על רקע השמועות על כניסה לפוליטיקה: יאיר גולן פותח את הפה

סגן הרמטכ״ל לשעבר מדבר לראשונה מאז ששמו נקשר במערכת הפוליטית: "הטענה שאילוצים משפטיים באים על חשבון החזרת חיילינו הביתה בשלום היא טענה פופוליסטית ששייכת למחנה פוליטי מסוים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/06/19 11:38 כג בסיון התשעט

על רקע השמועות על כניסה לפוליטיקה: יאיר גולן פותח את הפה
האלוף במיל', יאיר גולן, צילום: שורת הדין

על רקע הדיווחים על הצטרפותו לפוליטיקה, סגן הרמטכ״ל לשעבר, האלוף במיל' יאיר גולן, הופיע היום (ד') בכנס השנתי של ארגון "שורת הדין" והתייחס למספר נושאים. גולן יתייחס גם לטענות כי בתי המשפט הם המפקדים של צה"ל: "טענה ששייכת למחנה פוליטי מסוים. גולן דבר גם על על המתיחות הביטחונית: "העצה הבריאה ביותר שאני יכול לתת היא תמיד להיות מוכן למלחמה".

שמו של מי שכיהן בתפקיד השני בחשיבותו בצה"ל נקשר לאחרונה, עם ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק. בנוסף לשמועות על הקמת רשימה חדשה, נפוצו גם שמועות כי יתמודד על מקום בפריימריז של מפלגת העבודה. 

האלוף במיל', יאיר גולן דבר בכנס על הלחימה של צה"ל ועל הפסיקות של בית המשפט בכל מה שקשור לדיני מלחמה. "כשאנחנו נלחמים בשטחים עירוניים, העיקרון החשוב ביותר הוא מקצועיות. לצה״ל יש שלוש מטרות: להגן על אזרחי ישראל, לפגוע כמה שיותר בכח התפעולי של האויב ולבצע את שתי המשימות הראשונות, בלי לשלם מחירים כבדים בחיי אדם עם צמצום הנזק הפיזי, הכלכלי והבינלאומי. קשה מאוד לאזן את הדברים האלה".

יאיר גולן

יאיר גולןצילום: שורת הדין

גולן הוסיף ואמר, "אני מכיר את הטענה שמשפטנים מחליטים בצבא, טענה ששייכת למחנה פוליטי מסוים, אבל פיקדתי על יהודה ושומרון במשך יותר משנתיים ואגיד כך - לעולם לא הרגשתי שהשיקולים המשפטיים מגבילים את היכולת שלי לקבל החלטה. אני חושב שזו גישה פופוליסטית שאילוצים משפטיים באים על חשבון החזרת חיילינו הביתה בשלום מכיוון שכשנלחמים בשטח עירוני זה מצב מורכב. קל מאוד להגיד שזה פשוט, אבל בחיים האמיתיים המצב שונה. מתמודדים כל הזמן עם שיקולים מוסריים ושיקולים מבצעיים. כאשר לא נלחמים בצורה מקצועית, לא נלחמים בצורה מוסרית.
המטרה שלנו היא להילחם, לנצח ולגבור על האויב ועדיין להישאר מוסריים".

את הדברים אמר גולן בכנס השנתי של ארגון 'שורת הדין' שמתקיים השנה בפעם השלישית ועוסק בדיני מלחמה ובסוגיות משפטיות בשדה הקרב. בכנס משתתפים השנה שורת מומחים בינלאומיים בתחום המשפט, אישי ציבור מהארץ ומהעולם, בכירי צה״ל וגורמים בכירים נוספים.