"נתניהו מתייחס בפטרונות לציונות הדתית"

על המשא ומתן: "נתניהו אפילו לא ישב איתנו בחדר אחד, על ההצעות שלו שמענו מכתבים בטוויטר". על האופוזיציה: "נזכיר למחנה הלאומי יום־יום, שעה־שעה, מה האתגרים שלו". על הרב רפי פרץ: "עשה כל טעות אפשרית" | בצלאל סמוטריץ' במתקפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/05/20 11:56 כח באייר התשפ

"נתניהו מתייחס בפטרונות לציונות הדתית"
סמוטריץ', צילום: Sraya Diamant/Flash90

בצלאל סמוטריץ' עולה להתקפה. בראיון נרחב ל'ישראל היום', אחרי שבועות פוליטיים סוערים, בסופן נשארה מפלגתו מחוץ לממשלה, מסביר יו"ר האיחוד הלאומי מדוע נשארו בחוץ, מה יעשו שם, ומה הוא חושב על המהלך של הרב רפי פרץ, שנטש את שותפיו הפוליטיים ונכנס לממשלה.

"מה שנתניהו עשה זה לא להשפיל אותי, זה להשפיל את הערכים שאני מייצג, לנסות להשתיק ציבור שאני מייצג", אומר סמוטריץ'. "יש לי מאות הודעות של ליכודניקים, שאומרים שבחיים לא יצביעו שוב לליכוד בגלל מה שקרה. ליכודניק מעריך שותף שרוצה לעבוד ויודע לעבוד. ברמה האישית כאילו הפסדתי, יכולתי להסתובב עכשיו כמו טווס נפוח, עם לשכה ונהג, אבל זה לא מעניין אותי. אני קנאי להשקפת העולם של הציונות הדתית".

שר התחבורה לשעבר אומר כי ההחלטה ללכת לאופוזיציה הייתה נכונה: "אני לגמרי שלם עם ההחלטה שלנו ללכת לאופוזיציה. זו החלטה נכונה. לא יכולנו להרשות לעצמנו להיכנס לקואליציה עם היחס המשפיל והמבזה של נתניהו. שמעתי אותו אומר שהוא לא טרק דלת בכל הקשור להצטרפות שלנו. רק שהוא מעולם לא פתח אותה. לא היתה פגישת משא ומתן אחת, אפילו לא אחת.

על המשא ומתן הקואליציוני מספר סמוטריץ': "היו שיחות בזום. אפילו לא ישבנו בחדר אחד. אני יודע איך נראות שיחות משא ומתן, היינו בשני סבבים כאלה. יושבים בחדר, מתווכחים, דנים, יוצאים לחשוב, חוזרים, דנים שוב, מתייעצים, מחליפים טיוטות. יש שיח. נתניהו אפילו לא ישב איתנו בחדר אחד. אני יודע איך נתניהו נראה כשהוא רוצה משהו. הוא חותר למגע, נועל אותך בבלפור במשך עשר שעות ולא נותן לך לצאת. מביא צוותי משא ומתן סביב שולחן. תראה מה עשו עם החרדים. דרעי וליצמן התווכחו, ונתניהו פייס ביניהם.
איתנו הוא הסתפק בשתי שיחות זום. על ההצעות שלו שמענו מכתבים בטוויטר, חצי שעה לפני שבת. פוליטיקה היא אמנות של ריבוע מעגלים, אין מעגל שאי אפשר לרבע. תמיד אפשר למצוא דרך שבה יוצאים מרוצים. אבל בשביל זה צריך לשבת ולדבר.

נתניהו.

נתניהו. מתייחס בפטרונותצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"זה לא אדם שרוצה שותפות, זה אדם שמתייחס בפטרונות לציונות הדתית. נתניהו רגיל להיות מנהיג בלתי מעורער, שחקן בלעדי על המגרש הלאומי, שמסביבו עדר של גמדים שהוא מרשה להם להתעסק בנישה שהוא יקצה להם. הוא לא היה מסוגל לקבל את הציונות הדתית עם הדנ"א הנוכחי שלה כמו שהיא עכשיו, שהיא גם מגזרית מאוד ועוסקת בצרכים שלה, אבל גם לאומית מאוד ועוסקת בכל מה שקשור לארץ ישראל ובכל תחום שקשור למדינת ישראל בהשקפה ימנית לאומית, ובלי פשרות".

"נתניהו לא מסוגל לקבל את העובדה שאנחנו מאתגרים אותו בקבינט, מאתגרים אותו בקורונה, מאתגרים אותו בעוד נושאים. הוא מנסה להציג את העמדה שלנו כלעומתית ולא לגיטימית, כאילו אנחנו נגדו. למה?! קואליציה זה לא גוליבר ו־61 גמדים, קואליציה זו שותפות. יש לנו מה לומר, וזו חובתנו, כמי שנשלחו על ידי ציבור עם אמירה ואג'נדה, אבל מרגע שהתקבלה החלטה, אנחנו יודעים לעמוד מאחוריה. אתה ראש הממשלה, אנחנו מכבדים ומעריכים, ובסוף גם מבצעים את ההחלטות שלך.

"נתניהו רצה לתת לנו את תיק החינוך, שבסופו של דבר התברר שהוא פירק אותו, ועוד תיק לענייני כלום ושום דבר, כמו החמישה־שישה תיקים שהוא בנה בימים האחרונים כדי לרצות כמה אנשים. אנחנו במשחק הזה לא מוכנים להיות. רוצה שנהיה חלק? אנחנו מבינים את המורכבות, בולעים צפרדעים, אבל תן את היכולת להשפיע, שלא נעמוד ונראה את הרכבת דוהרת לתהום, ואנחנו צריכים לקחת אחריות כי אנחנו יושבים בתוכה אבל אין לנו באמת יכולת להשפיע.

מה ימינה תעשה עכשיו?

"אנחנו יושבים על זה בימים אלה. בונים אסטרטגיה של אופוזיציה שתפעל להפיל את הממשלה הזאת הכי מהר שאפשר. זו לא ממשלת ימין, זו ממשלת נתניהו.
נזכיר למחנה הלאומי יום־יום, שעה־שעה, לילה־לילה, בפיליבסטרים ארוכים, מה האתגרים שלו - ריבונות, תיקון מערכת המשפט, שמירת זהות יהודית, כלכלה מתוקנת. בוא נראה עכשיו את נתניהו מתקן את המשבר הכלכלי המטורף הזה עם ניסנקורן בוועדת השרים לחקיקה ועם פרץ בכלכלה. נראה אותו. אני אחייב את החרדים לעמוד על משמר השבת, הכשרות, הרבנות, הגיורים".

"הרב רפי קבר מפלגה של מאה שנה"

איפה שמעת על העזיבה של הרב רפי?

"בתקשורת, בטוויטר. ידענו שהוא מנהל משא ומתן, ידענו שהוא ייכנס ושזה יהיה בכל מחיר".

ומה חשבת על זה?

"שהוא עשה טעות קשה. בסופו של דבר, הוא סידר לעצמו קדנציה אחרונה ואני מכבד אותו. אף אחד לא מעלה על דעתו שבקדנציה הבאה הבית היהודי בראשות הרב רפי פרץ יתמודד לבד ויעבור את אחוז החסימה. לצערי, הוא קובר מפלגה של מאה שנה.

"הוא ואני חתומים על הסכם מיזוג מפלגות. התוכנית היתה שאחרי הבחירות נמזג את שתי המפלגות, כי אין הצדקה שבציונות הדתית יהיו רסיסי מפלגות. צריך ללכת למִפקד גדול, לבחירות דמוקרטיות, להבריא את הציונות הדתית. היא ראויה למפלגה אחת שתכבד אותה, שלא תתכתש בכל פעם, עם כיפופי ידיים. נראינו רע בבחירות האחרונות. אבל הרב רפי נתן גט כריתות לשותפות, וממילא זו תעודת פטירה לבית היהודי.

פרץ וסמוטריץ

פרץ וסמוטריץ'צילום: פלאש 90

"אני מכיר את הרב רפי כבר שנה. צריך להגיד את האמת - אין טעות פוליטית אחת שהוא לא עשה בשנה האחרונה. אני רוצה לשמור על כבודו, בסוף הוא רב, חינך הרבה תלמידים, עשה דברים טובים, אבל הוא לא מתאים לפוליטיקה.

"הגיע הזמן שהציונות הדתית תבין שפוליטיקה זה מקצוע. עד היום כל מי שהונחת מלמעלה, בין שמהצבא ובין שמעולם אחר, לא הצליח".

ואיך היחסים שלך עם בנט?

"מצוינים. בין נפתלי לביני יש מורכבויות, יש קולות שונים, ככה זה בתוך הציונות הדתית. יש כאלה ויש כאלה, יש לייטים ויש תורניים, אבל יודעים ללכת ביחד, ויש לזה עתיד.

"אני מתכונן לבנות מפלגה גדולה אחת לציונות הדתית עם בנט. דתיים יותר ודתיים פחות, וגם חילונים ואנשים שמזדהים עם הרעיונות שלנו, כמו איילת שקד ושירלי פינטו. לנסות להחזיר את מדורת השבט, את הגאווה, השייכות, הזהות, הערכים והמחויבות של הציבור הציוני־דתי. רציתי לעשות את זה עם הבית היהודי, שהוא מותג היסטורי של מאה שנה, הפועל המזרחי, אבל זה לא יקרה.

"לפני הבחירות האחרונות נפתלי ואני ידענו שאנחנו עוברים את אחוז החסימה, ושאם הרב רפי הולך עם איתמר בן גביר, הוא לא עובר את אחוז החסימה. בן גביר זרק 18 אלף קולות, יחד הם היו זורקים 50-40 אלף קולות. אמרו לי, 'תן להם להתרסק ותישאר לבד על הבמה'. אמרתי שיש לי אחריות על כל הציונות הדתית".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן