הוגשה הצעת החוק הנורווגי

כחול לבן והליכוד הגישו את ''החוק הנורווגי'' המאפשר לשרים להתפטר מהכנסת ולהיות מוחלפים למשך הכהונה בידי מועמדים מרשימתם. בנימוקי החוק: "כדי לאפשר לשר להתמקד בעבודה הממשלתית, ולח"כ בעבודה הפרלמנטרית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/05/20 21:37 כ באייר התשפ

הוגשה הצעת החוק הנורווגי
נתניהו וגנץ, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

החלו שיתופי הפעולה של הקואליציה המיועדת, כשבשלב הראשון כחול לבן והליכוד הגישו את הצעת החוק הנורווגי. החוק יאפשר לשרים לפרוש מתפקידם כחברי כנסת, ובמקומם יכנסו הבאים ברשימת הסיעה גם אם לא נכנסו ברשימה המקורית. הצעת חוק זו נחתמה בהסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן וכעת היא יוצאת לדרך.

יוזמי החוק הם: רם שפע, מכלוף מיקי זוהר, איתן גינזבורג, משה אבוטבול, צבי האוזר, אופיר כץ, שלמה קרעי ויעקב טסלר. מנימוקי החוק נכתב: "הכנסת סעיף שיאפשר לחבר כנסת שהתמנה לכהונת שר או לכהונת סגן שר להפסיק את חברותו בכנסת לתקופה שבה הוא מכהן בתפקידו זה, זאת, בין השאר, כדי לאפשר לשר או לסגן השר להתמקד בעבודה הממשלתית, ולאפשר לחבר הכנסת שיכהן במקומו להתמקד בעבודה הפרלמנטרית". 


להורדת הקובץ

כזכור כאשר דנו בבג"ץ על ההסכם הקואליציוני הועלתה דרישה עיקרית לשינוי בהסכם הקואליציוני, והיא ביטול החוק הנורווגי המדלג. לפי בית המשפט קיום החוק יוביל לכך שבכנסת יכנסו חברים חדשים שלא נבחרו על ידי הציבור, ואלו שכן ייבחרו יצאו ממנה ויישארו כשרים בממשלה בלבד. אלא שכחול לבן סירבו, ובג"ץ החליט שהוא לא מתערב. הערב החלו הצעדים הראשונים לאישור החוק.