סמוטריץ': מוכן לזוז הצידה בשביל ממשלת אחדות

שר התחבורה אמר בישיבת ראשי 'בלוק הימין' כי הוא לא רוצה להיות מי שבגללו יתקיימו בחירות בפעם השלישית: "חשוב יותר מהנאמנות הפוליטית". ראשי המפלגות סירבו להתחייב עד הסוף שלא ימליצו על מועמד שאינו נתניהו

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/10/19 21:40 ג בתשרי התשפ

סמוטריץ': מוכן לזוז הצידה בשביל ממשלת אחדות
סמוטריץ' מגיע אצל נתניהו, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

האם מתחילים להיבקע סדקים ב"בלוק הימין"? על פי פרסום הערב (ד') בחדשות 12, חלק מראשי מפלגות הימין, בהם ח"כ משה גפני מיהדות התורה וראשי 'ימינה', סירבו להתחייב להצעת השר זאב אלקין בפגישתם הבוקר, כי ימליצו על נתניהו בכל מקרה גם אם בני גנץ לא יצליח להרכיב ממשלה, והמנדט יוכל להימסר לכל ח"כ שיביא 61 ח"כים שימליצו עליו.

באם ישיב נתניהו את המנדט לנשיא, ויודיע לו שלא הצליח להרכיב ממשלה, כפי שהוא צפוי לעשות, אולי אפילו בימים הקרובים, צפוי הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן, ולהעניק לו 28 ימים לטובת המשימה. אם ייכשל גנץ, החוק מותיר 21 ימים בהם כל אחד מחברי הכנסת, אם יביא 61 ח"כים שימליצו עליו בפני הנשיא, יכול להרכיב את הממשלה. לאחר התקופה הזו הכנסת מתפזרת באופן אוטומטי.

על פי הפרסום, אלקין ביקש כי ראשי ה"בלוק" של מפלגות הימין, יחתמו על מסמך התחייבות כי בכל מקרה יישארו נאמנים להמלצה על נתניהו, ולא ימליצו על אף מועמד אחר. כאמור, חלקם סירבו להתחייב לכך.

הימין החדש וימינה יישארו בחוץ?

עוד על פי אותו פרסום, שר התחבורה ויו"ר האיחוד הלאומי, נציג 'ימינה' בצלאל סמוטריץ', אמר בדיון כי הוא מוכן לזוז הצידה אם הוא הגורם המפריע להקמת ממשלת אחדות. סמוטריץ' אמר את הדברים לאחר שאנשי המו"מ של הליכוד הסבירו לראשי המפלגות כי בעיני כחול לבן, ה"סמוטריצ'ים", כהגדרתם, מהווים סדין אדום בעיניהם. 

סמוטריץ' אמר, על פי הדיווח, כי "אני לא רוצה להיות זה שיגרום לכך שהמדינה תהיה בדרך לבחירות שלישיות", והסביר כי הוא מעדיף להישאר מחוץ לממשלה, ולתמוך בה מבחוץ במקרה הצורך, אם זה הדבר היחיד שיוכל להוביל להקמת ממשלת האחדות. לדברי סמוטריץ', הנאמנות הפוליטית פחות חשובה מאשר הקמת ממשלה ומניעת בחירות נוספות. דווח כי גם נפתלי בנט אמר דברים דומים בדיון.