תמר זנדברג נגד 'יום גנדי': "יום הנצחה מביש"

חברת הכנסת מהמחנה הדמוקרטי תגיש, כמדי שנה, הצעת חוק לביטול יום ההנצחה בכנסת לרחבעם זאבי, ותחרים את הישיבה לזכרו בכנסת: "טרנספר גזעני, אונס ואלימות - הם לא מורשת, ודאי לא כזו שיש להוקיר"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 27/10/19 13:50 כח בתשרי התשפ

תמר זנדברג נגד 'יום גנדי': "יום הנצחה מביש"
ח"כ תמר זנדברג, צילום: Hadas Parush/Flash90

זנדברג נגד זאבי. ח"כ תמר זנדברג מהמחנה הדמוקרטי הודיעה כי תחרים את ישיבת ההנצחה לזכר השר רחבעם זאבי (גנדי), שנרצח על ידי מחבלים בשנת 2001, וכי תגיש הצעה לביטול יום הזיכרון הממלכתי לזכרו, אשר יצוין ביום שלישי הקרוב, ל' בתשרי.

זנדברג כתבה כי "ביום שלישי, כמו בכל שנה, לא אגיע לישיבה המיוחדת לזכרו של רחבעם זאבי. כמו בכל שנה, מאז שנת 2016, אעלה גם את הצעת החוק לביטול יום ההנצחה המביש הזה. הצעת חוק שהובילה במקור ח"כ לשעבר זהבה גלאון ולאחר מכן ח"כ לשעבר מיכל רוזין. טרנספר גזעני זה לא מורשת, בטח לא כזו שיש להנציח. אונס ואלימות היא לא מורשת, וודאי לא כזו שיש להוקיר".

בהמשך ציטטה זנדברג את מי שהיה יו"ר מרצ, יוסי שריד, אשר אמר לפני אישור החוק להנצחת רחבעם זאבי: "מדינת ישראל תהיה הראשונה בעולם שמנציחה אדם שתורתו נחשבת לפשע בינלאומי. ספר החוקים של מדינת ישראל יסמיק מרוב בושה כאשר החוק הזה יעבור". 

רחבעם זאבי גנדי

רחבעם זאבי גנדי הי"דצילום: flash 90

עוד הוסיפה יו"ר מרצ לשעבר: "בשנת 2016 נחשפו בתוכנית התחקירים "עובדה" עדויות קשות המוסיפות עוד סיבה מדוע יש לדאוג לכך שמורשתו של רחבעם זאבי לא רק שלא תונצח ולא תילמד במערכת החינוך, אלא תישכח ותיוותר במקומה הראוי – העבר הרחוק. התחקיר חשף עדויות קשות נגד רחבעם זאבי הן ביחס למוסר הלחימה, הרג לא מוצדק והתעללות בגוויות תוך סיכון חיי החיילים שתחת פיקודו. כמו כן הובאו עדויות חמורות על אלימות מינית, תקיפות מיניות ואונס שבוצעו על ידי רחבעם זאבי לאורך השנים, חלק מהם גם כלפי חיילות עליהן פיקד".

לדבריה, "ההנצחה של רחבעם זאבי מהווה פגיעה חוזרת ונשנית בקורבנותיו, והצגתו כגיבור לאומי חוטאת לאמת ההיסטורית ומכתימה את עצם ההגדרה הישראלית למילה ״מורשת״ – ומכאן שיש לבטלה.
כך כתבנו בנימוק הצעת החוק הזאת, שכעת, לאור הניסיון של ראש הממשלה להכניס כהניסטים לכנסת, לאור הגזענות המתגברת ולאור הניסיון לריקאצית מחאת המי טו, הנימוקים האלה חשובים מתמיד וביטול היום הזה הוא מסר חשוב מאי פעם".