מרכיבים ממשלה: שר המשפטים מועמד חיצוני, אדלשטיין לא יחזור לתפקיד היו"ר | כל העדכונים

מסתמן כי נתניהו וגנץ כבר סיכמו עקרונית על ממשלת אחדות, נותרו רק המחלוקות המרכזיות: זהות שר המשפטים, התנגדותה של כחול לבן לחזרתו של אדלשטיין לתפקיד היו"ר והעברת תפקיד שר הבריאות לכחול לבן

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/03/20 11:52 ד בניסן התשפ

מרכיבים ממשלה: שר המשפטים מועמד חיצוני, אדלשטיין לא יחזור לתפקיד היו"ר | כל העדכונים
מי יהיה שר המשפטים?, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

לאחר פגישתם של נתניה וגנץ הלילה (א') נראה בין הצדדים נרשמה התקדמות משמעותית אך הפרטים הסופיים טרם נסגרו. השניים קבעו לקיים פגישה נוספת במהלך היום (א') במטרה לחתום סופית.

גנץ ומפלגתו, אשר הסיבה העיקרית לכניסתם לממשלה היא משבר הקורונה, דורשים לקבל לידיהם את תיק הבריאות, על רקע ביקורתם על אופן ניהול המשבר על ידי השר ליצמן, אשר מסרב לעבור למשרד השיכון שהוצע לו. 
כחול לבן מתעקשים על תיק הבריאות אפילו במחיר של ויתור על משרד המשפטים שנראה היה כמשמעותי מאוד בשביל גנץ. שני השמות שעלו כמועמדים לתפקיד מטעם חוסן לישראל הם פרופסור גבי ברבש ותת אלוף במילואים יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי שיבא תל השומר. קרייס היה קצין רפואה ראשי בתקופת כהונת גנץ כרמטכ"ל. 

בהמשך דווח כי נתניהו וגנץ הגיעו להסכמה שיו"ר הכנסת הבא יהיה מהליכוד, אך ייבחר בהסכמת גנץ. המשמעות היא כי ח"כ יולי אדלשטיין, שהתפטר בשבוע שעבר לאחר החלטת בג"ץ, באירוע שהניע את הקמת ממשלת האחדות, לא צפוי לחזור לתפקיד, בשל ההתנגדות אליו בכחול לבן.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין

יו"ר הכנסת לשעבר, יולי אדלשטייןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

זהות שר המשפטים הבא עדיין אינה ברורה, כאשר הליכוד מסרבים לכהונתם של חילי טרופר או אבי ניסנקורן ומציעים מועמד חיצוני, כמו פרופ' רות גביזון, פרופ' יובל אלבשן, או פרופ' ידידה שטרן, ששמו עלה גם הוא בבורסת השמות.

מנגד, נראה כי ח"כ גפני יחזור לתפקיד יו"ר ועדת הכספים. כמו כן, תיק הקליטה, שהובטח לח"כ גדי יברקן מהליכוד, עוד במעברו מכחול לבן לפני הבחירות, יועבר לידי ח"כ פנינה תמנו - שטה שפרשה מ"יש עתיד" והצטרפה לבני גנץ. בנוסף פורסם כי ח"כ עומר ינקלביץ' תקבל את תיק ירושלים.

ראשי ימינה

מי מהם לא יהיה שר?צילום: ללא

מסתמן כי הממשלה הבאה תהיה שוויונית בין בלוק הימין לכחול לבן, כך שלכל צד 15 שרים. המפתח שהוצע על ידי נתניהו למפלגות הימין היה שר על כל 4 ח"כ. מדובר במתווה שישאיר את "ימינה" עם שר ועוד שר ברוטציה. 

נראה שבמפלגת הימין צפוי להיות שמח בשל כך, על רקע העובדה, שכרגע מכהנים מטעם המפלגה 3 שרים, בנט, פרץ וסמוטריץ', וגם איילת שקד רואה את עצמה כשרה בממשלה הבאה.