"שמועות שגויות ושקריות": יולי אדלשטיין משיב לביקורת

יו"ר הכנסת מסביר למה לא הוקמו עדיין ועדות בכנסת החדשה, מדוע לא התקיים דיון על החלפתו, וטוען כי אפשר לפתור את המחלוקות ברגע: הלוואי והשכל הישר יגבר, וכל סיעות הבית יניחו בצד את הפוליטיקה הקטנה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/03/20 18:07 כג באדר התשפ

"שמועות שגויות ושקריות": יולי אדלשטיין משיב לביקורת
יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, צילום: דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת, יולי אדשטיין, ספג בימים האחרונים האשמות רבות, בעיקר בשל נעילת ישיבת הכנסת אמש, לאחר שסירב לדרישת כחול לבן להקים את וועדת הכנסת בהרכב שדרשה, ולאחר שבכחול לבן סירבו להצעת הפשרה שהציג להם. בכחול לבן גם הגישו מוקדם יותר היום עתירה לבג"צ, בדרישה לכנס את הכנסת באופן מיידי. 

בפוסט ארוך בעמוד הפייסבוק שלו הסביר הערב (ה') אדלשטיין את הסיבות, לטענתו, שהביאו למשבר, את דרכי התנהלותו, ומה יקרה בהמשך: "אז למה סגרת את הכנסת? שואלים אזרחים מודאגים, שמקוננים על מותה של הדמוקרטיה הישראלית. שמועות שגויות, שלא לומר שקריות, מופצות ביומיים האחרונים", כתב אדלשטיין.
"אודה לכמה דקות מזמנכם על מנת להבהיר – הכנסת מתמודדת כרגע עם שני משברים במקביל: משבר פוליטי, לאחר 3 מערכות בחירות רצופות ללא הכרעה, ומשבר ובריאותי שישראל לא ידעה כמותו מעולם.

"למה לא הוקמה הוועדה המסדרת?
לפי חוק הכנסת, עם היבחרה של כנסת חדשה נבחרת ועדה מסדרת, המתפקדת כוועדת הכנסת עד בחירתה של וועדת כנסת קבועה. בכוחה של הוועדה המסדרת לבחור ועדת כספים זמנית, וועדת חוץ וביטחון זמנית. מאז קום המדינה ועד תחילת השבוע האחרון, למרות כל חילוקי הדעות הוקמה וועדה מסדרת בהסכמת כל הצדדים. כך היה תמיד! עד השבוע. מאז השבעתה של הכנסת ה-23 ביום שני האחרון הסיעות לא מצליחות להסכים ביניהן על הרכב הוועדה המסדרת.

"מה הוא מתווה יושב-ראש הכנסת?
כדי להתגבר על הבעיה כינסתי בלשכתי את הסיעות בניסיון להגיע להסכמה על הקמת הוועדה המסדרת והצעתי פשרה זמנית: בשל מצב החירום בו אנו נמצאים נניח את חילוקי הדעות והפוליטיקה הקטנה בצד, ונקים וועדה מסדרת שוויונית לתקופה קצרה של שבוע, כדי שהכנסת להקים עוד באותו היום את הוועדות ולפקח על פעילות הממשלה.
מתווה הפשרה שהצעתי לא התקבל אף הוא.
לפיכך, לא נותר לי אלא ליצור תקדים - מה שלא קרה בכנסת ישראל מעולם - ולהביא את הקמת הוועדה המסדרת להצבעה במליאת הכנסת. כך אעשה ביום שני הקרוב.

"איך כל זה קשור לתקנון הכנסת?
כל מה שעשיתי בנושא הזה וכל מה שעשיתי מאז שנבחרתי לתפקיד יו"ר הכנסת, פעלתי לפי ההגדרות של החוקים שמסדירים את פעולת הכנסת ובהתאם לתקנון הכנסת. שאלות רבות נשאלות מתוך חוסר היכרות עם מערכת הכללים לפיהם אנו פועלים. למשל, ימי פעילות המליאה הם שני, שלישי ורביעי בכל שבוע. לא ניתן לקיים דיון במליאה בימים אחרים, אלא בבקשה מיוחדת של וועדת הכנסת. כאמור, וועדת הכנסת הקבועה טרם הוקמה כדי להציג בקשה כזו, ואף לא הוקמה עדיין הוועדה המסדרת.
בלהט המאורעות נוטים לזלזל בפרוצדורה שמניעה את הכנסת – אבל זו טעות. חשוב מאד לזכור כי אלו הם הכללים העומדים בבסיס הדמוקרטיה הישראלית, ואם נעקם אותם היום בשביל רווח נקודתי, נפסיד הרבה הרבה יותר בעתיד".

ח"כ עופר שלח

ח"כ עופר שלח. הגיש בג"צ נגד אדלשטייןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"איך הכנסת מתמודדת עם משבר הקורונה?
משבר הקורונה מעמיד בפנינו אתגרים רבים בפעילות השוטפת של הכנסת. הכנסת אמנם חופשית להחליט על אופן עבודתה, אך בהתייעצות עם מומחים החלטתי לקבל את הנחיות משרד הבריאות. הכנסת תמשיך לתפקד, אך נקפיד על ההנחיות כדי לשמור על בריאותם של נבחרי הציבור וגם של עובדי הכנסת - לא אסכים לסכן את שלומם.
בהתאם להנחיות, דיוני המליאה והוועדות לא יתקיימו בנוכחות של יותר מ-10 אנשים בחדר אחד, במרחק 2 מטר ביניהם. בתום דיון, חברי הכנסת יוכלו להצביע בהקראה שמית. אם תוקם וועדה מסדרת הכוללת יותר מ-10 איש, נצטרך לקיים את הדיון בשני חדרים נפרדים, ונמצא לצורך כך אמצעים טכנולוגיים.
התמודדות הכנסת עם משבר הקורונה מעלה שאלות רבות שאין להן מענה בחוק כרגע - התקנון, למשל, לא מאפשר הצבעה מרחוק. ארבע מחברי הכנסת נמצאים בבידוד, לא ברור כיצד יוכלו להצביע. זה לא מצב פשוט, נראה כי על מנת להתמודד עם המצב החדש נדרשים שינויי תקנון ואולי גם שינויי חקיקה.

"למה לא מחליפים את יושב-ראש הכנסת?
אני יושב הראש הזמני של הכנסת ה-23. בחירת יושב ראש חדש לכנסת ה-23 תובא להכרעתם של חברי הכנסת, בהתאם לתקנון, ברגע שתוקם ממשלה. בחירת יושב-ראש כנסת היא פעולה כמעט בלתי הפיכה, ואם רוצים להשאיר סיכוי כלשהו להקמת ממשלת אחדות רחבה יש להשאיר את הכרעה זו לרגע בו תושג הסכמה בין הצדדים. גם לפני הבחירות האחרונות פעלתי רבות למען אחדות, ואני ממשיך בניסיונותי גם כעת כדי למנוע בחירות רביעיות.
אני לא מאמין שמישהו שחושב שאחרי 7 שנים כיושב-ראש כנסת שנבחר פעם אחר פעם ברוב מוחלט של קולות, עוד שבועיים-שלושה בלשכה יוסיפו לי משהו לקורות החיים..."

אדלשטיין סיים כי "הלוואי והשכל הישר יגבר, וכל סיעות הבית יניחו בצד את הפוליטיקה הקטנה, יגיעו להסכמה על הוועדה המסדרת, וישחררו את הכנסת לפעול למען אזרחי ישראל".

הליכוד: העסקנות של כחול לבן משחיתה את הדמוקרטיה

גם בליכוד פרסמו הודעה התוקפת את כחול לבן, וטענו כי במפלגה מעוניינים להעביר חוקים אנטי-דמוקרטיים: "בשעה שראש הממשלה נלחם בקורונה מסביב לשעון, כחול לבן שקועים בעסקנות קטנונית שמשחיתה את הדמוקרטיה באופן חסר תקדים.
מעולם לא החליטו על הוועדה המסדרת בכנסת ללא הסכמה. בפעם הראשונה בתולדות המדינה כחול לבן באים ברוב דורסני שנשען על תומכי טרור ורוצים לאנוס את הרכב הועדה. בתמיכת המשותפת ובל״ד הם מתכוונים להעביר חוקים אנטי-דמוקרטים שימנעו מרה״מ נתניהו, הקברניט העומד על הסיפון בזמן סופת הקורונה, להתמודד על ראשות הממשלה, אין חוק אנטי-דמוקרטי כזה אפילו באיראן. זהו טירוף מערכות. 

"במקום העסקנות הקטנונית של כחול לבן, יו״ר הכנסת הציע הצעה הוגנת, לערוך בחירות לועדות הכנסת ביום שני הקרוב. כחול לבן יקבלו את ראשות ועדת הקורונה וראשות ועדת חוץ וביטחון, ואנחנו נקבל את ראשות ועדת הכספים. 
זוהי הדרך להתקדם. כולם נכנסים יחד תחת האלונקה ומפסיקים את האשמות השווא נגדנו".