ריבלין הודיע לגנץ: לא אאריך את המנדט, והוא יחזור לכנסת

נשיא המדינה הודיע ליו"ר כחול לבן כי לא יאריך את המנדט שניתן לו להרכבת הממשלה, לאחר ששוחח עם נתניהו, שלא אישר כי הם קרובים לחתימה על הסכם. המנדט יפוג בליל יום שני, ויחזור לכנסת. בליכוד מוחים על ההחלטה

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/04/20 14:04 יח בניסן התשפ

ריבלין הודיע לגנץ: לא אאריך את המנדט, והוא יחזור לכנסת
הנשיא ריבלין, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

נשיא המדינה ראובן ריבלין הודיע היום (א') ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, כי בנסיבות הקיימות לא תתאפשר הארכה של תקופת מלאכת הרכבת הממשלה שניתנה לו וכי תקופה זו תפקע מחר, יום שני, בחצות. בהודעת בית הנשיא נאמר כי נשיא המדינה קיבל החלטה זו לאחר ששוחח גם עם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו שלא אישר כי השניים קרובים לחתימה על הסכם שיוביל לממשלת אחדות. 

אם לא ייחתם הסכם קואליציוני עד מחר בחצות, ולא תשתנה תמונת הממליצים, ישוב המנדט לכנסת ותחל תקופת 21 הימים בהם יוכלו חברי הכנסת לגבש רוב להמלצה על מועמד מוסכם. למועמד המוסכם ינתנו 14 יום להרכיב ממשלה.

עם זאת, בהודעת הנשיא נאמר גם כי "במידה ובזמן שנותר עד תום התקופה הראשונה שניתנה לגנץ להרכבת ממשלה, ישתנו הנסיבות ויבואו הצדדים אל הנשיא בבקשה להארכת התקופה על מנת לסייע בידם להגיע להסכם, ישקול זאת הנשיא שנית". כלומר, אם גם נתניהו יבקש מהנשיא להאריך את המנדט של גנץ, הוא ישקול זאת מחדש, אך אירוע כזה נראה כעת דמיוני.

יש לציין כי המנדט אמנם יילקח מגנץ, אך הוא יקבל אותו כיו"ר הכנסת כבר למחרת היום.

בכחול לבן אמרו בתגובה: "מאמצי ההגעה לאחדות נמשכים גם בשעה זו על ידי צוותי המשא ומתן במטרה להשלים את נספחי החקיקה הנדרשים להסכם שגובש כבר בשבוע שעבר. הבהרנו לליכוד, כי לא נאפשר כל פגיעה בשלטון החוק ובעקרונות היסוד אותם הצגנו.
גנץ אמר לנתניהו בשיחתם כי הוא מחוייב להסכמות ביניהם ונכון לקדם אותן בכל מקום ובכל שעה, לאחר שתושלם העבודה על נספחי החקיקה, בכדי להקים ממשלת חירום לאומית כפי שעם ישראל רוצה וצריך".

הליכוד: כחול לבן מפריחים ספינים

מוקדם יותר היום התייחסו בליכוד לתדרוכים מסביבת כחול לבן כי ראש הממשלה נתניהו "עשה להם תרגיל", ולא מעוניין בהקמת ממשלת אחדות. בהודעת הליכוד נאמר: "התדרוכים והדיווחים ביחס למשא ומתן הם פייק ספין של כחול לבן". 

עוד אמרו בליכוד כי "ראש הממשלה נתניהו התקשר אמש ופעם נוספת גם היום לח"כ בני גנץ וחזר על הצעתו לפעול להקמת ממשלת אחדות ולשבת יחד, ביניהם ובין צוותי המשא ומתן, לטובת הקמת ממשלה - "עד שיצא עשן לבן".

בעניין ההחלטה של ריבלין להעביר את המנדט לכנסת ולא לליכוד, הגיבו במפלגה: "תנועת הליכוד שבה ומבקשת מהנשיא ריבלין להעביר את המנדט לראש הממשלה נתניהו, ראש המפלגה הגדולה בכנסת ועם 59 ממליצים, בדיוק כפי שנהג הנשיא ריבלין לאחר הבחירות הקודמות בספטמבר, כשהעביר את המנדט מראש הממשלה נתניהו לח״כ גנץ כשהיו לגנץ רק 54 ממליצים".