צוערים בבה"ד 1: מעדיפים להתחשב בחבר דתי ולמנוע צירוף חיילת לטיול

בסדנה צבאית נתבקשו הקצינים לעתיד להתעלם מפקודת השירות המשותף ולפתור דילמה על פי סולם הערכים שלהם. שדולת הנשים: "מפקדים מסתכלים מנקודת מבטו של החייל הדתי, על חשבון הנשים". צו 1: "שמחים שהצוערים מלאים בערכים יהודיים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/07/18 09:57 כז בתמוז התשעח

צוערים בבה"ד 1: מעדיפים להתחשב בחבר דתי ולמנוע צירוף חיילת לטיול
תמונת ארכיון בה"ד 1, צילום: דובר צה"ל

הדרת נשים או רעות לוחמים? צוערים בבה"ד 1 נדרשו לפתור דילמה ערכית שהעמידה 2 ערכים במבחן. לטענת שדולת הנשים, הדיון נעשה תוך התעלמות מפקודת השירות המשותף.

הבוקר (שלישי) פורסם ב'ידיעות אחרונות' כי צוער שהשתתף בסדנה של גוף חיצוני נדרש, יחד עם חבריו לצוות, להתייחס למקרה שבו מש"קית מעוניינת להצטרף לטיול של יחידה צבאית, אך חייל דתי בצוות מתנגד לכך.

מרבית העונים, שבעה מתוך עשרה, השיבו כי ימנעו את צירוף החיילת כדי להתחשב באמונתו של חברם ליחידה. הצוער, שפנה לקו החם של שדולת הנשים, טען כי הן מנחת הסדנה והן מפקדיו בקורס ביקשו מהצוערים לפתור את הדילמה על פי שיקול דעתם ולהתעלם מפקודת השירות המשותף.

יש לציין כי על פי הפקודה, במצב דומה רשאי החייל הדתי לבקש שלא להצטרף לטיול והאפשרות למנוע מחיילת לקחת חלק בטיול כלל לא עולה על הפרק. למרות זאת, בהתעלם מפקודות הצבא, נראה שמרבית הצוערים היו פותרים את הבעיה בדרך אחרת ושונה מאשר הכתוב בפקודה.

קו חם לחיילות. למצולמים אין קשר לכתבה

מעדיפים את החייל הדתי על פני החיילות? למצולמים אין קשר לכתבהצילום: פלאש 90. הדס פרוש

בשדולת הנשים טענו כי מדובר בדפוס חוזר וכי בשטח מעדיפים המפקדים את טובת החייל הדתי על פני הנשים. לדבריהן, "העדות מעבירה רושם מדאיג בנוגע לפרשנות שנותנים מפקדים וקצינים בכירים בשטח ליישום הפקודה - פרשנות שנובעת, כפי שאנו טוענות, מנקודת מבטו של החייל הדתי, ובאה על חשבון הנשים בצבא".

בארגון צו 1 שמחו על הכרעתם של הצוערים ואמרו כי "המסורת היהודית היא קודם כל ערכית. אנו שמחים כי צוערים בבה"ד 1 מלאים בערכים יהודיים כיאה לקצינים לעתיד בצה"ל שמבינים כי משימתם הראשונה כמפקדים היא לכבד את פקודיהם. בשנים האחרונות חדרו ערכים זרים לצה"ל במטרה לפורר את ערך הניצחון לטובת ערך השוויון ומוטב לבדוק מי עומד מאחורי ארגוני נשים שלא מייצגות אלא מיעוט קטן שולי וצעקני".

מדובר צה"ל נמסר כי "כחלק מקורס הקצינים מבוצעות סדנאות בהן מפגישים את הצוערים עם דילמות האופייניות לפיקוד על צבר העם במדינת ישראל, ומתקיים שיח על משמעות צה"ל כצבא העם במדינה יהודית ודמוקרטית. בנוסף, לומדים הצוערים את פקודת השירות המשותף המאפשרת קבלת החלטות בנושאים אל תוך התחשבות בערכי הרעות, כבוד האדם והשליחות. הסדנאות מובלות על ידי המפקדים בסיוע מנחי עמותת 'גשר'. כלל המסרים הפיקודיים מועברים על ידי המפקדים הצבאיים בלבד".