פערי השכר בישראל: נשים נרתעות מהקמת עסק ומרוויחות פחות מגברים

מרוויחות פחות כסף לפי שעת עבודה, מעדיפות לעבוד בקרבת מקום מגוריהן, וחוששות מהקמת עסק שייפגע בניהול המשפחה וגידול הילדים. מצבן התעסוקתי של נשים בישראל בשנת 2019

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 07/03/19 12:17 ל באדר א'

פערי השכר בישראל: נשים נרתעות מהקמת עסק ומרוויחות פחות מגברים
מעדיפות לעבוד באזור מגוריהן, צילום: shutterstock

לקראת יום האישה הבינלאומי שיתקיים מחר (ו'), עולים נתונים מדאיגים לגבי הבדלי השכר השונים בין נשים לגברים בישראל. מכמה מחקרים שונים שנעשו על מצבן התעסוקתי של הנשים בישראל עולים הנתונים הבאים; השכר השעתי של נשים נמוך ב-22% מהשכר השעתי של גברים, נשים עובדות פחות שעות ובקרבת מקום מגוריהן, ובנוסף, גם כאשר הן בוחרות להקים עסק ולהיות עצמאיות, הן מרוויחות פחות מגברים עצמאים.

מרוויחות פחות כשכירות

על פי נתונים של שירות התעסוקה, מסקר שהתקיים בקרב דורשי עבודה, עולה כי נשים מרוויחות פחות כסף לפי שעת עבודה. השכר השעתי החציוני לנשים הוא 28 ש"ח, שכר זה נמוך ב-22% משכרם השעתי החציוני של גברים, שעמד על 36 ש"ח. בנוסף, נשים עובדות כ-6 שעות פחות מגברים במהלך שבוע העבודה.

אחד החסמים לחיפוש עבודה בקרב נשים הוא הנושא של המחויבות המשפחתית. בנוסף, נשים בוחרות במקום עבודה הסמוך לביתן וכמחצית מהנשים נוסעות עד רבע שעה למקום העבודה, זאת לעומת 30% מהגברים.

צילום: צילום מסך

מרוויחות פחות גם כעצמאיות

אחד הנתונים המפתיעים והמדאיגים לגבי המצב התעסוקתי של נשים בישראל, הוא הנתון שגם נשים שבוחרות להקים עסק ולצאת לדרך עצמאית מרוויחות פחות מגברים עצמאים. 

דוח של 'מעוף' המבוסס על מחקר שמטרתו לאפיין את יזמּות הנשים בישראל, חושף כי פערים אלו בין נשים עצמאיות לגברים עצמאים נובעים בין היתר מקושי להקים ולנהל במקביל עסק ומשפחה, חשש בנוגע לכישורים לנהל עסק ופחד מכישלון, וכדאיות נמוכה לפעול בענפים הדורשים השקעת הון. נראה שחסמים אלו ודומים להם גם גורמים להבדל המשמעותי במימוש הפוטנציאל היזמי בין גברים לנשים, כך שגברים מממשים רעיונות ומקימים עסקים יותר מנשים.

בתחום זה, של יזמות והקמת עסק עצמאי, הפערים בישראל גדולים מהפערים במדינות מפותחות אחרות. לפי ממצאי המחקר, עצמאיות בישראל עובדות בממוצע כ-6.31 שעות שבועיות לעומת עצמאים, העובדים בממוצע 43% יותר, 1.45 שעות שבועיות. בעוד היחס בין שעות העבודה השבועיות של עצמאים ועצמאיות בישראל עומד על 4.1, במדינות ה-OECD יחס זה נמוך יותר ועומד על 2.1 שעות שבועיות בלבד. כאשר משווים את המצב של העצמאים והעצמאיות מול השכירות בישראל ובמדיניות ה-OECD, ניתן לראות כי בעוד שבעולם הן הנשים העצמאיות והן גברים העצמאים עובדים יותר משכירים, בישראל גברים עצמאים עובדים יותר משכירים ואילו נשים עצמאיות פחות משכירות.
 

צילום: צילום מסך


כאשר בוחנים את ההכנסה השעתית של עצמאים מול ההכנסה של עצמאיות, ניתן לראות כי עצמאיות מרוויחות בממוצע 56 ש"ח לשעה, בעוד עצמאים מרווחים 68 ש"ח לשעה - פער של כ-21%. בחינת הסיבות להכנסה הנמוכה של עצמאיות בהשוואה לעצמאים בהתבסס על התפלגות העסקים לפי ענף פעילות מעלה כי חלק גדול מהעסקים בבעלות נשים מתרכז בענפי השירותים האישיים והטיפוליים המאופיינים בהשקעה נמוכה ופריון נמוך – שיעור עסקים מסוג זה בקרב נשים הינו הגבוה ב-OECD.


נרתעות מהקמת עסק עצמאי

כאשר נשים וגברים נשאלים האם הם מצפים להקים עסק בשנה הקרובה, שיעור גבוה יותר של גברים מדווח על ציפייה כזו לעומת נשים. ההבדלים הגדולים ביותר בציפייה להקים עסק הם בגיל העבודה הצעיר והבדלים אלו מצטמצמים בגיל העבודה הבוגר יותר, למרות שהם קיימים בכל הגילים. הפער הגדול, בציפייה להקים עסק, בקרב נשים בגילאי 18 – 35 יכול להצביע על קושי בהקמה מקבילה של עסק ומשפחה. החסמים הפסיכולוגיים המרכזיים העומדים בפני נשים להקים עסק עצמאי הם חשש ממחסור בכישורים לניהול עסק, בדגש על אוריינות פיננסית, ופחד מכישלון העסק. בעוד התפיסה הסובייקטיבית רק של 27% מהנשים היא שיש להן את הכישורים לניהול עסק, הרי שבקרב גברים כ-43% מעריכים כי יש להם כישורים כאלו. לא רק שנשים מעריכות שיש להן כישורים פחותים לניהול עסק, הן גם חוששות יותר מכישלון במקרה ויפתחו עסק. חששות אלו מאפיינים בעיקר את הגילים הצעירים יותר של האוכלוסייה.

בגיל 18 – 25 כ-66% מהנשים חוששות מכישלון במקרה שיקימו עסק, בשעה שבקרב הגברים האחוז הוא רק 56%. בגילים המבוגרים יותר החשש מכישלון מצטמצם, למרות שהוא עדיין גבוה יותר משל גברים בכל הגילים. נוסף על החסמים הפסיכולוגים והחברתיים העומדים בפני נשים, הכדאיות של יזמיות להיכנס לענפים הדורשים השקעות הון פחותה מזו של גברים מכיוון שהן סובלות מניצול הון פחות טוב ולכן מנחיתות בכיסוי הוצאות קבועות. זאת לנוכח כמות שעות העבודה שלהם בעסקים, הנמוכה באופן משמעותי לעומת גברים.

צילום: צילום מסך


מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור אומר בעניין הנתונים כי: "האתגרים העומדים בפני נשים בשוק העבודה מחייבים אותנו לפעול ללא לאות ליצירת פתרונות תעסוקתיים יעילים. ממצאי המחקר מעידים על הצורך של "מענק עבודה מרוחקת" – כלי חדש שפיתחנו על מנת לעודד גברים ונשים ביישובי הפריפריה להשתלב בעבודות מחוץ למקום מגוריהם. שירות התעסוקה ימשיך להרחיב ולפתח את תכניותיו וכליו למען שילובן המוגבר של נשים בשוק העבודה, כמו גם אוכלוסיות נוספות העומדות בפנים חסמים שונים. הדרך לחברה סולידרית עם רשת ביטחון כלכלית, עוברת בתעסוקה שוויונית לכל גבר ואישה בישראל".