רשמית: חסינותו של חיים כץ אושרה בכנסת

שר הרווחה המתפטר, המואשם במרמה והפרת אמונים, קיבל את החסינות לאחר שזו כבר אושרה בוועדת הכנסת. כץ נאם ארוכות ואמר: " לא באתי לבקש מכם היום חסד או רחמים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/02/20 14:40 כב בשבט התשפ

רשמית: חסינותו של חיים כץ אושרה בכנסת
השר חיים כץ. החסינות אושרה, צילום: Kobi Gideon / FLASH90

בקשת חסינותו של שר הרווחה היוצא חיים כץ התקבלה במליאת הכנסת. ההצבעה נעשתה על שתי העילות - מרמה והפרת אמונים. בהצבעה הראשונה הצביעו 62 ח"כים בעד ו42 ח"כים נגד, שניים נמנעו. בעילה השנייה, הצביעו 63 ח"כים בעד, 42 נגד ונמנע אחד.  כץ הואשם בסעיפי מרמה והפרת אמונים עת כיהן כשר הרווחה, והגיש את הבקשה לפני מספר שבועות, וזו אושרה בוועדת הכנסת לאחר שחברי מפלגת ישראל ביתנו ומפלגות הימין והחרדים הצביעו בעד.

לפני ההצבעה פנה ח"כ חיים כץ לחברי הכנסת ואמר: "אני אדם שפיו וליבו שווים, אדם ישר מאוד ומכבד את מילתי. כך חינכתי וגידלתי את ילדי, לא זוכר מתי שיקרתי לאחרונה ואינני מתכוון לשקר היום. לא באתי לבקש מכם היום חסד או רחמים. לא באתי לבקש טובה אישית. היום אנחנו מצביעים על חופש הפעולה של חברי הכנסת - יכולתם של חברי הכנסת לחוקק חוקים, להביע דעות, להתנהל ללא חשש ומורא".

מי שהתבטא נגד חסינות לכץ הוא חבר הכנסת עופר שלח (כחול לבן) שהצהיר מוקדם יותר כי יצביע נגד. יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס גם הוא להצבעה בטרם התרחשה ואמר כי הצבעה זו בעניין החסינות תהיה האחרונה בנושא זה ולא תתרחש בכנסת הבאה. מנגד בנאומו בכנסת הבהיר: "מאחר והדיון הזה הוא דיון שבסופו של דבר יוכרע פוליטית אנחנו הקפדנו בכחול-לבן לא להגיד לאף אחד מה להצביע, כך אעשה גם הפעם ואני מאחל לכולנו בהצלחה".

השר יריב לוין התייחס להליך הענקת החסינות, שמאפשר לבית המשפט להתערב לאחר אישור המחוקק ואמר: "זה אחד הדיונים החשובים ביותר שקיימה מליאת הכנסת בשנים האחרונות, משום שאנחנו עוסקים אומנם לכאורה בעניינו של אדם אבל מדובר בנושא שחורג הרבה מעבר לעניינו האישי של חבר כנסת זה או אחר.  יש לו השלכה ישירה על חופש הפעולה הבסיסי של כולנו, ויש לו השלכה מוסדית משמעותית מאוד על מעמדה של הכנסת ועל יכולת הפעולה של חברי הכנסת. יש פה גם תקדים מסוכן מאוד של פליליזציה של הליך החקיקה באופן שפוגע בדבר שהוא בליבת העבודה של חברי הכנסת, ובעצם יוצר מציאות שמעמידה את כולנו כאן במתחם סיכון בלתי סביר לחלוטין." 

בתוך כך יצויין, כי חסינותו של כץ למעשה מונעת ממנו העמדה לדין על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. מנדלבליט התבטא בעבר נגד חסינות לכץ וטען כי במעשיו אין עליה לקבל החסינות וזאת עקב החריגה במעשיו, שלא אמורה להתרחש אצל נבחרי הציבור. "ניגוד העניינים שבכתב האישום, לא היה רחוק מעבירת השוחד. מדובר במרמה והפרת אמונים ברף הגבוה ביותר" סבר מנדלבליט בדיון בוועדת הכנסת. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו שהיה אמור להתקזז בעת המליאה, עם חברת הכנסת תמר זנדברג שילדה אמש, הגיע בסוף המליאה והשתתף בהצבעה. הרוב אמנם היה מובטח לכץ אך בכל זאת נתניהו הגיע. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ בתגובה: "נתניהו הופיע לפתע במליאה והצביע בעד חסינות לחיים כץ, למרות שהיה מקוזז עם ח״כ תמר זנדברג, שילדה אתמול. זה נוכל. אין שום ערך להתחייבויות שלו". הליכוד מכחישים: "ראש הממשלה לא היה מקוזז בהצבעה. אתמול רק נבדקה האפשרות".