אופיר סופר: התרבות הישראלית נוטה להעלים את הסיפור של יהדות המזרח

לרגל ציון יום גירוש היהודים מארצות ערב, ח"כ אופיר סופר מפרסם פוסט נוקב, ששם זרקור על ההתעלמות של הממסד הישראלי-אשכנזי מהסבל של יהודי ערב לאורך השנים: "חייבים לספר את הסיפור שלא סופר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/12/19 14:18 ד בכסלו התשפ

אופיר סופר: התרבות הישראלית נוטה להעלים את הסיפור של יהדות המזרח
ח"כ אופיר סופר, צילום: הלל מאיר ואור אלכסנברג

היום (ב'), מצויין בישראל יום היציאה והגירוש של יהודים מארצות ערב ואיראן. ח"כ אופיר סופר פרסם פוסט נוקב, בו הוא מספר על ההתעלמות בה נתקל במערכת החינוך בילדותו מהסבל והפרעות שעברו היהודים בארצות ערב ובאיראן, וקורא ליוצאי המדינות הללו לספר את סיפור הגירוש, הקליטה והעלייה.

"כילד, אני זוכר שהפרעות בלוב קיבלו ביטוי בקהילה, בבית הכנסת ובמושב", כותב סופר. "אך ללא שום אזכור במערכת החינוך. בשיעור היסטוריה, זוכר את עצמי מתווכח עם המחנכת על כך שסבא וסבתא שלי היו במחנה ג'אדו בלוב תחת השלטון הנאצי, אך מבחינתה זה לא קרה. המורה לימדה על המחנות בורשה אבל מעולם לא על המחנות בג'אדו בלוב.

"תעשו לי טובה, תשאלו את הילדים שלכם אם הם מכירים את המילים הבאות: הפרהוד, הכותאב, אנוסי משהד, פרעות טריפולי, פרעות חלאב, עלילות דמשק, השבת השחורה של יהודי אלג'יריה ועוד. 

"תרשו לי להניח, שגם אתם לא מכירים את כל האירועים שעומדים מאחורי המילים האלה. ההוויה והתרבות הישראלית נטתה ולעיתים אף נוטה כעת, להעלים מההיסטוריה את הסיפור שלנו - פרקים שלמים של לפחות חצי מאזרחיה היהודים של מדינת ישראל לא סופר.

"לכל אחת ואחד מאיתנו, יוצאי יהדות ספרד, יש תפקיד: להמשיך לספר, לכתוב, לשמר ולפאר את סיפור המורשת של אבותינו ושלנו בארצות הגולה וגם את סיפור הגירוש העלייה והקליטה כאן בארץ ישראל. חייבים לדבר את הסיפור שלא סופר".