הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה את החוק הנורווגי

החוק המאפשר להפסיק את חברותו בכנסת של חבר כנסת המכהן כשר או כסגן שר, ולהכניס במקומו חבר כנסת נוסף - עבר הלילה בקריאה ראשונה. כעת, עוברת הצעת החוק לוועדת חוקה חוק ומשפט שיכינו אותה לקריאה שנייה ושלישית

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/06/20 07:36 י בסיון התשפ

הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה את החוק הנורווגי
ארכיון, צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

אתמול (שני) בצהריים אישרה ועדת החוקה את החוק הנורווגי לקריאה ראשונה בתמיכה של שמונה חברים לעומת שישה מתנגדים. הלילה במליאת הכנסת עבר החוק בקריאה ראשונה ברוב של 64 חברי כנסת שהצביעו בעד לעומת 38 שהתנגדו, וכעת מחכה החוק לעבור בקריאה שנייה ושלישית לאחר שיעבור לוועדת חוק חוקה ומשפט. ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, לא נכחו בהצבעה.

הצעת החוק מבקשת לעגן בהוראת קבע, בשינויים מסוימים, את הוראת השעה שחוקקה בכנסת העשרים. הוראת השעה מאפשרת לשר או לסגן שר להתפטר מהכנסת לתקופת כהונתו כשר ואז לשוב ולכהן בכנסת אם יופסק תפקידו כשר. 

בפועל גם סגני השרים יוכלו להתפטר זמנית מהכנסת על מנת שחבריהם לרשימה יחליפו אותם במשכן. בנוסף לתקציב משרדם, יזכו השרים וסגני השרים לשמור על תקציב הקשר לבוחר של הכנסת, שעלותו נאמדת בעשרות אלפי שקלים בשנה, למרות התפטרותם. אישור החוק צפוי להכניס למשכן הכנסת 12 חברי כנסת חדשים. עלותו הכוללת של החוק עשויה להגיע לכ-20 מיליון שקלים.

בהסבר להצעת החוק נכתב כך: "מטרת תיקון זה היא להתיר לחבר הכנסת שמכהן כשר או כסגן שר להפסיק את חברותו בכנסת לתקופה שבה הוא מכהן בתפקידו ברשות המבצעת, בראש ובראשונה כדי להבטיח כי לסיעות הקואליציה יהיו מספיק חברי הכנסת שיכולים להתמקד בעבודה הפרלמנטרית. יש בכך כדי לשפר את עבודת הכנסת ואת הייצוג של הציבור בדיונים בכנסת ובוועדותיה, וכן לאפשר למספר לא מבוטל של שרים וסגני שרים להתמסר לעבודתם ברשות המבצעת".

חוקים נוספים שאושרו הלילה במליאת הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק מענק לעידוד תעסוקה. בהצעת החוק מוצע להעניק מענק כספי למעסיקים שיחזירו לעבודה עובדים שהוצאו משוק העבודה לחל"ת בתקופת משבר קורונה. המענק יפחית את עלויות העסקת עובדים אלו גם בתקופה בה קיימת אי וודאות בשווקים, ויתמרץ את המעסיקים לקלוט ולהעסיק את העובדים בחודשים הקרובים. אמדן העלות הכרוכה ביישום חוק זה נאמדת בסך של כ-5.5 מילארד שקלים חדשים. 19 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים, וההצעה תועבר לוועדת הכספים להכנתה לקריאה שנייה ושלישית. 

הצעת חוק יסוד משק המדינה אושרה בקריאה שנייה ושלישית. מכיוון שמדובר בתיקון לחוק יסוד נדרשה תמיכתם של לפחות 61 חברי כנסת הן בקריאה שנייה והן בקריאה שלישית. ואכן לאחר הצבעה שמית תמכו בקריאה השלישית 63 חברי כנסת, מול 0 מתנגדים ונמנע אחד. החוק שהתקבל סופית הלילה נועד להרחיב בהוראת שעה את תכנית הסיוע הכלכלי להתמודדות עם משבר קורונה בעזרת 14 מיליארד שקלים נוספים. 

הצעת חוק שירותי תעופה אושרה גם בקריאה ראשונה. הצעה החוק תצמצם באופן זמני בשל משבר הקורונה, את הזכאות להטבות, לפי החוק הקובע הטבות לנוסעים שטיסתם בוטלה על ידי חברת התעופה או שמועד המראתה השתנה. 24 חברי כנסת תמכו לעומת שלושה שהתנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכספים להמשך דיון.

המליאה אישרה גם את הארכת תוקף חוק האזרחות והכניסה לישראל בשנה נוספת. החוק, המוארך עוד משנת 2003, מגביל את שר הפנים במתן אזרחות ורישיונות לישיבה בישראל לתושבי האזור, ולתושבי אזרחי איראן, לבנון, סוריה ועיראק. בנוסף, לא תהיה בסמכות מפקד האזור להעניק לתושב אזור יהודה, שומרון וחבל עזה היתר לשהייה במדינת ישראל. 41 חברי כנסת תמכו מול 13 שהתנגדו.