צה"ל נערך לפתיחת מעבר קונטרה בגבול הסורי

שר הביטחון ביקר יחד עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק במעבר הגבול הצפוני וקיבל סקירה ביטחונית על היערכות צה"ל לפתיחת מעבר קוניטרה. על תמיכת טרמפ במדינה פלסטינית הבהיר השר: "המדינה הפלסטינית פשוט לא מעניינת אותי"

חדשות כיפה מירב כהן 27/09/18 11:59 יח בתשרי התשעט

צה"ל נערך לפתיחת מעבר קונטרה בגבול הסורי
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ביקר הבוקר (ה') במעבר קוניטרה בגבול ישראל-סוריה, יחד עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק וקצינים בכירים נוספים.

שר הביטחון קיבל סקירה ביטחונית על היערכות צה"ל לפתיחת מעבר קוניטרה ובסיום הביקור אמר: "אמרנו מלכתחילה שאין לנו עניין בהתערבות במלחמת האזרחים בתוך סוריה, מעולם לא התערבנו, ומה שמעניין אותנו זה להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל. עצם העובדה שאנחנו הגענו לכאן, לשער אלפא, ומבחינתנו גם כוח אונדו"ף התחילו לפעול ולסייר בסיוע צה"ל, זה אומר שאנחנו מוכנים לפתיחת המעבר כפי שהיה קודם וכרגע הכדור נמצא במגרש הסורי. מבחינת היכולת להפעיל את המעבר, גם מבחינה ביטחונית וגם מבחינה אדמיניסטרטיבית, הכל מוכן וסגור. מה שכן אני חוזר ואומר, אנחנו נקפיד על מילוי של כל סעיף וסעיף באותו הסכם ההפרדה מ-74'. אנחנו בודקים את עצמנו יום יום, אנחנו נמצאים בקשר יומיומי עם חיילי אונדו"ף שנמצאים פה מימיננו, מי שיסתכל על המגדל יראה את חיילי אונדו"ף פועלים ועושים פתיחת ציר ואני מקווה שגם כאן החיים יחזרו לנורמאליות ולשגרה".

כשנשאל שר הביטחון על הנכונות של הסורים לשיתוף פעולה בפתיחת המעבר ענה: "אני לא מתערב בצד הסורי, אני רואה שבמעבר מהצד השני נמצאים המשטרה הסורית, אנשי המכס הסורים, אני רואה שמבצעים גם שם עבודות, יש שם סיורים של המשטרה הצבאית רוסית, וכפי שכבר אמרתי אנחנו מוכנים להחזיר את החיים לשגרה. הכל נמצא בצד השני ותמיד בין שער אלפא לשער בראבו זה הנורמאליות של האזור הלא נורמאלי הזה."

לטענה כי פתיחת המעבר מהווה הכרה ישראלית בשלטון הסורי של אסד ליברמן השיב "אנחנו מעולם לא שינינו את הקו, אמרנו שלא מתערבים, זה עניינם של הסורים. אסד הוא לא חבר שלנו, מבחינתי מדובר בפושע מלחמה וכל אותם גופים בין לאומיים שכל כך חרדים לזכויות האדם, אני לא רואה אותם פועלים דווקא בצד הסורי ולא מבקשים הבהרות מאסד או מהמשטר וזה לא ענייננו. אנחנו דואגים אך ורק לביטחונם של אזרחי ישראל."

השר הוסיף כי ישראל תשקול את האופציה להעברת תפוחים מהחקלאות הדרוזית לסוריה "בעבר הייתה פה בעיקר תנועת התפוחים וכלות, זה עיקר העיסוק של המעבר הזה, אבל יחד עם זה זו כרגע תקופה אחרת וברגע שייפתח המעבר גם מהצד השני נשקול כל דבר לגופו של עניין בהתאם לנסיבות ביטחוניות."

על השפל ביחסים עם הרוסים בעקבות הפלת המטוס הרוסי אמר:"אנחנו ממשיכים בתיאום הביטחוני וכמו שכבר כמה פעמים הבהרתי אין לנו שום עניין לנהל שיח תקשורתי עם הרוסים, יש לנו דרכים לתקשר". על ההחלטה של רוסיה למכור את ה-S-300 האם ישראל שוקלת לשנות את המדיניות שלה אמר "אין לי מה להוסיף בנושא הרוסי, הייתה הודעת דובר צה"ל, מעבר לזה אין לי מה להוסיף." 

אולם לאחר מכן צינן מעט את דבריו: "קודם כל אנחנו מעריכים את יחסינו עם רוסיה, והתיאום הביטחוני בין צבא רוסיה לצה"ל זה דבר חשוב ביותר. אנחנו גם מצטערים על אובדן 15 הקצינים והחיילים הרוסים, יחד עם זה אין לנו שום עניין לנהל שיח תקשורתי עם רוסיה, כל מה שצריך ויש הרבה מגעים ויש הרבה תיאומים, הכל בצינורות החסויים, מבחינתנו כל מי שקצת יתעמק זה ברור שכל האחריות על הפלת המטוס הרוסי היא על צבא סוריה. על כל השאר נדסקס איתם בפורומים הסדורים."

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

 

בעקבות תמיכתו של נשיא ארה"ב בפתרון מדינה פלסטינית לסכסוך המדיני הבהיר ליברמן:"המדינה הפלסטינית פשוט לא מעניינת אותי, מה שמעניין אותי זו המדינה היהודית ופה יש הרבה יותר בעיות אקוטיות מסתם סיסמאות. זה שבמדינת ישראל יש 20% אוכלוסיה ערבית שיוצאת פעם אחרי פעם להפגנות, למחאות, עם דגלי פלסטין ולא עם דגלי ישראל, לי יש בעיה עם זה וזו הבעיה האמיתית. אנחנו צריכים לדאוג למדינה היהודית וכל השאר זה פחות מעניין." והוסיף "האינטרס הישראלי זה מדינה יהודית, מדינה יהודית ובטוחה. כל השאר פחות מעניין אותנו."