גנץ נכשל- אז מה קורה מחר?

משנכשלו 2 המפלגות הגדולות להקים ממשלה בראשותן, המנדט חוזר לנשיא המדינה ובמשך 21 הימים הבאים תנתן האפשרות לרוב חברי הכנסת - 61 או יותר להמליץ על חבר כנסת מסוים, לקבל את המנדט להרכיב ממשלה, אך הסכויים לכך קלושים

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/11/19 21:14 כב בחשון התשפ

גנץ נכשל- אז מה קורה מחר?
מליאת הכנסת, צילום: דוברות הכנסת. יצחק הררי

 
מחר יודיע הנשיא ליו״ר הכנסת, לראשונה בתולדות המדינה, כי לא עלה בידו של אף מועמד להרכיב ממשלה. מהו אם כן המשך ההליך הפרלמנטרי?
מחר בשעה 13:15 ימסור הנשיא ליו"ר הכנסת את ההודעה הרשמית בדבר סיום המנדט ולאחר מכן ישאו השניים הצהרות לתקשורת. הודעה בדבר סידורי תקשורת מחר בבית הנשיא תועבר למערכות מחר בבוקר. על פי לשון ההודעה שימסור מחר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, עברה תקופת 28 הימים שהיתה נתונה לח"כ בני גנץ להרכיב ממשלה, ולא עלה בידו לעשות כן.

לפיכך ממחר יופעל  סעיף 10 לחוק יסוד: הממשלה, לפיו רשאים רוב חברי הכנסת (61 חברי כנסת לפחות) לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת מסוים (כולל חבר כנסת שכבר הוטל עליו התפקיד בהליכים הקודמים), שהסכים לכך בכתב, והכל בתוך 21 ימים.
 
המשך התהליך החוקתי הצפוי ב-21 הימים הקרובים הוא למעשה מתן הזדמנות אחרונה לחברי הכנסת, להביא להרכבתה של ממשלה לפני התפזרות הכנסת ויציאה לבחירות נוספות, שיתקיימו במרץ 2020
 

שלב 21 הימים  מתחיל ביום 21.11.2019 ויסתיים ביום רביעי, 11.12.2019 בשעה 24:00. חברי הכנסת יכולים להגיש בקשה כזו בכל אחד מעשרים ואחד הימים הללו.
במידה והוגשה לנשיא המדינה בקשה שכזו עליו המדינה להטיל את התפקיד להרכיב ממשלה על חבר הכנסת שצוין בבקשה, בתוך יומיים. לחבר הכנסת שהתפקיד להרכיב ממשלה הוטל עליו לפי הליך זה נתונה תקופה של 14 ימים למילוי תפקידו.

במידה ולא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, בתוך 21 הימים, על נשיא המדינה להודיע ליו"ר הכנסת כי לא הוגשה בקשה כאמור, והכנסת תתפזר ותצא לבחירות.