בנט מציג: תכנית הימין החדש לשילוב החרדים

שר החינוך לשעבר בעד הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים, בעד גמול ראוי לכלל חיילי צה״ל בשירות חובה: שכר חודשי של 3000 ש"ח, אך בטוח שהקיצוניים משני הצדדים יתנגדו להצעה

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/06/19 17:23 טו בסיון התשעט

בנט מציג: תכנית הימין החדש לשילוב החרדים
נפתלי בנט, צילום: פלאש 90

יו"ר הימין החדש ושר החינוך לשעבר, נפתלי בנט פרסם היום (ג') את תכנית מפלגתו לשילוב החרדים – "משיסוי לשילוב". התכנית כוללת הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים ותגמול ראוי לכלל חיילי צה"ל. "המון צעירים חרדים שנטייתם, ורצונם אינם ללמוד בישיבה או שאינם מתאימים לכך, גם נשארים בישיבה, רק מכיוון שאין להם ברירה אחרת. הם פשוט ממתינים, חלקם חסרי מעש, בישיבה עד לגיל הפטור". טוען בנט.

ההליכה לבחירות חוזרות עמדו בסימן "חוק הגיוס" וכעת, יו"ר הימין החדש, נפתלי בנט מציע את משנתו ואת פתרונותיו לבעיית גיוס הצעירים החרדים לצה"ל. "נושא גיוס חרדים לצה"ל הפך להיות מקור אינסופי למריבות בין קיצוניים משני הצדדים, והפתרונות המוצעים לאורך השנים, כולל חוק הגיוס המוצע כיום בגללו כביכול לא קמה הממשלה, לא נותנים מענה לבעיה האמיתית", אומר בנט.

בנט טוען כי מדינת ישראל, באמצעות החוקים הללו, גוזרת חיי עוני ותלות על מאות אלפי חרדים. התכנית "משיסוי לשילוב" מציגה כמה פתרונות: הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21 על מנת שהצעירים החרדים יוכלו לצאת ללמוד מקצוע בגיל הגיוני ולעבוד בעבודה איכותית לאורך חייהם. כך, טוען בנט "הצעירים הללו ישתחררו וירכשו מקצוע איכותי, יפרנסו את משפחותיהם בכבוד ויהוו גורם יצרני לכלכלת ישראל למשך כל חייהם". 

כתבתו של רועי שרון

יתגייסו?צילום: צילום מסך מ'כאן'

בנוסף, שר החינוך לשעבר מציע תגמול ראוי לכלל חיילי צה״ל בשירות חובה: שכר חודשי של 3000 ₪ לכל חיילי הסדיר הקרביים של צה״ל (תומכי לחימה 2000₪, עורף 1500₪). "לאור זאת שרק כ50% מצעירים ישראל מתגייסים כיום לשירות חובה בצה"ל, הדבר ההוגן הוא להעניק להם תגמול מיוחד שייתן להם נקודת פתיחה טובה יותר לחיים. תגמול זה גם יעודד מרצון צעירים חרדים ואחרים להתגייס לצה"ל", כך אומר בנט.

התכנית שמציע יו"ר הימין החדש תפעל למשך 8 שנים, עם בקרה ומדידת תוצאות בכל שנה. "התכנית שלנו הפוכה ב180 מעלות מחוק הגיוס המוצע". המצב הקיים לפי משתנו של בנט רע מאד לצעירים החרדים ולמדינת ישראל.  "חרדי הולך לישיבה בגיל 18 ואם הוא נשאר שם עד גיל 24 הוא פטור משירות בצה״ל. עד גיל 24 אסור לו ללמוד מקצוע ולעבוד. זו עבירה", מסביר בנט. "על פי החוק הקיים בשנת 2020 הגיל עוד יעלה ל26. רבבות חרדים נותרים בישיבות בגילאי 21-24 רק כי אוסרים עליהם לצאת לעבוד ולרכוש מקצוע. חלקם יגדלו להיות תלמידי חכמים, וזה נפלא, כי אנו רואים את לימוד התורה ואת המשך שלשלת הדורות כערך מרכזי במדינת ישראל. אבל המון צעירים חרדים שנטייתם, ורצונם אינם ללמוד בישיבה או שאינם מתאימים לכך, גם נשארים בישיבה, רק מכיוון שאין להם ברירה אחרת. הם פשוט ממתינים, חלקם חסרי מעש, בישיבה עד לגיל הפטור".


בכל השנים הללו, אותם צעירים חרדים יוכלו ללמוד מקצוע, לצאת לעבוד, לייצר הכנסות ממיסים למדינת ישראל. "במקום זה, רבים מהם (אלו שלא יהפכו לתלמידי חכמים) מחמיצים את השנים הכי חשובות שלהם. עד שהם משתחררים בגיל 25, הם כבר נשואים עם 3-4 ילדים, ללא שום סיכוי להשכלה מקצועית, ונדונים לחיי תמיכה על ידי קרנות צדקה וסיוע משפחתי. בקצב הצמיחה הדמוגרפית של הציבור החרדי, זה פשוט יתמוטט על כולנו. 27% מהילדים בכיתה א' כיום (2019) הם חרדים. אם הם לא ילכו לעבוד זה כלכלת ישראל תתמוטט. אין מצב כזה בשום מקום בעולם. בארה"ב ובאירופה, צעירים חרדים יוצאים לעבוד בשיעור די דומה לשאר הציבור. חרדים אשר ירצו להתגייס לצה״ל לאחר גיל הפטור יוכלו לעשות זאת בתכניות מיוחדות".

בנט טוען בנוסף כי, ההצעה לא הוגנת, אבל יעילה. אבל, לטענתו, הכלל ״אל תהיה צודק, תהיה חכם״ חל כאן. "אם נישאר במצב הקיים או בחוק הגיוס המוצע, הבעיה רק תלך ותחריף, עד שכאמור, כלכלת ישראל לא תוכל לשאת בעלויות". 

יו"ר הימין החדש צופה כי קיצוניים משני הצדדים השונים של המפה הפוליטית יתנגדו לו. "יש חרדים קיצוניים שרוצים להותיר רבבות צעירים בישיבה, גם אם בפועל אינם לומדים תורה-, ולגזור עליהם חיי עוני, העיקר שיישארו בישיבות ללא בחירה. האנטי חרדים הקיצוניים, מעדיפים שיהיה את מי לתקוף יומם ולילה, ("החרדים אשמים בהכל!!"), למרות שהם יודעים שצה״ל בכלל לא ערוך לקלוט אלפי חרדים על צרכיהם".

בסוף דבר אומר נפתלי בנט כי להערכתו, דווקא תכנית הימין החדש היא שתביא חרדים להתגייס לצה״ל ולהשתלב בשוק העבודה בצורה הטובה ביותר. "אני יודע שבמשרד האוצר אוהבים את עיקרי התכנית והאמת, כל מי שמפעיל שכל ישר מבין שזו הדרך המעשית. העלות התקציבית היא כ900 מיליון ₪, ועוד נחסוך בהוצאות רבות. התרומה לכלכלה עצומה. זו הצלת עתיד ישראל, לא פחות", דברי נפתלי בנט.