אדלשטיין דוחה את הצעת בג"ץ: "לא אסכים לאולטימטום"

אדלשטיין דחה את הצעת בג"ץ, לפיה עד יום רביעי יתקיים דיון בהחלפת יו"ר הכנסת: "התערבותו של היועץ המשפטי לממשלה בהליך פנים-פרלמנטרי של הכנסת אינה במקומה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/03/20 21:16 כז באדר התשפ

אדלשטיין דוחה את הצעת בג"ץ: "לא אסכים לאולטימטום"
אדלשטיין חותם על תשובתו לבג"ץ, צילום: דוברות

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, השיב הערב (ב') לפסק הדין שנתן בג"ץ מוקדם יותר היום, לפיו יש לקיים את הדיון בהחלפת יו"ר הכנסת בהקדם האפשרי, בהתאם לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה. ראשית, דחה אדלשטיין את הבאתה של חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, וכתב כי "בטרם אתייחס לגוף השאלה, הנני סבור כי התערבותו של היועץ המשפטי לממשלה בהליך פנים פרלמנטרי של הכנסת אינה במקומה".

לעצם עניין הדיון כתב אדלשטיין: "אשר לגופם של דברים: כפי שהצהרתי בימים האחרונים בכמה הזדמנויות, פעלתי ואפעל תמיד לפי הוראות הדין. לכן, בכוונתי להעמיד את נושא בחירת יושב ראש הכנסת על סדר יומה של הכנסת "בהקדם האפשרי", ככל שהנסיבות יצדיקו זאת, למן הימים הקרובים ועד ו"לא יאוחר מהמועד שבו תכונס הכנסת לצורך כינון הממשלה", כלשון תקנון  הכנסת שמחייב גם אותי, גם את חברי הכנסת כולם".

"בכל הכבוד הראוי, ככל שביהמ"ש הנכבד מציב בפניי ובפני כנסת ישראל אולטימטום בדורשו ממני לקיים את הדיון "לא יאוחר מיום 25.3.20", לא אוכל להסכים לכך. שהרי משמעות הדבר שסדר יומה של הכנסת ייקבע בידי בית המשפט העליון ולא על ידי יושב ראש הכנסת, שלו מסור תפקיד זה". הדגיש יו"ר הכנסת.

ארכיון: שופטי העליון

ארכיון: שופטי העליוןצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

לדבריו, "לתקופת המעבר עד לכינונה של ממשלה ישנה חשיבות ומשמעות והיא: מתן הזדמנות וטווח זמן מספק למו"מ הקואליציוני והפוליטי להבשיל לכדי קואליציה ולקראת כינונה של ממשלה, וזאת להבדיל מקביעת עובדות מוקדמות בשטח", ובהמשך הביא לכך דוגמאות מן העבר, וטען כי "מעולם לא נבחר יו"ר כנסת קבוע בשעה שהייתה אי בהירות כה גדולה באשר להרכבה של הקואליציה העתידית. בכל המקרים שבהם נבחר יו"ר כנסת במועד מוקדם, היה זה כאשר ההכרעה בבחירות הייתה ברורה וחד-משמעית".

אדלשטיין מותח ביקורת חריפה על התערבות בג"ץ בהליך פרלמנטרי: "התערבות בג"ץ במקרה זה תישא – בטובתו או שלא בטובתו – אופי פוליטי דומיננטי מובהק. היה ויחליט בית המשפט להתערב במקרה דנן, הוא עשוי להיתפס כמי שטמן רגלו עמוק בביצה הפוליטית, דבר שיפגע פגיעה קשה במעמדו ובאמון הציבור בו. וכבר הזהירנו נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט הדגול משה לנדוי, שכתב כי "התוצאה העגומה היא שבית-המשפט כאילו נוטש את מקומו הראוי לו, מעל למחלוקות המפלגות את הציבור, ושופטיו יורדים בעצמם אל תוך הזירה" (בג"צ 58/68 בנימין שליט נ' שר הפנים, פ"ד כג (2)521)".

לסיכום כתב יו"ר הכנסת: "אני סבור שהתערבות בית המשפט בשיקול דעתו של יושב-ראש הכנסת לקבוע את סדר יומה של המליאה ולהעלות להצבעה את נושא בחירתו הינה התערבות תקדימית בסדר היום הפוליטי, בשיקול דעתו ואיננה נכונה בימים אלה. 
בשל הנסיבות המיוחדות אני מתקשה בשלב זה לנקוב בתאריך מדויק אך בכוונתי להעלות את הנושא על סדר יומה של הכנסת עם התבהרות המצב הפוליטי. כולי תקווה שהדבר יקרה בזמן הקצר ביותר".