אמיר אוחנה לכיפה: "כל אבן שתהפכו בכחול לבן יש שחיתות וחקירות"

שר המשפטים בראיון לוחמני במיוחד לחדשות כיפה, טוען כי מערכת המשפט צריכה לעבור ניקוי אורבות ומסביר מה ההבדל בינו לבין השרה לשעבר שקד: "יש לי הרבה ניסיון מול מערכת והיכרות מאוד עמוקה עם מערכת המשפט"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 01/03/20 18:26 ה באדר התשפ

אמיר אוחנה לכיפה: "כל אבן שתהפכו בכחול לבן יש שחיתות וחקירות"
שר המשפטים אמיר אוחנה בראיון לכיפה , צילום: כיפה

רגע לפני פתיחת הקלפיות, שר המשפטים אמיר אוחנה מסביר לחדשות כיפה מדוע הוא לא חושב שהרב רפי לא ראוי להיות שר בממשלה: "אני לא מצפה מרב שיתיר מה שהתורה אוסרת, ומה דעתו על נתן אשל: "דעתו הפרטית לא משנה לי כי הוא לא ייצג אותי".

מהרגע שנכנסת למשרד במשפטים נחשפות פרשיות שחיתות מאוד קשות. מה קרה כאן רגע לפני שהגעת? האם ידעת שזה כך לפני שהפכת להיות שר? 

"אני את השקפת העולם שלי מביע ומבטא גם בדברים שאני אומר וגם בדברים שאני עושה, מביא איתי משנים רבות של היכרות במערכת המשפט. התמחתי בפרקליטות, ואני מכיר אותה מצוין, לא רק מההתמחות אלא גם משנים של עבודה מול הפרקליטות בבתי המפשט. אני חושב שיש הרבה מאוד מקום לתיקון. המפתח בעיני  הוא יותר שקיפות, יותר פיקוח ויותר בקרה. אין את זה היום. נכון יש היום את נציב הביקורת על מייצגי המדינה בערכאות, השופט דוד רוזן שיש לי המון מילים טובות להגיד עליו. ישר, הגון, אמיץ. כל המילים הטובות. אבל הוא לא הבעיה, רק שהחוק אינו הפתרון. החוק איננו נותן שיניים אמיתיות של ביקורת על הפרקליטות. זה דבר שצריך לתקן אותו. 

אתה חושף שחיתויות במוצא פיך, אתה אומר הדברים שקורים מאחורי הקלעים. בין אם בדוכן הכנסת ובין אם במקומות אחרים. האם השרה לשעבר שקד לא ראתה? 

"קודם כל, אני חושב שאני כאמור מביא איתי, כאמור, מה שאין לשרה שקד, וזה הרבה ניסיון מול מערכת, היכרות מאוד עמוקה עם מערכת המשפט על רכיביה השונים, זה גם בתי המשפט, זה גם הפרקליטות, המשפטנים בשירות הציבורי. אבל נאמר כך, אני חושב שהיא היתה עסוקה בדברים אחרים טובים. למשל, נתח מאוד גדול מהזמן שלה ניתן לסוגיה של מינוי שופטים. כידוע, בגלל שאנחנו בממשלת מעבר, הוועדה למינוי שופטים כרגע איננה מתפקדת, מה שנתן לי את האפשרות לעסוק בכל כך הרבה דברים אחרים, חשובים בעיני לא פחות ואפילו יותר. והיום אני חושב שדי ברור שאת המאבק למען הדמוקרטיה ולמען המשילות, ונגד מה שאני ואחרים מכנים "שלטון הפקידים והמשפטנים", אני צריך להוביל". 

 יכול להיות שהיה כאן ניסיון לטייח את מה שאתה ראית בחצי השנה הזו? שניסו להסתיר ולהוריד מתחת לפני השטח, גם השרה שקד? 

"מן הסתם המערכת עושה הכל כדי לטייח וכדי להסתיר. ראית את זה רק בימים האחרונים, במערכת "עובדה", לא באתר כיפה. במערכת "עובדה" פירסמו פרסום חמור מאוד על שופט שכביכול פעל ביד אחת עם המאהבת שלו שהיא גם המזכירה שלו כדי לסייע לה בהליך הגירושים מול בעלה, מול מערכת המשפט, לבחור שופט. והתגובה של המערכת מאוד ציערה אותי. דוברות בתי המשפט "ככל שיוצגו לנו ראיות כבילות נשקול להתייחס בהתאם". מה זה ראיות קבילות? כבר ברמז ההקלטה שישנה, ששומעים את השופט בקולו וששומעים את ההתייעצויות שנעשתה בלשכתו איתו איתה ועם עורך הדין שלה. הם כבר מנסים להגיד "לא, לזה לא נתייחס כי זה לא קביל, זה לא קיבל חתימה של שופט לצו האזנת סתר וכו'". אי לא מקבל את זה, אי אפשר לקבל אתה. הציבור רואה ושומע, הציבור ראוי למערכת משפט שהוא מאמין בה ולצערי יש הרבה מה שלעשות בכיוון הזה. וכשאני שואל את עצמי מה משימתי החשובה ביותר  כשר משפטים, ולצערי קודמתי לא עמדה בזה, זה חיזוק האמון הציבור במערכת המשפט. אני צריך לצאת מהקדנציה שלי, ארוכה או קצרה ככל שתהיה שאמון הציבור במערכת המשפט יהיה גבוה יותר. אבל לא עושים את זה בליטופים ובמשחקי נדמה ולהגיד הכל בסדר הכל נהדר, הכל טוב. אלא עושים את זה בחשיפת מה שלא טוב ולא נהדר. צריך לטפל בו ומטפלים בו". 

קמפיין הליכוד נגד כחול לבן הופך גם את המערכת הפוליטית למושחתת. זה לא מסוכן? 

"המפלגה הזו, שחרטה על דגלה את טוהר המידות, שקיפות ונקיון הכפיים, איפה שאת לא הופכת את מוצאת צווי איסור פרסום וחשדות ושחיתות שלא נחקרים. במימד החמישי גנץ היה או משוחת או פלקט. או שהוא ידע על העסקים שיש לחברה שלו עם המשטרה או ששחקו בו והוא רק היה פרזנטור ולא יותר מזה. מעבר לזה, החברה הזו היא הדבר היחידי שגנץ עשה באזרחות וגם היא פשטה את הרגל". 

עוזרו של נתניהו, נתן אשל, נשמע אתמול בהקלטות באמירות גזעניות ושובינסטיות. איך זה מגיע מסביבתו הקרובה של נתניהו? 

קודם כל הדברים שלו ראויים לכל גינוי ולא רק אני מגנה אותם גם ראש הממשלה גינה אותם. יש לי בשורה בשבילך. נתן אשל לא יהיה שר ולא חבר כנסת בממשלת נתניהו. דעתו הפרטית לא משנה לי כי הוא לא ייצג אותי. אני אגיד לך מי כן מתיימר לייצג אותנו בכנסת ובממשלה - יאיר לפיד. הוא אמר על מצביעי הליכוד, סליחה על הביטוי - חראות והמגעילים האלה. כשאני רואה את הפרצוף שלי יחד עם נתניהו על שלטי החוצות שמכנים אותנו טורקיה או ארדואן, אני שואל את עצמי - מה הם חושבים על המצביעים הרבים כל כך של הליכוד. זו הורסיה העדכנית של פעם שהיתה צ'חצ'חים או מלחחי הקש והגבבה,  וזה בר ממספר 2 של כחול לבן, זה לא בא מיועץ חיצוני". 

צפו בראיון המלא: