פתח תקווה - הראשונה לנתק יחסי משגיח-מושגח

בעלי העסקים בעיר נדרשו לאחרונה להסדיר את העסקתם של משגיחי הכשרות דרך חברה חיצונית, מהלך שנועד להפסיק את התלות הכלכלית בין הצדדים כפי שהיה נהוג עד כה

חדשות כיפה דויד ליבנה 17/12/17 13:57 כט בכסלו התשעח

פתח תקווה - הראשונה לנתק יחסי משגיח-מושגח
אוכלים במסעדה, צילום: shutterstock

רבנות פתח תקווה החלה לאחרונה ליישם בפועל את המהלך להפסקת העסקה ישירה של משגיחים על ידי בעלי עסקים. במכתב שהוציאה המועצה הדתית לפני כחודש, נדרשו בעלי העסקים להסדיר את העסקתם של משגיחי הכשרות דרך חברת כ.פ.ל - חברה חיצונית שזכתה במכרז לניהול הכשרות בעיר.

במכתב צוין כי "המועצה הדתית לא תוכל להנפיק תעודות כשרות אלא רק לעסקים שבהם יוסדר שכרו של המשגיח שלא באמצעות המושגח". כמו כן, בפסק הלכה שהוציא הרב הראשי של פ"ת, הרב מיכה הלוי, צוין כי "אין להמשיך בהעסקת משגיחים המקבלים שכר מהמושגח", זאת מכיוון שלטענתו "נתרופפו יסודות ההשגחה" בהעסקת משגיחים באופן זה.

המהלך יצא לפועל בעקבות פסיקת בג"ץ שקבעה כי יש לנתק את התלות הכלכלית בין משגיחי הכשרות לבעלי העסקים, ולמעשה פ"ת היא העיר הראשונה בארץ שמיישמת אותו. לאחר שחברת כ.פ.ל נבחרה על ידי ועדת מכרזים בלתי תלויה, חויבה המועצה הדתית להוביל את התקשרותם של המשגיחים ובעלי העסקים עם החברה. במסגרת המכרז צוין כי במקרה שלא תתבצע ההתקשרות עם כ.פ.ל לא ניתן יהיה לחדש את תעודות הכשרות לעסקים.

עבור עסקים שטרם השלימו את הליך המעבר, ובהם עדיין מתקיימים יחסי עובד-מעביד בין המשגיח לבעל העסק, הונפקו תעודות זמניות שבהם נוסף הכיתוב "לקראת התארגנות מחודשת של העסקת המשגיח". במכתב נוסף שנשלח בשבוע שעבר התבקשו אותם בעלי עסקים להזדרז ולהשלים את ההליך, שכן תוקף התעודות הזמניות יפוג ביום שלישי הקרוב.

המהלך להסדרת ההעסקה דרך חברת כ.פ.ל לא התקבל יפה אצל חלק מהמשגיחים, שחוששים למעמדם התעסוקתי. המתנגדים למהלך טענו כי אין כל סיבה לבצע כעת את השינוי הדרסטי לדבריהם, זאת מכיוון שממילא בעוד כחצי שנה מתוכננת הסדרה ארצית של מערך הכשרות דרך הרבנות הראשית לישראל.

יו"ר הוועד הארצי של משגיחי הכשרות, יניב שפירא, מסר: "אני מביע צער עמוק על צורת ההתנהלות של רבנות פ"ת, שמונעת מתושבים ובעלי עסקים בעיר להנפיק תעודות כשרות בגלל הרצון לקדם חברת כוח אדם שאין לה שום קשר לכשרות, ומערערת את היציבות הכלכלית של משגיחי הכשרות בעיר".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן