לפיד בהצעה: "עשו ממשלה עם 18 שרים, ואנחנו נוריד את כל ההסתייגויות מהחוק"

יו"ר יש עתיד- תל"ם נשא נאום ביקורת על הניהול הכלכלי של משבר הקורונה וההסכם הקןאליציוני הכולל מספר רב של שרים. "ככה נראים פוליטיקאים שעסוקים רק בעצמם. התכנית היחידה ששמתם על השולחן זה כמה שרים כל אחד יקבל, ומי יגור במעון הרשמי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/04/20 18:18 כט בניסן התשפ

לפיד בהצעה: "עשו ממשלה עם 18 שרים, ואנחנו נוריד את כל ההסתייגויות מהחוק"
צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

היום (ה') בכנסת יו"ר יש עתיד- תל"ם, יאיר לפיד, נשא נאום נגד ההסכם הקואלציוני של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת בני גנץ. הסעיף עליו התקומם בעיקר הוא מות השרים הגדולה, הצפויה לקום. לשם כך פנה לפיד לנתניהו וגנץ בהצעה שיסייעו להם להקים ממשלת חירום בתנאי שהיא תהיה מצומצמת, עד 18 שרים בלבד.   

"אני רוצה להציע לגנץ וביבי הצעה" פתח לפיד את נאומו. "תודיעו שאתם מצמצמים את הממשלה ל-18 שרים, ואנחנו נוריד את כל ההסתייגויות מהחוק. הכל. תקימו ממשלת חירום אמתית. 18 שרים. לא רק שלא נעכב אתכם, נעזור". אלא שמיד אחר כך חזר לתקוף: "ככה נראים פוליטיקאים שעסוקים רק בעצמם. ככה מוקמת ממשלה שעסוקה רק בעצמה. לא ישראל לפני הכל, הכיסא לפני הכל. התכנית היחידה ששמתם על השולחן זה כמה שרים כל אחד יקבל, ומי יגור במעון הרשמי".

לפיד גם תוקף את דרך ההתנהלות הככללית בזמן משבר הקורונה: " אנחנו במצב חירום מאז פברואר, התכנית היחידה ששמתם על השולחן זה כמה שרים כל אחד יקבל, ומי יגור במעון הרשמי. אין על השולחן תוכנית עבודה ליציאה מהמשבר. לא התייצבתם בפנינו ואמרתם: הנה איפה אנחנו רוצים להיות עוד חודש, עוד חודשיים, עוד ששה חודשים. ככה נציל את העצמאים; ככה נחזיר את המובטלים למעגל העבודה. ככה נחזור להיות כלכלה תחרותית".

משם לפיד מציע פתרונות משלו לניהול המשבר: "בואו אני אתן לכם נקודת התחלה לתכנית: פתיחה של המשק מיום ראשון הקרוב. דמי אבטלה מלאים לעצמאים. מנגנון פיצוי מיידי לעסקים קטנים, לפי המודל שהפעלתי באוצר בצוק איתן. מענקים מותנים לעסקים כדי שהם לא יפטרו עובדים שנמצאים בחל"ת". לטענת לפיד ההצעה שלו תעבוד כי "הבאנו מומחים, חקרנו, בדקנו איפה בעולם זה עובד יותר טוב מישראל – דרום קוריאה, גרמניה. שמנו על השולחן תכנית. לממשלה הזו אין תכנית. הכל חלטורה".

הוא גם התייח להחלטות הממשלה האחרונות: "איקאה כן, מספרות לא. מקוואות פותחים, בתי עלמין ביום הזיכרון סוגרים בפני הורים שכולים. סופר במקום סגור כן, שוק באוויר הפתוח לא. שום הגיון מסדר. שום חלוקת סמכויות שמישהו מבין. זיקוקים אישרתם. בזה אתם מבינים". ולסיום אף תקף את חבריו לשעבר: "גנץ ואשכנזי סידרו לנו ראש ממשלה עבריין מורשע. לזה יש תוכנית. להצלת הכלכלה, נאדה. אף מילה".