ח"כ עידית סילמן לכיפה: "בסקרים שלנו אין הבדל במנדטים אם שקד עומדת במקום הראשון או במקום השני"

האישה הראשונה של הבית היהודי עונה לרב אבינר ואומרת: "זה שרב אחד חושב ככה זה בסדר, יש הרבה רבנים שחושבים ואומרים אחרת", ומסבירה: "זו עובדה מוגמרת שנשים נמצאות בפוליטיקה. בבית היהודי: "אנו מאמינים שלנשים יש מקום חשוב בעשייה הישראלית"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 04/07/19 16:59 א בתמוז התשעט

ח"כ עידית סילמן לכיפה: "בסקרים שלנו אין הבדל במנדטים אם שקד עומדת במקום הראשון או במקום השני"
רפי פרץ עם עידית סילמן וחגית משה, צילום: Hadas Parush/Flash90

לאחר סעדת דבריו של הרב אבינר, חברת הכנסת עידית סילמן, מקום 3 בבית היהודי, מסבירה מדוע אינה מתרגשת מדבריו של הרב אבינר, ומה מקומם של הפוליטיקאים אל מול הרבנים. 

איך זה להיות פוליטיקאית דתייה ביום הזה? 

"אושר צרוף. בסופו של הדבר העובדות מדברות בזכות עצמן. גם ברגעים הקשיים של המפלגה, שהמנהיגים שלה הלכו למקום אחר והיה צריך להעמיד רשימה ברגע האחרון, המפלגה האמרה 'לנו חשוב לראות נשים בכנסת. ואם אישה לא תבחר למקום הראשון או השני אנחנו נמסמר אישה במקום השלישי על ידי וועדה ציבורית. זו האג'נדה של המפלגה ולא מוותרים על זה. עמוד התווך של המפלגה הוא פורום הנשים שלה והוא הפורום הכי חזק פוליטית בבית היהודי והכי חזק גם בין כל המפלגות."

,"45% מהמתפקדים של הבית היהודי בשנים האחרונות הן נשים, זה נתון הכי גבוה שיש. כתוצאה מזה הקמנו את פורום 'רצות ומשפיעות' שהוא פורום נשים בין-מפלגתי. הבאנו נשים מכל המפלגות לראות איך עושים מהפכה נשית, ואיך מביאים נשים לקדמת הבמה הנשית והפוליטית".

איך היה לך לשמוע את הדברים של הרב אבינר היום? 

"הציונות הדתית היא מגוונת, ויש הרבה דעות ועמדות. אני באה ממערכת הבריאות, כשאת על שולחן הניתוחים לא מעניין אותך עם הרופא שלך הוא גבר או אישה. את רק רוצה לדעת שהוא יעשה את העבודה הכי טוב שאפשר. אם יש נשים טובות בחינוך, שזה דבר הרבה יותר קשה מפוליטיקה, אז אין שום סיבה שאישה לא תשב בפורום של קבלת החלטות ובעמדות מפתח." 

"אני גם מתייעצת עם רבנים, אבל חשוב להבין שרבנים נמצאים בעולם שלהם-בעולם הלימוד. אני באה להתייעץ איתם כדי לקבל את נקודת המבט שלהם אבל אני לא חייבת לקבל את זה כפוליטיקאית, ולא חייבת להגיד כזה ראה וקדש. אני נציגת הציבור ואני חייבת דין וחשבון לבוחרים שלי, ובסופו של דבר אני מקבלת את ההחלטות." 

אני מאוד מכבדת את הרב אבינר וחושבת שיש לו זכויות רבות, אבל אני חושבת שיש לנו מבט שונה שאנחנו מסתכלים על המציאות. אני מאמינה במנהיגות נשית וביכולת שלהם לדבר אחרת ולשים את האגו בצד לטובת הציבור. זה שרב אחד חושב ככה זה בסדר, אני יכולה להביא לך הרבה רבנים שחושבים אחרת ואומרים אחרת. בתוך הועדה המסדרת ישבו רבנים ששריינו נשים לתוך הרשימה הזו. ראש הרשימה הוא רב שחושב ועושה אחרת". 

אישה יכולה לעמוד בראשות המפלגה? 

"המפלגה דחפה נשים להיות בכל הזירות הפוליטיות, והיא יכולה לעמוד גם בראשה. בין המועמדים שהגיעו להתראיין מול הוועדה המסדרת, שבחרו את תפקיד יו"ר המפלגה, היו גם נשים שהתמודדו לתפקיד. המפלגה אמרה תמיד- אם לא תהיה אישה בראש, תהיה אישה במקום השלישי. וכל אחד צריך להיבחן על סמך הכישורים והיכולות שלו- לא משנה אם הוא גבר או אישה. זו עובדה מוגמרת שנשים נמצאות בתוך הפוליטיקה המקומית והארצית. הן מביאות את נקודת המבט הנשית והאימהית שלהן. בכל הדורות של עם ישראל היו מנהיגות נשים, כמו דבורה הנשיאה ומרים הנביאה. נשים מאז ומעולם היו מנהיגות ותמיד הובילו".

"בוועדה הציבורית שבחרה את האישה עמדו רבנים מהשורה הראשונה, כמו הרב אלי סדן והרב אייזנמן, הם יגידו לך בעצמם 'כל הנשים שעלו לדבר ולהציג את עצמן ראויות, איכותיות ומנהיגות. אם היינו יכולים היינו משבצים את כולן ברשימה". 

אם איילת שקד תביא יותר מנדטים היא צריכה לעמוד בראש? 

"הרב רפי הרים את המפלגה אחרי שהיא היתה בקרשים ואנחנו לא מחליפים את ההנהגה שלנו כל כך מהר. יש פה מסר חינוכי מאוד משמעותי לכל הציונות הדתית. לא הכל זה רק מנדטים. ובסקרים שלנו אין באמת הבדל במנדטים אם היא עומדת במקום הראשון או במקום השני עם תיק בכיר. היא לא באה מתוך במפלגה שלנו, אלא כבלוק טכני. וככה זה לא משנה אם אתה מספר אחד או שניים. הרב פרץ במקום הראשון מביא מקום מזוקק של ממלכתיות". אנשים רוצים לראות רשימה טובה מול העיניים ולזה הם יצביעו. לא קמה ממשלת ימין בגלל פיצול הקולות ופיצול הכוח."

בבית היהודי לא מיהרו לצאת עם תגובה משלהם לדברי הרב אבינר, ורק לאחר שעות ארוכות אמרו: "הבית היהודי היא המפלגה הראשונה שבנתה פורום נשים משמעותי המצמיח נשים מנהיגות וכ-45% ממתפקדי הבית היהודי הן נשים. כמו כן, במפלגה יש שריון לנשים על מנת לקדם ייצוג הולם וראוי בכנסת. הציונות הדתית מורכבת מגוונים ומתפיסות שונות אבל בשעת מבחן אנו יודעים להיות תחת מפלגה אחת. אנו מאמינים שלנשים יש מקום חשוב בעשייה הישראלית." 

יו"ר איחוד הימין, השר הרב רפי פרץ אמר היום לכאן רשת ב על דברי הרב אבינר שנשים לא צריכות להיות בפוליטיקה: "יש לי הערכה וכבוד עצום אליו. הדברים שלו הם איזה סימון למשהו עליון שרבנים מסמנים. בבית היהודי יש מקום לנשים ויש להם מקום גם בעשייה הציבורית".

 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן