צו מניעה לישיבת מועצת העיר גבעתיים בנושא השבת

בית המשפט קיבל את עתירתם של שלושה חברי סיעת הבית היהודי בעיר, ואסר את קיום הדיון בתיקון לחוק העזר שיאפשר פתיחת עסקים ביום המנוחה

חדשות כיפה דויד ליבנה 25/12/17 14:47 ז בטבת התשעח

צו מניעה לישיבת מועצת העיר גבעתיים בנושא השבת
מחזירים את השבת לגבעתיים, צילום: סטיקר בעיר

 

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט חגי ברנר, קיבל היום (ב') עתירה דחופה שהוגשה נגד קיום ישיבה במועצת העיר גבעתיים, שהייתה אמורה לעסוק הערב בתיקון לחוק העזר העירוני שיאפשר פתיחת עסקים בשבת. השופט הוציא צו ארעי שאוסר את קיום הדיון, והורה לעירייה להגיש את תשובתה לעתירה עד ליום רביעי בצהריים.

בעתירה, שהוגשה יחד עם קואליציית "שבת שוויון" והתאחדות הסוחרים, קבלו העותרים על כך שההודעה על קיום הישיבה התקבלה רק ביום חמישי האחרון, מה שנראה בעיניהם כזמן הודעה קצר מדי,מה גם שהוא מכיל בתוכו גם את ימי המנוחה של סוף השבוע. לטענתם, באופן זה לא ניתן להיערך כראוי לישיבת מועצה, קל וחומר כשמדובר בנושא שנוי במחלוקת שנמצא כעת במרכז סדר היום העירוני.

מנכ"ל קואליציית "שבת שוויון", רועי לחמנוביץ, אמר בתגובה להוצאת צו המניעה: "מצער שקואליציית שבת שוויון יחד עם נציגי הבית היהודי בעיר גבעתיים פעלנו במקום ממשלת ישראל. אני מברך על ההחלטה לבלום דיון שכולו יח"צ בשנת בחירות מוניציפלית על גבי עובדים ועסקים קטנים. נמשיך להלחם את מלחמת העובדים ומלחמת השבת כיום מנוחה של ישראל".

סגנית ראש עיריית ת"א-יפו, מיטל להבי, שמשמשת גם כיו"ר הפורום המוניציפלי של מרצ, אמרה: "הקרב הזה הוא לא פחות ממלחמה על דמותה של ישראל וצביונן של הערים במדינה. סיעות מרצ בכל הערים החילוניות מניחות בימים אלו הצעות לחוקי עזר שיבטיחו מרכולים בשבת לרווחת התושבים ועל פי רצונם ואפיה של העיר בה הם מתגוררים מתוך כוונה לאפשר מסחר מידתי. המהלך של הבית היהודי והליכוד בגבעתיים הוא ניסיון של המיעוט להשליט את משנתן של חלק ממפלגות השלטון על הרשויות המקומיות הליברליות.

"אני בטוחה שבג"ץ לא ייתן לזה יד ולא יאפשר לשר הפנים ולנציגיו השונים לחזור לימי הכפייה הדתית החשוכים. כפי שמועצת העיר תל אביב מייצגת את רצון תשובי העיר, כף גם החלטות בגבעתיים או בכל רשות מקומית אחרת, צריכות להתקבל על ידי מי שנבחרו לייצג את תושבי העיר ובהתאם לתפיסת עולמם של הבוחרים שנתנו לנציגים את קולם. 

"לצערי הציבור החילוני, העובד ומשלם מיסים הפך לבן ערובה לכלי במשבר הממשלתי שבוחש בסוגיה זו כדי לעורר מלחמת אחים ולתקוע מקלות בגלגלי הדמוקרטיה וזאת במקום לפעול למען שכבות חלשות, צרכי המשק ועשיית שלום. אנחנו מתכוונים להילחם על תפיסתנו". 

במרכז ליב"ה, ליהדות בציבוריות הישראלית, בירכו על הצו, ואמרו: "הטענה כאילו חוק המרכולים יביא לסגירת מקומות בילוי הפועלים כיום היא שקר ציני, שנועד לצרכים פוליטיים שמובילים ראשי ערים וחברי מועצות עיר לקראת הבחירות לרשויות המקומיות. חוק המרכולים לא יביא, לצערנו, לסגירת אף מסעדה, בית קפה, בית קולנוע או מועדון משום שהוא אינו עוסק בהם.

"הטענה כאילו בני ברק כופה את אורחות חייה הדתיים על תל אביב היא דמגוגיה זולה, משום שהחוק הקיים כבר כיום אוסר פתיחת חנויות ועסקים מסחריים בשבת. אין מדובר בחוק דתי אלא בחוק שנחקק על-ידי ממשלת מפא"י לפני למעלה מחמישים שנה, שראתה בשבת סמל לאומי הן מצד ערכה הדתי והן מצד ערכה הלאומי והסוציאלי, שיש לשמור עליו מפני מסחר וחילול".