פסיקתו הדרמטית של הרב הראשי שעתידה לסייע לעגונות

הרב יצחק יוסף פסק לפני מספר חודשים כי בנה של אשה נשואה, שעברה הפריה חיצונית מזרעו של גבר אחר, אינו נחשב ממזר. ח"כ עליזה לביא מנסה על בסיס הפסיקה לאפשר לנשים עגונות להרות, "יותר מידי שנים לא הצליחה המדינה לייצר שום פתרון למצוקת העגונות"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/08/17 09:36 כה באב התשעז

פסיקתו הדרמטית של הרב הראשי שעתידה לסייע לעגונות
בעד ביטול מתווה הכותל, נגד הרפורמים. הרב יוסף, צילום: פלאש 90. שלומי כהן

הצעת חוק חדשה תנסה לאפשר לנשים עגונות להיכנס לתהליך הפריה חוץ גופית, כשבסיסה הוא בפסיקה פורצת דרך של הרב הראשי הספרדי, הרב יצחק יוסף.

ב'ידיעות אחרונות' פורסם הבוקר (חמישי) לפני כתשעה חודשים התגלגל לפתחו של בית הדין הגדול בירושלים מקרה בו ביקש גבר לערוך בדיקת אבהות לילד שנולד לו ולאשתו בעזרת הפריה חוץ גופית.

חששו היה שאשתו הופרתה בטעות מזרע של גבר אחר ועל כן הוא סבר שבמקרה כזה בנו ייחשב כממזר. הרב יוסף פסק כי אין כל חשש שהבן יימצא כממזר, גם אם יוודע שאביו הוא אינו בעלה של האשה. "גם אם קיבלה האישה זרע מאיש אחר וילדה, אין הוולד ממזר מאחר שאין כאן ביאת איסור", קבע הרב הראשי בפסיקתו.

ח"כ עליזה לביא

ח"כ עליזה לביאצילום: רונן פדידה

ח"כ עליזה לביא מיש עתיד החליטה להשתמש בפסיקה שנחשבת לחדשנית, כדי לנסות ולאפשר גם לנשים עגונות להיכנס להליך של הפריה חיצונית במימון המדינה.

לדבריה, "ההצעה נולדה מתוך כאב ומצוקה אמיתית שמגיעה מהשטח. החשש מממזרות הפך לכלי שליטה בגופן, גורלן ועתידן של נשים, וכאן יש אפשרות לרתום טכנולוגיה קיימת ולהביא בשורה של ממש לנשים רבות המייחלות ללדת".

לביא הוסיפה כי "יותר מידי שנים לא הצליחה המדינה לייצר שום פתרון למצוקת העגונות, וזו הפעם הראשונה שמונחת על שולחן הכנסת הצעה ובה פתרון מעשי, אמיץ ומוסרי, שאינו סותר את ההלכה. בכוונתי לעבוד בשיתוף פעולה וברגישות המתבקשת עם כלל הגורמים במערכת הפוליטית כדי שנזכה לקדם את התיקון החשוב הזה".