סקר: לא לגנץ ולא לנתניהו האפשרות להרכיב ממשלה

על רקע הדרישה של אביגדור ליברמן להקמת ממשלת אחדות, סקר חדש מראה כי זו האפשרות היחידה - למרות שרוב הציבור מתנגד לממשלה כזאת

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/08/19 11:06 ד באב התשעט

סקר: לא לגנץ ולא לנתניהו האפשרות להרכיב ממשלה
היכלו שניהם יחדיו? נתניהו וגנץ, צילום: פלאש 90, נועם ריבקין, מארק ישראל סלם

סקר של וואלה ומכון מדגם בראשות מנו גבע מציג תמונה לפיה האפשרות היחידה להרכבת ממשלה, היא כששתי המפלגות הגדולות, הליכוד וכחול לבן ישבו בממשלת אחדות. אולם, 52% מהנשאלים הביעו התנגדות למהלך בעוד שרק 34% מהנשאלים תומכים בו. 

מהסקר עולה כי הרעיון של ממשלת אחדות, אותו מנסה לקדם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן מעורר התנגדות גדולה. ההתנגדות לממשלה שכזאת מגיעה משני צדי המפה הפוליטית, כאשר55% ממצביעי המרכז שמאל מתנגדים לרעיון שבו נתניהו יעמוד בראשות ממשלה כזאת, לעומת 48% של מצביעי ימין שמתנגדים לממשלה בראשות גנץ ולפיד.

ובכל זאת, למרות ההתנגדות בציבור להקמת ממשלת אחדות, ממפת המנדטים בסקר נראה כי ייתכן שלא תהיה ברירה אחרת או שהמדינה תיגרר לבחירות נוספות; לאף אחד מהמועמדים לראשות הממשלה - נתניהו או גנץ - אין רוב להרכבת ממשלת ימין או ממשלת מרכז שמאל מובהקת, וליברמן, שהציב את ממשלת האחדות ללא חרדים כהבטחת בחירות שמתנוססת בראש הקמפיין - ממשיך לשמור ביציבות על מגמת ההתחזקות מאז הבחירות האחרונות וככל הנראה יהיה לשון מאזניים.


על פי הסקר, אם הבחירות היו מתקיימות היום, גוש הימין והחרדים היה זוכה ב-57 מנדטים, רחוק מ-61 המנדטים שדרושים כדי להקים ממשלה. גוש המרכז-שמאל-ערבים היה מקבל 53 מנדטים, וליברמן עם עשרה מנדטים. הליכוד, כך לפי הסקר, הייתה הופכת למפלגה הגדולה עם 31 מנדטים, וכחול-לבן הייתה עומדת על 29. בגוש הימין-חרדים של נתניהו התוצאות די יציבות - 11 מנדטים לימין המאוחד בראשות איילת שקד, 8 מנדטים ליהדות התורה ו-7 לש"ס. עוצמה יהודית וזהות - שתי המפלגות שנשארו מחוץ לאיחוד של מפלגות הימין הדתי - לא עוברות את אחוז החסימה: עוצמה יהודית עם 2.2% וזהות עם 1.9%, מה שעשוי לגרום לאובדן של מאות אלפי קולות בימין.


בצד השמאלי של המפה, המחנה הדמוקרטי עם 7 מנדטים ומפלגת העבודה-גשר עם 6 מתייצבת במרחק מה מאחוז החסימה. מהסקר עולה כי גוש מרכז-שמאל נחלש בשלושה מנדטים לעומת הבחירות הקודמות - שנדדו כנראה לליברמן שכעת משמש לשון מאזניים.