מרב מיכאלי תוקפת: "שקד עושה את ההפך מהאינטרס של הנשים במגזר אותו היא מתיימרת לייצג"

ח"כ מרב מיכאלי מסבירה באולפן כיפה שגושי ההתיישבות נמצאים בקונצנזוס הישראלי: "יישארו בידי ישראל בכל הסכם עתידי", מתרגשת מהפמיניזם הדתי: "הוא עוצר נשימה בתעוזה, בהשראה וביצירתיות שלו" ותוקפת את ההנהגה המתנחלית: "מתנחלים הם לא ציונות דתית - אלו שני דברים שונים"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 17/02/20 21:20 כב בשבט התשפ

מרב מיכאלי תוקפת: "שקד עושה את ההפך מהאינטרס של הנשים במגזר אותו היא מתיימרת לייצג"
מרב מיכאלי באולפן כיפה, צילום: כיפה

נלחמים על הקול של הציונות הדתית: חברת הכנסת מרב מיכאלי, מקום 6 ברשימת העבודה-גשר-מרצ, מסבירה כי גם למפלגתה יש מה להציע לציבור הסרוג: "הברית בין מפלגת העבודה לציונות הדתית לאורך השנים הייתה חזקה מאוד", מתארת איך צריכה להיראות השבת: "אני מאמינה שצריך להיות יום מנוחה קולקטיבי והוא צריך להיות יום השבת" ותוקפת בכל הכוח את הנהגת ימינה. 

המפלגה שלכם הפיצה עלון מיוחד בבתי הכנסת של הציונות הדתית. האם גם אתם פונים לקהל הסרוג? 

"נכון, אבל התגובה סביב זה הייתה מדהימה, כי מה פתאום אתם פונות ופונים לציונות הדתית ונכנסים לטריטוריה לא שלכם. אני פונה לבני ובנות אדם, אני מעוניינת לתקשר. כל אזרחי ואזרחיות מדינת ישראל - אם אם הן או הם לא הצביעו לי. כל כך הרבה שנים השמאל, מפלגת העבודה ואני באופן אישי עברנו דה-לגיטימציה משוגעת, אז היום אנחנו צריכים להזים את השקרים האלו ולהגיע לציבורים שעד עכשיו לא הגענו אליהם". 

אין לך אפילו לא אדם דתי אחד ברשימה. לא מצאתם דתי אחד שראוי להיות חלק מהרשימה שלכם? 

"הברית בין מפלגת העבודה לציונות הדתית לאורך השנים הייתה חזקה מאוד. הייתה עלינו ביקורת גם סביב המיקום של עיסאווי פריג', שאין ייצוג הולם לאוכלוסייה הערבית, אבל כיום אני לא חושבת שציבור חובש הכיפה לסוגיו נמצא בתת ייצוג בכנסת מבחינה מספרית. כפמיניסטית וודאי שאני תומכת בייצוג. למשל, אני לא יכולה לשאת את זה שהמפלגות החרדיות לא מאפשרות התמודדות של נשים. זו חרפה דמוקרטית. אבל ייצוג זה לא חזות הכל, יש נשים שלא מייצגות את האינטרס הפמיניסטי כמו איילת שקד לדוגמא. 

"אני חושבת שיש כיום הרבה אנשים מהציונות הדתית שהכיפה היא לא הדבר המרכזי שמאפיין אותם, ולא מרגישים שהייצוג הזה חסר להם. ולאלו אני פונה בקול גדול - יש לכם אפשרות לחיות בחופש דת כמו שאתם תופסים ותופסות את הזהות הדתית שלכם, אבל בכל תחומי החיים האחרים, אין לכם בעיה עם זה שאין מישהו אצלנו שחובש כיפה. אנחנו לא באים לאתגר את האמונות שלכם, אנחנו רק באות להוסיף על זה". 

למה שקד לא מייצגת את האישה הדתית-לאומית בעיניך? 

"יש לי חברות דתיות ופמיניסטיות רבות, המהלך הפמיניסטי בתוך הציונות הדתית הוא עוצר נשימה בתעוזה, בהשראה, ביצירתיות ובעוצמה שלו. אני אומרת את זה בהתרגשות אמיתית. הרבה ממה שאני יודעת על הלכה הוא מחברותיי הפמיניסטיות, אבל שקד עושה את המהלך ההפוך.
בכל מקום שהן (הפמיניסטיות) יוצאות נגד רבנים, נגד איסורים, נגד ניצול לרעה של הכוח של הרבנים ונגד עיוות המשמעת ההלכתית, היא מגבה את הרבנים. היא הולכת איתם שלובת זרוע, היא רוחצת את ידם והם את ידה, ובעיקר עושה את האינטרס ההפוך מהאינטרס של הנשים שאותן היא מתיימרת לייצג".

 

לפני כמה שבועות את צייצת: 'מתנחלים פראיירים. אין מילה שמתארת טוב יותר את המגזר ה- VIP הזה ששואב את כל המשאבים והאנרגיות של מדינת ישראל כמה 50 שנה', למה התכוונת? 

"מתנחלים זה לא ציונות דתית - אלו שני דברים שונים. המתנחלים הם מגזר בפני עצמו. לא כל הציונות הדתית הם מתנחלות ומתנחלים, וגם אני לא מתייחסת לכל הציבור, אלא להנהגה מאוד מסוימת, עם כוח פוליטי עודף בצורה בלתי נסבלת בעיניי, שפועלת לא לטובת מדינת ישראל. 

"יש במדינת ישראל המוני איש ואישה שאפילו לא יודעים שהם גרים בהתנחלויות. הם לא שם מאידאולוגיה והם לא באים לעשות דווקא לאף אחד. הם הובאו לשם בגלל דיור בר-השגה או הסללה לציבור החרדי, במעמד כלכלי לא גבוה, שפשוט אין לו אפשרויות דיור אחרות. יש קבוצה קטנה שמשתמשת בכוח שלה לרעה ובאופן לא ראוי. למשל בהקצאות במשאבים בין הגליל, הנגב והפריפריה לעומת ההקצאות בשטחים - אי השוויון שם הוא עוצר נשימה.

"ההנהגה המתנחלית לא שואפת לכך שיישארו רק גושי ההתיישבות המרכזיים - שכולן יודעות ויודעים שבכל הסדר מדיני הם יישארו בריבונות ישראלית - זה כבר בקונצנזוס הישראלי. גושי ההתיישבות יהיו בריבונות ישראלית, אך עם חילופי שטחים. זה משהו שאי אפשר להגיד אותו כל כך בקלות כי השטחים שיימסרו בתמורה יבואו על חשבון חקלאיות וחקלאים ויהיו פצע בתוך התוואי שלנו - זה לא משהו שאני אומרת בקלות ראש. אבל אני מאמינה שבהסדר עתידי אנחנו צריכים לשאוף למינימום של עוול נוסף.
אין לי שום רצון להזיז איש או אישה מבתיהם, אבל אנחנו עושות ועושים את זה כל הזמן בצד השני. הגרעין המתנחלי הזה שואף כל הזמן להרחיב ולא לשמור, כמו שאני מאמינה שצריך להיות. צריך להעביר קו, גם אם ההסכם לא נחתם היום, ולשמור על המקומות שבהם אנחנו לא מתרחבים, כדי שתהיה לנו אפשרות לעשות את ההסכם הזה, שהוא אינטרס ישראלי ראשון במעלה. יש כאלו שרוצים למסמס ולטשטש את זה כדי שלא נוכל להגיע למדינה פלסטינית, ולזה אני מתנגדת בכל הכוח". 

את מאמינה שמקומות בילוי צריכים להישאר פתוחים בשבת, כל היתר צריכים להישאר סגורים. איך תשמרו שבשבת לא הופכת להיות פריבילגיה של עשירים?  

"אני מאמינה שצריך להיות יום מנוחה קולקטיבי והוא צריך להיות יום השבת, בתור המדינה של עם ישראל, אבל כאן מגיעה הנקודה של הפרדה בין דת ומדינה. אני חושבת ששבת הוא יום המנוחה, לא בגלל שזה מה שכתוב בעשרת הדיברות, אלא בגלל שזו התפיסה הסוציאל-דמוקרטית שלי ובגלל הזהות היהודית שלי.
מה שיישאר פתוח הם כמובן מקומות חיוניים ומקומות בילוי ותרבות. זה מאוד חשוב בעיניי שהמקומות הללו יהיו פתוחים בשבת, כי יש רבים שאין להם זמן אחר ללכת למקומות בילוי בלבד בשבת, אבל המסחר לא צריך להיות פתוח בשבת". 

צפו בראיון המלא: