"צריך לעשות סוף למציאות הבלתי נסבלת בדרום"

בדיון מיוחד בכנסת על השפעת טרור העפיפונים על ילדי ותושבי עוטף עזה, הוצגה תערוכת צילומים המציגה את החיים בדרום בעת האחרונה. "לפעמים זה מרגיש שמדינת ישראל והדרום מתקיימים במקביל ללא קשר ביניהם, זה עצוב ומתסכל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/07/18 16:49 ד באב התשעח

"צריך לעשות סוף למציאות הבלתי נסבלת בדרום"
אחת התמונות שהוצגו בתערוכה, צילום: דניאל מזרחי

ועדת החינוך, התרבות והספורט התכנסה היום (ב') לדיון על השפעת טרור העפיפונים ובלוני התבערה על ילדי עוטף עזה, ביוזמתו של חבר הכנסת חיים ילין מיש עתיד. את הוועדה פתח יושב הראש, ח"כ יעקב מרגי מש"ס בכך שתיאר את המצב בדרום כתושב אחד המושבים באזור, והסביר כי המציאות בדרום היא בלתי נסבלת וצריך לעשות לה סוף.

במסגרת הדיון הוצגה תערוכת צילומים המציגה את החיים בדרום בעת האחרונה. התערוכה נולדה בעקבות יוזמה של צלמים תושבי הדרום שיצאו לשטח והציפו את הרשת בצילומים תחת התיוג "דרום שחור" שזכו למיליוני צפיות וליותר מחצי מיליון שיתופים.

השבוע עברנו את סף אלף השריפות כתוצאה מעפיפוני התבערה שמופרחים לעבר מדינת ישראל משטח רצועת עזה. יותר מ-32 אלף דונמים של שטחים חקלאיים, יערות ושמורות טבע עלו באש. מאות כבאים, עשרות רבש"צים, אנשי רשות הטבע והגנים וקק"ל, ותושבים שאכפת להם - התגייסו לכבות את השריפות. על אף מאמציהם הרבים מסביב ליממה האש לא פוסקת והדרום אדום מלהבות.

אחת התמונות שהוצגו בתערוכה

אחת התמונות שהוצגו בתערוכהצילום: דניאל מזרחי

"מדינת ישראל ידועה על היד הקשה שהיא נוקטת נגד מבצעי טרור כנגדה, לצערי, ברגע שהטרור מכה בדרום היד הקשה נעלמת והמדיניות נעשית מאוד רכה", סיפר דניאל מזרחי, תושב אשדוד ותלמיד ישיבת ההסדר בקריית גת מבית איגוד ישיבות ההסדר. "לפעמים זה מרגיש שמדינת ישראל והדרום מתקיימים במקביל ללא קשר ביניהם, זה עצוב ומתסכל".

מזרחי, צלם חובב, הציג במסגרת הוועדה שתי תמונות שצילם בשבוע שעבר בשטחי עוטף עזה. התמונה הראשונה מציגה ראש בקר שרוף ומעוררת אותנו לזכור שבשריפות הענק מלבד צמחיה ופרנסה חקלאית נפגעים גם בעלי חיים רבים שמושמדים להם שטחי מחייה. התמונה השנייה, המציגה כבאי בעת כיבוי השריפות מביעה הערכה ללוחמי הכבאות וההצלה הפועלים בשטח כבר 107 ימים ללא מנוחה ומטפלים בכיבוי השריפות לאורך כל שעות היממה.

יואל עברון, חבר קיבוץ סעד המתנדב בכיבוי בימים אלו, סיפר על המצב: "במעל מאה הימים האחרונים אנחנו בתפקיד 'רודפי העפיפונים' ונעים משריפה לשריפה גם בשבתות וסופי שבוע. כשאתה רואה את כל השרוף מסביב כואב לך הלב, לראות שדות חיטה וחומוס שרופים, לראות מרבצי כלניות שמטיילים רבים משתעשעים בהם מלאות פחמי עצים זה מתסכל". 

עברון המשיך ותיאר את התחושות כתושב העוטף: "אנו מרגישים תסכול על אזלת היד של המדינה. מדינת ישראל יודעת לטפל בבעיות כשהיא רוצה ולא בורחת מהן. צריך לזכור שפגיעה בנפש היא עניין של זמן, משב רוח רציני אחד ובקבוקי התבערה המעופפים האלו יפגעו לא עלינו בבתים או בילדים משחקים. משהו דפוק במערכת כשהרמטכ"ל אומר שלא צריך לירות על משגרי עפיפונים".