צה"ל מפסיק לחפש את נעדרי סולטאן יעקוב?

על פי גורמים מודיעיניים במערכת הביטחון, נסיונות האיתור של שלושת נעדרי קרב סולטאן יעקוב, במלחמת לבנון הראשונה, נפסקו, והתיק, המכונה בצה"ל 'רכס הרים' צפוי להיסגר. אחותו של אחד הנעדרים: "כל עוד אני חיה ‑ לא יהיה דבר כזה"

חדשות כיפה יהונתן קליין 10/10/18 10:34 א בחשון התשעט

צה"ל מפסיק לחפש את נעדרי סולטאן יעקוב?
חיילים בטנק. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

36 שנים חלפו מאז אבדו עקבותיהם של זכריה באומל, צבי פלדמן ויהודה כץ, בקרב בעיירה סולטאן יעקוב שבדרום לבנון, במהלך מלחמת לבנון הראשונה, והבוקר (ד') מתפרסם ב'ידיעות אחרונות', כי גורמים במערכת המודיעין אומרים שתיק 'רכס הרים', כפי שהוא ידוע במערכת הביטחון, נסגר למעשה, גם אם לא באופן רשמי. לטענת הגורמים, יש להכריז על הנעדרים כחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע.

השם 'תיק רכס הרים', משמש למעשה שם כולל לחיפושים ולניסיונות המתמשכים להבין מה עלה בגורל שלושת הנעדרים. כבר שנה לאחר הקרב הגיעו בצה"ל למסקנה כי השלושה נהרגו, אך תחת לחץ המשפחות מעולם לא פורסמה הכרזה רשמית בנושא.

כל המאמצים שהתקיימו במשך השנים למציאת החללים לא הביאו לתוצאות. לפני כשנתיים התעוררה התקווה מחדש כשרוסיה העבירה לישראל טנק ישראלי שהשתתף בקרב, אך מיד התברר כי לא מדובר בטנק של שלושת הנעדרים. "צה"ל לא יאמר זאת במפורש, כי הדבר אינו הולם את רוח הצבא", אומר גורם מודיעיני בכיר, "אבל באופן אמיתי מיצינו בזאת את המאמצים לאתר את הגופות. יש שלב מסוים בו צריך להגיד 'די, עשינו מספיק'. אבל כל כך חוששים מהמשפחות שזה כבר כנראה לעולם לא יקרה".

משפחות הנעדרים, כאמור, מסרבות לקבל את הקביעה כי מדובר בסוף פסוק. "כל עוד אני חיה - אין כזה דבר", אמרה ל'ידיעות' פרחיה היימן־כץ, אחותו של יהודה כץ. "אני ממילא חשבתי שצה"ל מחפש במקום הלא־נכון". "הם החליטו שהם חללים, ולכן מחפשים חללים ולכן לעולם לא ימצאו", אומר שמעון באומל, אחיו של זכריה באומל. "לצבא מאוד נוח להגיד את זה, כי אז הם לא צריכים לעשות יותר כלום".

אחיו של צבי פלדמן, שלומי, מוסיף: "אחי נשלח בשם הדגל והמדינה, והם צריכים להביא לנו מידע בשם המשפחות והדגל".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל פעל ופועל כל העת באופן גלוי ובחשאי כדי להשיב הביתה את שלושת נעדרינו מקרב סולטאן יעקוב, זאת לצד מאמץ מתמשך להשבת יתר הנעדרים. לצה"ל ולמדינת ישראל מחויבות עמוקה לבניה הנעדרים, ועל כן נמשיך לממש מחויבות זו".