בג"ץ דחה את העתירה נגד הטלת המנדט על נתניהו

בית המשפט העליון, דחה את העותרים שרצו למנוע מנתניהו לקבל את הרכבת הממשלה. בגוש הימין התאחדו לדרוש מריבלין שיעביר את המנדט לנתניהו ולא לכנסת. בימינה אף תקפו את גנץ שביקש הארכה למנדט שלו

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/04/20 20:45 יח בניסן התשפ

בג"ץ דחה את העתירה נגד הטלת המנדט על נתניהו
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

מחר בערב (ב') צפוי להיגמר המנדט שניתן לבני גנץ, יו"ר כחול לבן, להקמת ממשלה. בעקבות כך ביקש גנץ מהנשיא להאריך את תקופת המנדט על מנת להשלים את המשא ומתן עם הליכוד, שעיקר נקודת המחלוקת שטרם נפתרה היא בחירת המועמדים לוועדת בחירת השופטים. אלא שהיום בבוקר הודיע נשיא המדינה ראובן ריבלין כי בנסיבות הקיימות לא תתאפשר הארכה של תקופת מלאכת הרכבת הממשלה שניתנה לו.

אלא שהנשיא הודיע כי בתום התקופה המנדט לא יעבור לנתניהו אלא יוחזר לכנסת. על החלטה זו מחו בליכוד וביתר גוש הימין ודרשו כי המנדט יועבר לנתניהו, כבעל כמות הממליצים הגדולה ביותר בכנסת, 59 בסך הכל. "אנו, ראשי הסיעות והמפלגות, קוראים לך, נשיא המדינה ראובן ריבלין, להעביר את המנדט לראש הממשלה בנימין נתניהו שיש לו 59 ממליצים – בדיוק כפי שלאחר הבחירות הקודמות בספטמבר העברת את המנדט לידיו של ח״כ בני גנץ כשהיו לו 54 ממליצים בלבד".

מי שהייתה האחרונה להצטרף לגוש היא חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, שהודיע אף היא כי תמליץ על נתניהו לראשות הממשלה. ובכך כמות הממליצים עלה ל-59 שכוללים את חברי הכנסת ממפלגות הליכוד, ש״ס, יהדות התורה, ימינה וגשר. 

העתירה לבג"ץ למנוע מנתניהו להרכיב ממשלה

מנגד קבוצה של כ-20 אנשי ביטחון ואנשי אקדמיה עתרו לבג"ץ בדרישה, כי נתניהו שנגדו הוגשו שלושה כתבי אישום בעבירות פליליות שיש עמן קלון לא יכול לכהן כראש ממשלה, ובכך לא יועבר המנדט אליו. גם בסבב הבחירות הקודם הוגשה עתירה דומה, אז הודיע בג"ץ כי לא ידון בבקשה.

גם הפעם בג"ץ דחה את הבקשה על הסף, שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין קבע כי העתירה בשלב זה אינה רלוונטית. היות ובשלב זה המנדט נמצא בידי גנץ ולפי הצהרת הנשיא המנדט יועבר בתום הניסיונו של גנץ לכנסת. כך שעד שריבלין לא יחליט כי הוא מעניק את המנדט לנתניהו העתירה איננה רלוונטית, העותרים יוכלו לפנו לבית המשפט בפעם השלישית רק אם נתניהו יקבל את המנדט.

ימינה דורשת מבני גנץ לוותר על המנדט

יש מי שמחו על עצם הבקשה של גנץ דווקא, להארכת המנדט, וזו מפלגת ימינה: "גנץ, זו לא בושה לוותר. מלכתחילה דרישותיך, כמי שעומד בראשות סיעה של 17 מנדטים מול גוש של 59 מנדטים, היו לא הגיוניות ולא לגיטימיות לפי שום היגיון דמוקרטי. אנו קוראים לך לגלות אחריות, להיכנס לממשלת אחדות לאומית בראשות נתניהו, לוותר על תיק המשפטים ועל הוועדה למינוי שופטים ולאפשר את החלת הריבונות על כלל ההתיישבות באופן מיידי, כפי שרוב מוחלט של חברי הקואליציה העתידית מבקשים. זו מהות הדמוקרטיה".

מפלגת ימינה שנכון לתקופה זו, היא הנפגעת העיקרית מההחלטה להקים ממשלת אחדות, היות שהיא המפלגה הקטנה בגוש הימין וצפויה לאבד את כוחה. לאורך השבועות האחרונים מנהיגי המפלגה לא שללו את האופציה כי יעברו לאופוזיציה, זאת במידה וייפגעו עניין החלת הריבונות והוועדה למינוי שופטים. נכון לרגעים אלו טרם הגיעו בין הליכוד לכחול לבן להסכמה בנושא הוועדה, ובימינה חוששים כי בסוף ידו של בני גנץ תהיה על העליונה.