גלעד ארדן לכיפה: "נשקול לקנוס אזרחים שמפרים את הבידוד"

השר לביטחון פנים מסביר לחדשות כיפה אילו סנקציות ינקטו כלפי מפרי הבידוד ומסביר איך המשטרה נערכת לסגר המוני: "עוד לא הוחלט האם זה יבוצע רק על ידי המשטרה או בשילוב הצבא" ורומז איך הליכוד מתכונן להדחת אדלשטיין: "ממשלה לא תצא להם מזה"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 12/03/20 19:40 טז באדר התשפ

גלעד ארדן לכיפה: "נשקול לקנוס אזרחים שמפרים את הבידוד"
גלעד ארדן בראיון לכיפה ערב הבחירות, צילום: כיפה

בצל משבר הקורונה, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, מסביר כיצד נערכת המשטרה להתפשטות הנגיף, ומהן המשמעויות הפוליטיות על הרכבת ממשלה בעת כזו בישראל. בנוסף, ארדם מאמין כי בסופו של דבר, חברי כחול לבן לא ייתנו את ידם למה שהוא מכנה "סוף המדינה היהודית" - כלומר הקמת ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת.

אילו סנקציות המשטרה תפעיל כלפי מבודדים שמפרים את הבידוד? 

"אתגר הקורונה הוא אתגר כפול, כי כל גופי החירום מצילי החיים, משטרה, מכבי אש ושב"ס צריכים גם לדאוג לא להידבק בעצמם, וגם לאכוף את החלטות הממשלה, ולבוא במגע עם חולים או עם מבודדים ובכך למנוע את ההתפשטות של הקורונה בישראל. למשרד הבריאות יש רק שבעה פקחים, ושניים מהם נמצאים בבידוד. למעשה, מתחילת השבוע המשטרה בהנחייתי מתלווה לפקחים, כדי לתת להם גיבוי אם הם נתקלים באלימות או כל בעיה אחרת. חשוב להגיד שרוב הציבור אחראי, שומר על הכללים, ונשאר בבידוד בהתאם להנחיות, אבל המשטרה חייבת לקיים בדיקות מדגמיות כדי לייצר אכיפה. 

"החוק של משרד הבריאות, למניעת הפצת מחלה מדבקת, מאפשר רק סנקציות פליליות, והמשטרה פתחה כבר בשמונה חקירות פליליות כלפי מפרי הבידוד, כמו אותו אדם מסניף הפיראט האדום ששיקר. החוק מדבר על הפצה בזדון ועל הפצה בשוגג, כיוון שלא כל מקרה הוא מקרה פלילי. לכן אני מקדם תקנות שיתנו סמכות לשיטור העירוני ולפקחים לתת גם קנסות, כי אנחנו מקבלים הרבה תלונות מאזרחים על שכנים שמפרים את הבידוד. כלומר חייב להיות כלי אכיפתי, כי יש לנו היום כמויות אדירות של מבודדים". 

האם המשטרה ערוכה לסגר של שכונות או ערים שלמות? 

"אנחנו כמובן מקווים שהמצב במדינה לא יגיע לכך, אבל ההנחיה שלי למשטרה מהרגע הראשון, ונערכים כבר תרגילים לכך, שאם הממשלה תחליט על סגר מסוים במדינה, וצריך לוודא שהתושבים לא יצאו לערים אחרות, המשטרה אמורה להיות אמורה מוכנה גם למקרה כזה. עוד לא הוחלט האם זה יבוצע רק על ידי המשטרה או בשילוב הצבא, זה יוחלט מהמשך. אנחנו רחוקים מהתרחיש הזה ואם כולנו נגלה אחריות לא נגיע אליו". 

קורונה

קורונהצילום: shutterstock

בצל משבר הקורונה, האם פני הליכוד לממשלת אחדות או שאתם עדיין מחפשים עריקים בשמאל? 

"קודם כל אני לא קורא להם עריקים, אלא חוזרים בתשובה. צריך להבין שאלו אנשי המחנה הלאומי שעמדותיהם תואמות את העמדות שלנו, ואולי היום הם מבינים שהם נמצאים בבית פוליטי שרימה את הציבור, וגם שלא מתאים להשקפות שלהם.
אני לא מחפש אף אחד, אבל אנחנו לא נתפשר על עמדותינו. הליכוד גדל בארבעה מנדטים, ובכחול לבן אמרו כל הזמן שאם נתניהו יקבל מנדט אחד יותר - הוא יישאר. הגוש שלנו גדל בשלושה מנדטים והוא מאוחד ומאמין בערכים דומים בנוגע לארץ ישראל, מסורת ישראל ובאשר לצביונה של ישראל כמדינה יהודית. מול זה יש פה חיבור מעוות בין תומכי ליברמן, שכל הזמן הטיף להכניס את ראשי הרשימה המשותפת לכלא או להעיף אותם, לבין הרשימה המשותפת. 

"בתוך התקופה הקשה, כשאנחנו מתמודדים עם משבר הקורונה, גנץ יקים ממשלת מיעוט או ממשלה שנשענת על קולות של רשימה אנטי ציונית - זה לא משהו שאנחנו נהיה מוכנים להתפשר עליו. אני מקווה שהחבר'ה בצד השני יתפכחו". 

ראשי מפלגת כחול לבן

ראשי מפלגת כחול לבןצילום: ללא

יש לכם תכנית למנוע את הדחת יו"ר הכנסת אדלשטיין או לחוקק את חוק נתניהו? 

"החוק נגד נתניהו הוא חוק לא חוקתי וכל משפטן יגיד שניתן לפסול אותו, ואם הם יחוקקו אותו לקראת הבחירות הרביעיות, אין לו שום משמעות דה פקטו, כי אז הליכוד ילך עם פתק מחל שלא כתוב עליו נתניהו, ואם נקבל רוב של 61 אז נשנה חזרה את החוק. במקרה כזה, אם לא יהיה לנו רוב של 61, נחזור לאותה בעיה כמו קודם - כי לא נלך איתם.

"צריך להבין: גוש השמאל האמיתי הוא 40 מנדטים, והמרחק שלו מהקמת ממשלה מתפקדת הוא מעל 20 מנדטים. זה סתם לשקר לציבור. כך שגם אם הם יחליפו את אדלשטיין וגם אם הם יחוקקו את חוק נתניהו, ממשלה לא תצא להם מזה. ממשלה טובה יכולה לצאת אם הם יכבדו את הכרעת הציבור ויצטרפו אלינו לממשלת אחדות רחבה שבה לא פוסלים אף אחד, חוץ מהרשימה הערבית המשותפת שהיא בעיניי פסולה ולא יכולה להיות חלק מהממשלה. 

"אני לא מאמין שאני שומע את בוגי יעלון. הוא גם מרגיש שהוא מרמה, אז הוא צועק כל הזמן בזמן ראיונות. כשאתה אומר שהמשותפת היא לא חלק מאיתנו, ומצד שני אתה טוען שאתה הרוב אבל הרוב שלך תלוי בהצבעות שלהם, אז אף אחד מאיתנו לא מטומטם לחשוב שהמשותפת תתמוך בכל הצבעה של ממשלת המיעוט בכנסת כי הוא נורא ציונית, וחשוב לה שהרמטכ"לים לשעבר יובילו את מדינת ישראל.
ברור שזה יהיה בעד אינטרסים ייחודיים של ערביי ישראל. היום שמענו את הדרישה להפסיק את ההריסה של בנייה לא חוקית. מי שיהיה שותף לדבר כזה הוא יהיה לדיראון עולם ונותן יד להרס המדינה היהודית".

ארדן מסיים: "הדרך היחידה שלנו היא לנסות להסביר ולשכנע. יש אנשים טובים בכחול לבן, וגם אורלי לוי אבקסיס, שברגע האמת הבינה שלטובת המשך מדינת היהודים בארץ ישראל צריך לעשות את המעשה הנכון, והבינה את האסון של ממשלה שנשענת על תומכי טרור". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן