שר המשפטים אמיר אוחנה: "אני רואה רק רשות אחת שאין עליה לא איזונים ולא בלמים"

שר המשפטים הטרי אמר בנאומו הראשון, בטקס ההסמכה של לשכת עורכי הדין כי מי שרוצה בטובתה של מערכת המשפט – חייב להיות מוכן לבקר אותה ולתקן אותה

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/19 18:02 ז בסיון התשעט

שר המשפטים אמיר אוחנה: "אני רואה רק רשות אחת שאין עליה לא איזונים ולא בלמים"
שר המשפטים, אמיר אוחנה, צילום: הותר לשימוש

שר המשפטים, אמיר אוחנה, נשא היום (ב') את נאום הבכורה שלו כשר משפטים. את הנאום נשא אוחנה בטקס ההסמכה של לשכת עורכי הדין: "מי שרוצה בטובתה של מערכת המשפט – חייב להיות מוכן לבקר אותה; תהיינה מחלוקות. ננהל אותן בדרך ארץ, אך את הדרוש תיקון – נתקן"

"מערכת המשפט, היא מאבני היסוד של כל מדינה חופשית ודמוקרטית", אמר אוחנה. "היותה של מערכת המשפט אחת מאבני היסוד אין משמעה כי אין להשמיע עליה ביקורת, ממש כשם שביקורת על הכנסת ועל הממשלה, שתי הרשויות הנוספות, היא חיונית לקיום ערכי החופש והדמוקרטיה. יש טענה – שדומני כי קונה פחות ופחות אחיזה בציבור – לפיה כל מי שמבקש לתקן את מערכת המשפט ומעז לבקר אותה – רוצה ברעתה. להיפך". 

השר אוחנה הדגיש ואמר כי: "מי שרוצה מערכת משפט נקיה משיקולים זרים, מי שרוצה מערכת משפט חזקה וצודקת, מי שרוצה בטובתה של מערכת המשפט – חייב להיות מוכן לבקר אותה. ולבקר פירושו גם לתקן, לשנות. אין שינוי היכן שיש מחסום בפני כל ביקורת, והתיקון לא יבוא אם נכנע לזעקות השבר השחוקות על "קץ הדמוקרטיה", ו"מיטוט שלטון החוק", על כל תזוזה מהמצב הקיים. מי שתחושת הצדק עוד מפעמת בו, מי שחיפוש האמת היא עדיין נר לרגליו, חייב לשאול את עצמו את השאלות הללו".

 השרה איילת שקד

ממשיך דרכה? | שרת המשפטים לשעבר, איילת שקדצילום: Yonatan Sindel/Flash90

"היה ניתן לצפות שדווקא בשל כך תגזור על עצמה המערכת המשפטית על שלוחותיה, שופטים ומשפטנים בשירות המדינה, איפוק מיוחד בתפקידה, ותכבד את לשון החוק כמו גם את הרשויות האחרות", אמר אוחנה בנאומו. "לצערי לא תמיד אני רואה איפוק זה בפועל. כולנו מסכימים על הצורך במערכת האיזונים והבלמים שהגה מונטסקייה, אך במעש – אני רואה רק רשות אחת שאין עליה לא איזונים ולא בלמים, זולת אלה שהיא מואילה לגזור על עצמה".

אוחנה קרא בסוף נאומו לעורכי הדין: "בואו נאבק יחד כדי להגביר את אמון הציבור במערכת המשפט, ובואו נהיה חלק ממערכת משפט הראויה לאמון זה. כולנו מתחילים היום דרך חדשה. בואו נצעד בה יחד, עם כל ההבדלים שבינינו, עם כל הפערים שוודאי ישנם – נצעד בה יחד למערכת משפט שרואה לנגד עיניה קודם כל ולפני הכל את הצדק, ובמילותיו של נשיא ביהמ"ש העליון הראשון משה זמורה: "אמת ויציב – אמת עדיף".