יריב לוין נבחר לראשות הכנסת: "אינו דבר מובן מאליו"

בנאומו התייחס לוין לביקורת בין שלוש הרשויות: "ההתערבות הגדלה והולכת של בית המשפט העליון בעבודת הכנסת ובסמכויותיה, מחייבת אותנו לעמוד בנחישות על כבוד הכנסת, למנוע את השגת גבולה ולהגן על מעמדה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/05/20 17:11 כג באייר התשפ

יריב לוין נבחר לראשות הכנסת: "אינו דבר מובן מאליו"
יו"ר הכנסת החדש יריב לוין, צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

ח"כ יריב לוין נבחר לכהן כיו"ר הכנסת לאחר שזכה בתמיכתם  של 72 חברי כנסת, לעומת שני המועמדים האחרים, ח"כ קארין אלהרר שזכתה לתמיכת 23 ח"כים, וח"כ אחמד טיבי שזכה לתמיכתם של 20 חברי כנסת.

לאחר בחירתו אמר יו"ר הכנסת לוין: "הכהונה בכנסת אינה דבר מובן מאליו. היא מטילה עלינו, נבחרי הציבור, אחריות כבדה. לא רק לייצג נאמנה את ציבור שולחינו, אלא גם לעשות זאת בסגנון ראוי, בשיח מכבד, מתוך נאמנות לדרך שבשמה כל אחת ואחד מאיתנו נבחר.  הנושאים המונחים לפתחנו בימים אלה הינם כבדי- משקל, ולעתים גם הרי-גורל. נעסוק בנושאים אלה בכובד ראש, באחריות, ביסודיות ובכבוד הדדי. נשמש כתובת לכל אזרחי המדינה – יהודים ושאינם יהודים; דתיים, חרדים, מסורתיים, וחילונים; ותיקים ועולים חדשים" 

היו"ר לוין התייחס בדבריו ליחסים בין הרשויות השונות ובמיוחד בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת ואמר: "במשטר דמוקרטי תקין שלוש רשויות השלטון מכבדות האחת את מעמדה של רעותה, ואת הסמכויות המופקדות בידיה. כבוד הדדי הכרחי זה מתבטא, לפני הכל, בהימנעותה של כל רשות מהשגת גבולה של הרשות האחרת. הביקורת ההדדית של שלוש רשויות השלטון האחת כלפי ה אחרת, היא דבר טבעי. הביקורת אינה חסרון של הדמוקרטיה, היא אינה מנוגדת לדמוקרטיה, אלא היא אחד מיתרונותיה הגדולים. המתח בין הרשויות, ובכלל זה המתח שבין הרשות המחוקקת לבין הרשות השופט– אף הוא דבר טבעי . דווקא משום מתח זה, עלינו להקפיד הקפדה יתרה על כבודה של הרשות השופטת. אולם, ההתערבות הגדלה והולכת של בית המשפט העליון בעבודת הכנסת ובסמכויותיה, מחייבת אותנו לעמוד בנחישות על כבוד הכנסת, למנוע את השגת גבולה ולהגן על מעמדה. "

היו"ר לוין למשבר הקורונה ולאתגרים שהוא מציב בפני עבודת הכנסת: "אלה אינם ימים קלים. מדינת ישראל מתמודדת, כמו העולם כולו, עם משבר בריאותי וכלכלי אדיר ממדים. מגפת הקורונה גבתה קורבנות, ואני מבקש להשתתף בצערן של משפחות הנפטרים. רבים מאזרחי המדינה איבדו את ביטחונם הכלכלי, את מקור פרנסתם. עלינו להבטיח שהכנסת תהיה בימים אלה מקור תקווה לכל אזרחי ישראל – תקווה לאחדות, תקווה לפיוס לאומי, תקווה ליציאה מהמשבר."

בסיום דבריו ביקש לוין להודות על האמון שניתן בו ואמר: "אפעל כמיטב יכולתי כדי להצדיק אמון זה; אעשה את המיטב כדי לחזק את האמון של אזרחי ישראל בדמוקרטיה הישראלית, ברשות המחוקקת, בכנסת ישראל."