפט עתידים קצינים בכירים במילואים להעיד לטובתו של עזריה. בין הקצינים, האלופים במיל', עוזי דיין ודני ביטון וכן תא"ל במיל', שמואל זכאי.