פרשת יקבי ברקן: "חלק מהעובדים יוצאי אתיופיה עדיין מנועים מלעבוד"

כחודש לאחר שהתפוצצה פרשת הדרת עובדי היקב, לאור דרישת בד"ץ, הגיעה המשא ומתן בין העובדים להנהלה למבוי סתום. "אני עדיין לא נחשב כיהודי כשר" אמר אחד מהם

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/07/18 21:19 יח באב התשעח

פרשת יקבי ברקן: "חלק מהעובדים יוצאי אתיופיה עדיין מנועים מלעבוד"
אורי אלמנך, צילום: צילום מסך

כחודש לאחר שנודע על הדרת עובדים ממוצא אתיופי ביקבי ברקן, לאור דרישת בד"ץ, חושף הפרשה העיתונאי אוריה אלקיים פרסם הערב (שני) ב'כאן' המשא ומתן בין הצדדים פוצץ.

מאז שנחשפה הפרשה, במהלכה הרחיק היקב עובדים יהודים ממוצא אתיופי מעבודת ייצור היינות כתוצאה מדרישת גוף הכשרות החרדי, ניהלו נציגי העובדים, הנהלת היקב ונציגי ההסתדרות מגעים במטרה להסדיר את הנושא.

העובדים, שיוצגו על ידי עורכי הדין אלעד קפלן ואלה סקעת מארגון 'עתים', הסכימו לזוז ממחלקת הייצור עד לסוף חודש אלול מאחר וברשות היקב הייתה עדיין כמות גדולה של יין מסוג 'תירוש' בהשגחת בד"ץ.

אולם לאחרונה הגיעו הצדדים למבוי סתום. לטענת נציגי העובדים, ביקב החליטו להסיר סעיף שקבע כי אם בד"ץ ימשיכו להציג את הדרישות, שאפילו הרב הראשי הרב יצחק יוסף יצא נגדן, תיפסק ההתקשרות בינו לבין גוף הכשרות.

"על אף שהצהירו בהנהלת היקב שהאפליה תיפסק באופן מיידי והעובדים יושבו לתפקידיהם", אמר עו"ד קפלן, "ביקב עדיין יש קווי ייצור בהם עובדים יוצאי אתיופיה מנועים מלעבוד בגלל דרישות בד"ץ העדה החרדית. באחריות בית העסק לבחור בעובדיו על פני הבד"ץ ולהגן עליהם מפני פגיעה ואפליה". אחד העובדים אמר בכאב, "לוחצים על היבלת, על הפצע. עדיין אני לא נחשב כיהודי כשר".

מבד"ץ נמסר בתגובה לפרסום כי "אין ולא מתקיימת הפרדה ואפליה בין עובדי ברקן. החברה הודיע על עמדתה זו לכל הגופים נותני הכשרות, כולל בד"ץ. התקיימו שיחות בים ההסתדרות לבין העובדים במטרה לאפשר הוצאת סחורה שיוצרה בעבר תחת כשרות בד"ץ, והחברה דחתה את שלל ההצעות שקיבלה. עולם כמנהגו נוהג, הסחורה תושמד, אין כשרות בד"ץ ואף עובד לא הוזז או יוזז מתפקידו".

מההסתדרות נמסר כי "הסחורה שכבר יוצרה, תצא החוצה בהסכמת העובדים. הובהר במפורש שלא תהיה כל אפליה וההסתדרות תעמוד על כך. בצידה ותעלה התנגדות מאחד מגופי הכשרות, ההסתדרות תפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותה"

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן