צפו: גרעין חומש לראשונה בחורבות יישובם

התושבים, וביניהם המייסדים, של היישוב שפונה ונהרס בהתנתקות שבו כקבוצה אחת למקום וניסו להראות לבני משפחותיהם את פרי עמלם, "כשהגענו לא היה כאן כלום. היום יהיה הרבה יותר קל לחזור"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/08/18 12:35 יט באלול התשעח

צפו: גרעין חומש לראשונה בחורבות יישובם
גרעין חומש בחורבות יישובם, צילום: אור גרייצק

13 שנה לאחר שפונו על ידי המדינה מבתיהם, שב גרעין הוותיקים ובתוכו המייסדים, של היישוב חומש למקום בתקווה שביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון יאפשר להם לשוב לאזור.

המתיישבים נפגשו עם תלמידי ישיבת חומש אשר שומרים על הנוכחות היהודית בחורבות הישוב, שם שמעו את ראש הישיבה, הרב אלישמע כהן, שאמר כי הוא "מבין מניין אנחנו שואבים את הכוחות להיות כאן. אנחנו שואבים את הכוח מכם. החלוצים בעלי העוצמה שהקימו את המקום".

מייסדי המקום, ביניהם ראובן וברוריה טביב ובני וזהבה שלום שיזמו את המפגש, אמרו: "כשהגענו לא היה כאן כלום. פשוט כלום. רק הר קרח. היום יש כאן כבישים מדרכות סימונים על המדרכות. יהיה הרבה יותר קל לחזור".  המגורשים התקשו לעצור את הדמעות כשחפרו באדמה וחיפשו זכר לבתים שבהם התגוררו כדי להראות לבני משפחתם  את המקום שאותו בנו ויישבו.

בין אנשי הגרעין שעלו למקום, עלה גם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שפונה מביתו בשאנור במסגרת תכנית ההתנתקות. "אני מאוד מתרגש מהביקור כאן משתי בחינות", הוא אמר "גם כתושב שאנור לשעבר אבל גם כראש המועצה האזורית שומרון,  זה ישוב של המועצה האזורית שומרון. זה ישוב שמחכה לבניו שיחזרו אליו. ואנחנו עוד נחזור לכאן".

דגן התייחס לצורך בקידום חוק ביטול ההתנתקות מצפון השומרון, עליו חתומים חברי כנסת רבים מהקואליציה, והוסיף כיע "בכל קדנציה אנחנו מגישים הצעת חוק לביטול הגירוש מצפון השומרון. אנחנו נתנגש בקיר הזה פעם ועוד פעם, עד שהקיר יישבר. והוא יישבר. יש כאן את תלמידי ישיבת חומש שיושבים כאן כבר 11 שנים. וכולם מכבדים אותם במרחב, גם הצבא, וזאת מכיוון שלא היה מאבק ציוני מוסרי וצודק מהמאבק על החזרה הביתה ליישובי צפון השומרון".