איילת שקד לכיפה: "המפלגה הגדולה זה בלוף"

יושבת ראש ימינה מנסה להתחמק מקמפיין הגוועלד של נתניהו: "אנחנו יכולים לגמור עם 6-7 מנדטים", ומספרת איך זה להיות אמא תוך כדי קמפיין בחירות: "אופיר אמר לילדים 'אמא עכשיו במילואים'"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 12/09/19 14:53 יב באלול התשעט

איילת שקד לכיפה: "המפלגה הגדולה זה בלוף"
איילת שקד , צילום: פלאש 90

הראיון עם יושבת ראש ימינה, איילת שקד, נערך בתוך מטה מפלגת ימינה בקריית שדה בתעופה, בו מורגשת מתיחות לקראת הימים האחרונים של הקמפיין, ופחד משתיית הקולות של נתניהו והירידה בסקרים

צפו בראיון המלא: 

המצב בסקרים הולך ומדרדר. איך את מסבירה את זה?

"נכון. הימים האחרונים תמיד קשים עבור מפלגות הימין האידאולוגיות. בדרך כלל נתניהו מתחיל 'בבליץ' ראיונות בשלב הזה, ומפחיד את הציבור עם בלוף המפלגה הגדולה. ראינו איך הבלוף הזה קרס במערכת הבחירות הקודמת, אחרי שהליכוד אומנם היתה המפלגה הגדולה ביותר, אך הגוש כולו קרס כי אנחנו לא עברנו את אחוז החסימה. ב-2009 לבני קיבלה יותר מנדטים מנתניהו, אבל הוא זה שקיבל את המנדט להרכיב את הממשלה. חשוב לי להבהיר לציבור שמה שחשוב זה כמות הממליצים, אנחנו נמליץ על נתניהו. אני קוראת לכל הציונות הדתית להתלכד סביב ימינה. המפלגה שלנו מייצגת את כל הקשת הרחבה של הציונות הדתית ואת הימין האידאולוגי החילוני".

אתם מוציאים אחת לכמה ימים מכתב תמיכה של הרבנים בהם, אבל הציונות הדתית שאת פונה אליה לא מחכה להוראת הרבנים. יכול להיות שאתם פונים לחרד"לים וזה בזבוז משאבים? 

"אנחנו עושים גם וגם. הציונות הדתית היא מאוד מגוונת. אני עושה שבתות במודיעין ופתח תקווה ובמקומות שהם יותר מיינסטרים. אני לא חושבת שיש אחד בציונות הדתית שלא יכול למצוא את הבית שלו בימינה. בהחלט אני חושבת שאמירה של רבנים שתומכים במפלגה, זו אמירה חשובה שצריך להדהד אותה. ואגב, כל הרבנים של הציונות הדתית, למעט רבני הר המור והרב דב ליאור, תומכים בימינה. יש מאה וחמישים רבנים שתומכים בימינה". 

נתניהו הצהיר שהוא רוצה להחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן, וזו כנראה התשתית לתכנית טראמפ. מה תעשו כשיגיע הרגע לאשר את התכנית? 

"זה באמת מאוד מדאיג, אבל קודם כל אני רוצה לברך אותו על ההצהרה אתמול. כשבנט ואני נכנסו לפוליטיקה ופרסמנו את תכנית הסיפוח כולם הסתכלו עלינו כמו שני מטורללים, אז נתניהו נשא את נאום בר אילן ודיבר על שני מדינות. יש שני דברים מדאיגים - אחד שהוא דיבר רק על היישובים ולא על השטח, ואנחנו לא נרצה שהם יישארו כמו בלונים ללא חוט מקשר. הדבר השני, שבעצם הוא אמר מה הגזרים של תכנית טראמפ ולא המקלות. אנחנו יודעים שהמקלות יכולים להיות מאוד קשים, כמו לתת את מזרח ירושלים לפלסטינים או לעקור את ההתיישבות הצעירה (המאחזים מ.כ.), אלו דברים שלא יעלו על הדעת". 

את תצליחי להגיד לנשיא טראמפ שאת לא מקבלת את התכנית הזו? 

"בדיוק. טראמפ עשה הרבה מאוד עבור מדינת ישראל, אבל נתניהו צריך מפלגה גדולה ואידאולוגית לימינו, כדי שיוכל להגיד לנשיא טראמפ לא, במידה ונגיע למצב הזה. תדעי לך שהעובדה שבולטון (היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, שהתפטר השבוע) וג'ייסון גרינבלט (השליח האמריקאי למזרח התיכון, שסיים את תפקידו לאחרונה) עזבו, זו בשורה לא טובה עבור ישראל, כי הם היו ידידים גדולים. היו להם דעות מאוד ניציות והם היו יכולים להיות חברים במפלגת ימינה". 

את אישה יחידה בראש מפלגה, יש חסרונות לכך שאת אישה בתפקיד הזה? 

"לא. זה קשה בגלל הבית, בבחירות זה מאוד קשה. לפני שנכנסתי לראיון שאלתי את אופיר בעלי; איפה שירה היום? הוא אמר לי 'עזבי, כבר איבדת כל קשר. היא הלכה לאביגיל'. אופיר לקח את הילדים ואמר להם; אמא עכשיו תהיה חודשיים במילואים. זה מאוד קשה". 

יש מאחוריך חבורת גברים מנוסים. הם מקבלים את המנהיגות שלך? 

"לגמרי. נפתלי ובצלאל הם חברים טובים שלי, אנחנו מכירים הרבה שנים ואנחנו אוהבים לעבוד ביחד. את הרב רפי אני לומדת להכיר וגם אוהבת לעבוד איתו. גם את שאר חברי הרשימה אני מכירה הרבה מאוד זמן ואנחנו עובדים בצורה טובה, בטח יחסית למפלגות אחרות - יש בינינו הרמוניה מאוד גדולה. לא תמיד מסכימים להכל, אבל העבודה מאוד טובה וכולם מאוד רוצים להצליח. 

הרב רפי ובנט אמרו שהם ויתרו לך על המקום הראשון. איך את מרגישה עם זה שלא לקחת אותו, אלא וויתרו לך עליו? 

"אם לא היה מגיע לי - הם לא היו מוותרים עליו. אני לא חושבת שיש הבדל בין 'ויתרנו' ל-'לקחתי'. מה שחשוב זה מבחן התוצאה, ואנחנו עובדים טוב ביחד, זה מה שחשוב". 

הירידה במנדטים היא גם בגלל שאת אישה? 

"לא. הירידה במנדטים היא רק בגלל שיש את העזיבה הרגילה לכיוון הליכוד. בבחירות האחרונות איבדנו 3-4 מנדטים. אנחנו כרגע בסקרים על 8-9 מנדטים, אנחנו יכולים לגמור עם 6-7, וזה יהיה רע מאוד. לא נקבל משרדים משמעותיים וראש הממשלה יקים ממשלה עם גנץ ועמיר פרץ. צריך להבין שמה שמשנה הוא גודל הגוש וכמות הממליצים, ולכן אני אומרת שאנשים שמזדהים איתנו ועם הערכים שלנו, ומעריכים את חברי הרשימה - תישארו איתנו, אל תתפנו ברגע האחרון ללכת למפלגה הגדולה". 

את יודעת כמה פעמים אני שמעתי אנשים אומרים לי בבחירות הקודמות 'כמעט הצבעתי בשבילכם, אבל בסוף נתניהו הלחיץ אותי'? בגלל זה אני אומרת לאנשים - אל תצביעו הצבעה אסטרטגית, כי אף פעם אתה לא יודע מה יהיו ההשלכות של זה. תצביעו לפי הלב שלכם ולפי מי שאתם הכי מזדהים איתו בכנסת, כי אם לא - אחר כך אתם תצטערו. אני גם שומעת אנשים אומרים 'אולי נצביע לעוצמה כי ככה הם יעברו'. אני אומרת לא, עוצמה לא יעברו. אם תצביעו להם אתם סתם מאבדים קולות לימין. אל תטעו עם הצבעה אסטרטגית - תצביעו למי שאתם באמת אוהבים ומערכים, ולמי שאתם רוצים שייצג אתכם בכנסת".