צבא ארה"ב מתחיל לסגת מסוריה

רשת CNN מדווחת כי הצבא האמריקאי מתחיל להוציא כלים וציוד מסוריה, כהכנה לנסיגה כוללת, בהתאם להחלטת טראמפ לפני כחודש. עם זאת, לא נמסר עדיין לוח זמנים לנסיגה המלאה של הכוחות האמריקאיים מהמדינה

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/01/19 11:10 ה בשבט התשעט

צבא ארה"ב מתחיל לסגת מסוריה
חיילים אמריקאיים. ארכיון, צילום: shutterstock

בימים האחרונים החל צבא ארה"ב להוציא ציוד צבאי מסוריה. כך מפרסמת הלילה (ו') רשת CNN האמריקאית. פקיד בצבא האמריקאי אמר ל-CNN כי מספר משאות כבר הוצאו מהמדינה, באמצעות כלי רכב ומטוסים, אך לא פירט באיזה ציוד מדובר.

כזכור, לפני כחודש הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי ארצות הברית תוציא את כוחותיה מסוריה. טראמפ אמר כי הלחימה בדאעש הושלמה וכי ארה"ב לא רוצה להיות השוטר של העולם מבלי לקבל דבר. "המהלך לא הגיע בהפתעה", אמר טראמפ. "דיברתי על כך במשך שנים ולפני חצי שנה, כשהודעתי על כך באופן פומבי, הסכמתי שכוחות ארה"ב יישארו מעט יותר. רוסיה, איראן, סוריה ואחרים הם האויבים של דאעש. הגיע הזמן לחזור הביתה. עשינו את עבודתנו - ועכשיו הגיעה העת שאחרים יילחמו במזרח התיכון. האם ארצות הברית רוצה להיות השוטר במזרח התיכון מבלי לקבל דבר בתמורה, לסכן חיי אדם ולבזבז מיליארדים בהגנה על מי שברוב המקרים לא מעריך אותה?".

עם זאת, מאז הודעת טראמפ לא נמסר לוח זמנים לנסיגת הכוחות האמריקאיים מסוריה. גם בכירים בממשל האמריקאי כמו שר החוץ מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי בולטון סירבו למסור מידע בנושא.

בשבוע שעבר התייחס שוב דונלד טראמפ לנסיגה ואמר כי "ארה"ב תמשיך להגן על הכורדים בסוריה גם כאשר תיסוג". עוד הוסיף הנשיא: "חיילי ארה"ב יצאו מסוריה 'תוך תקופה מסוימת'", ונמנע מלהזכיר את משך התקופה באופן מדויק. "לעולם לא אמרתי אם זה יהיה מהר או לאט, לא אמרתי ארבעה חודשים", אמר הנשיא האמריקני.

ארדואן: "הנסיגה האמריקאית חייבת להיות מתואמת"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, פרסם בשבוע שעבר מאמר בעיתון האמריקאי ניו יורק טיימס, בו כתב כי טורקיה תמשיך להילחם בדאעש גם לאחר הנסיגה האמריקאית. "הנסיגה האמריקנית חייבת להיות מתוכננת בקפידה ובשיתוף פעולה עם השותפים הנכונים במטרה להגן על האינטרסים של ארה"ב, הקהילה הבין-לאומית והעם הסורי", כתב ארדואן. "טורקיה, בעלת הצבא השני הכי חזק בברית נאט"ו, היא המדינה היחידה עם היכולת והמחויבות לבצע את המשימה".

"טורקיה מציעה אסטרטגיה שתחסל את השורש שממנו צומחת הרדיקליות", הוסיף הנשיא הטורקי. "אנו רוצים להבטיח שהאזרחים לא יחושו נתק מממשלתם, שארגוני הטרור לא ינצלו את בעיותיהם של הקהילות המקומיות ושאנשים מן השורה יוכלו לדעתם שעתידם יציב".