מתי יהיו הבחירות? המפלגות נאבקות על התאריך

בתאריך המוקדם ביותר האפשרי יחול יום הזיכרון לחללים שמקום קבורתם לא נודע, בשבוע שאחריו פורים, ובשבוע שאחריו הילולת ה'נעם אלימלך', והמפלגות החרדיות מתנגדות. האם הבחירות יידחו בעוד חודש שלם?

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 08/12/19 16:57 י בכסלו התשפ

מתי יהיו הבחירות? המפלגות נאבקות על התאריך
חוזרים לקלפי? ועדת הבחירות נערכת, בסבב הקודם, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ישראל צועדת לבחירות - רק לא ברור מתי. אם לא יהיה שינוי דרמטי של הרגע האחרון, ביום רביעי הקרוב בחצות תתפזר הכנסת ה-22, לאחר שכל המועמדים והמפלגות נכשלו במאמציהם להקים ממשלה, והמדינה תלך לקלפי בפעם השלישית בתוך שנה. על פי לשון החוק, "הבחירות לכנסת יתקיימו ביום ג׳ האחרון שלפני תום 90 הימים מיום הודעת הנשיא". כאשר במקרה שלנו מדובר ב-3.3 (ז' אדר).

אלא שפה מתחיל הבלאגן, ז' באדר הוא, כידוע, יום פטירת משה רבנו. ביום זה מציינים בישראל את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע. בארגון "יד לבנים" דרשו בימים האחרונים שלא לקיים את הבחירות במועד זה, כדי שלא לפגוע במשפחות השכולות. היום (א') הצטרפו לקריאה גם השרה מירי רגב (הליכוד) וחברה למפלגה השר אופיר אקוניס, שהודיעו כי הם פועלים שלא לקיים את הבחירות במועד זה.

דחיית הבחירות ליום שלישי שלאחר מכן, ה-10.3, נתקלת במכשול נוסף, כיוון שמדובר בי"ד באדר, הלא הוא חג הפורים. אין מניעה חוקתית לקיים את הבחירות בפורים, אך במפלגות השונות צפויים להתנגד מאחר שאחוזי ההצבעה, במיוחד בקרב הציבור הדתי והחרדי, צפויים לצנוח.

ציון ה

ציון ה'נעם אלימלך', יגרום להזזת הבחירות?צילום: shutterstock

יום שלישי שלאחר מכן, ה-17.3, הוא כ' באדר, יום ציון פטירת ה'נעם אלימלך', ר' אלימלך מליז'נסק, מאבות החסידות. במפלגות החרדיות מתנגדים לקיום הבחירות ביום זה, מחשש לפגיעה באחוזי ההצבעה בציבור החרדי, שרבים ממנו, לטענתם, טסים לציון יום ההילולה.

כל זה מביא אותנו אל ה-24.3, כ"ח באדר. כמעט חודש לאחר המועד בו אמורות הבחירות להתקיים על פי חוק. כאן יש לציין כמה דברים: ניתן להקדים את הבחירות בשבוע, ולקיים אותן ב-25.2, אלא שהדבר יצריך שינוי חוק יסוד, וייצור קושי טכני כבד עבור ועדת הבחירות, כך הסבירה מנכ"לית הוועדה אורלי עדס, בשבוע שעבר.

הזזת התאריך מה-3.3 דורשת רוב בכנסת. על פניו, אם הסיעות החילוניות והערביות, כלומר כחול-לבן, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו, העבודה והמחנה הדמוקרטי, שלהן רוב בכנסת, יעמדו על קיום הבחירות ביום זה, אין אפשרות אחרת. כך שלמעשה עומדת כאן למבחן "קואליציית המיעוט" המפורסמת, ממנה חזרו והזהירו בימין, הפעם לא כממשלה, אלא כעמידה על קיום הבחירות בתאריך המוקדם ביותר האפשרי.

אפשרות נוספת: בחירות ביום שני

אחר הצהריים התחילו להגיע דיווחים שבמערכת הפוליטית מדברים על הזזת יום הבחירות ליום שני, במקום שלישי. על פי הדיווח של עמית סגל בחדשות 12, שני התאריכים שעל הפרק הם ה-2.3, ו' באדר, או ה-16.3, כ' באדר. 

הזזת הבחירות ליום שני תגרור גם היא, כמובן, צורך בשינוי חוק יסוד, לפיו הבחירות לכנסת מתקיימות תמיד ביום שלישי בשבוע.