יש ממשלה: הצעת חוק ממשלת החילופים עברה בכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את התיקון להצעת החוק, לפיו ישתנה חוק יסוד הממשלה וממשלת הרוטציה תוכל לקום. ההצעה עברה ברוב של 72 מול 36 מתנגדים, ובהמשך היום יוגשו לנשיא החתימות הממליצות על נתניהו להרכבת הממשלה

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 07/05/20 10:46 יג באייר התשפ

יש ממשלה: הצעת חוק ממשלת החילופים עברה בכנסת
מליאת הכנסת, היום, צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הצעת החוק להארכת כהונת הממשלה ל-4 שנים עברה - והוכשרה הקמת ממשלת הרוטציה של נתניהו וגנץ. מליאת הכנסת אישרה הבוקר (ה') את הצעת חוק יסוד הממשלה, המסדירה את פעילות ממשלת הרוטציה, ומאפשרת את השבעת הממשלה ביום רביעי הקרוב.

בהמשך היום יחתמו חברי הכנסת של כחול לבן ושל סיעת 'דרך ארץ' על ההמלצות לראש הממשלה נתניהו להרכבת הממשלה, שיוגשו לנשיא, וביום רביעי תושבע הממשלה בראשות נתניהו, כשבני גנץ מכהן כראש הממשלה החלופי. הדיון במליאה יימשך בשעות הקרובות בסוגיות המשלימות את הקמת הממשלה, וביניהן הסדרת מימון המפלגות. 

כזכור, לאחר שכחול לבן והליכוד לא הצליחו להגיע להסכמה על משך כהונת נתניהו וגנץ הם הגישו הצעת חוק לצמצום כהונת הממשלה הנוכחית לשלוש שנים. הביקורת משופטי בג"ץ לא איחרה לבוא ובכחול לבן ביקשו להסדיר בהצעת חוק את האפשרות הארכת כהונת הממשלה ל-4 שנים, ולא רק בהסכם הקואליציוני. אולם כדי לשנות זאת היה צורך לעבור שוב בוועדה המיוחדת. באופוזיציה איימו לעלות עוד אלפי הסתייגויות ולגרום לכך שההצבעה תעלה רק הלילה, המשמעות - המנדט עלול לעבור לנתניהו בטרם יעברו כל חוקי הרוטציה והוא יכול לשנות דברים ברגע האחרון. 

ח"כ אלקין, שמכיר את תקנון הכנסת הכי טוב, מצא פתרון. סעיף 91 לחוק הכנסת קובע שאם החוק כבר עלה לקריאה שניה, אזי חבר הכנסת שהגיש אותו יכול לבקש שהאופוזיציה לא תגיש הסתייגויות. כך, לאחר  דיונים של שעתיים בלבד בוועדה המיוחדת נסללה הדרך להעברת חוקי היסוד.