שקד בהצעת חוק יחד עם הליכוד לשינוי שיטת בחירת היועץ המשפטי לכנסת

איילת שקד חברה לשלמה קרעי מהליכוד, לשינוי שיטת בחירת היועץ המשפטי לכנסת, כך שייבחר על ידי ועדה של ח"כים בלבד: "ההצעה תחזיר לכנסת את עצמאותה ותמנע כל מעורבות חיצונית במינוי"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 25/05/20 14:49 ב בסיון התשפ

שקד בהצעת חוק יחד עם הליכוד לשינוי שיטת בחירת היועץ המשפטי לכנסת
איילת שקד ושלמה קרעי, צילום: פלאש 90

שיתוף פעולה מפתיע? חברי הכנסת איילת שקד מימינה ושלמה קרעי מהליכוד, הגישו ביחד הצעת חוק לשינוי שיטת בחירת היועץ המשפטי לכנסת ייבחר בוועדה המורכבת מחברי כנסת בלבד. ב'וואלה' דווח כי ‏על פי ההצעה, הוועדה שתמליץ על המועמדים הסופיים תמנה חמישה חברים בלבד, כולם חברי כנסת - שלושה מהקואליציה ושניים מהאופוזיציה. 

זאת בניגוד למצב הנהוג כיום לפיו יושבים בוועדה גם שופט בדימוס, שמונה על ידי נשיא או נשיאת בית המשפט העליון, נציב שירות המדינה או נציג מטעמו, ראש לשכת עורכי הדין או נציג מטעמו ונציג מטעם המועצה להשכלה גבוהה.

יועמ"ש הכנסת ינון. מסיים תפקיד

איל ינון, שסיים לאחרונה את תפקידו כיו"ר הכנסתצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בנימוקים להצעת החוק נאמר כי "האיזון העדין בין רשויות השלטון בישראל, מופר באופן גס", וכי "הפגיעה המשמעותית ביותר היא מצד הרשות השופטת, אשר מכרסמת באופן רציף בסמכויותיה של הכנסת, שהינה הרשות העליונה, והיחידה שנבחרת על ידי העם".

עוד נאמר בהצעה המשותפת לשקד וקרעי, כי "כחלק מהשמירה על עקרון הפרדת הרשויות וחיזוק מעמד הכנסת, ראוי שהיועץ המשפטי לכנסת ייבחר לתפקידו בהליך בו משתתפת נציגות רחבה של חברי הכנסת, ללא מעורבותן של רשויות אחרות או גורמים זרים".

לסיום נאמר כי "הצעה זו תחזיר לכנסת את עצמאותה המלאה בבחירת אדם לתפקיד חשוב ומהותי כל כך לעבודתה השוטפת, כיועץ המשפטי לכנסת, ותמנע כל מעורבות חיצונית במינוי זה".

איילת שקד הסבירה על חשיבות הצעת חוק זאת: "הכרה בחשיבותו של עקרון הפרדת הרשויות אינה שייכת לקואליציה או לאופוזיציה, ואינה שייכת למגזר ספציפי כזה או אחר. ההקפדה על גבולות גזרה ברורים היא אינטרס משותף של כל אלו המאמינים בעקרון הדמוקרטיה, ללא קשר בין ימין ושמאל".

עוד הוסיפה: "בית המשפט העליון וגורמי הרשות המבצעת לא צריכים להיות מעורבים בהליכי בחירת היועץ המשפטי של הכנסת. הכנסת, כנציגת העם, מגוונת דיה לבחור עבור עצמה את הגורם שייצג אותה.  ההסדר שקיים היום פוגע במעמדו הציבורי של הכנסת כאשר הוא מותיק את נציגיה בוועדת האיתור במיעוט. מן הראוי הוא, שחברי הכנסת יהיו בעלי ההשפעה הבלעדית בקבלת ההחלטה וללא מעורבותן של הרשויות האחרות. יש להחזיר לכנסת את העצמאות בבחירת נציגיה כחלק מעקרון הפרדת הרשויות, ולחזק את מעמדה כבית הנבחרים".