ממשלה או בחירות? חילוקי דעות ביהודה ושומרון

בעוד שתנועת נחלה והרב שמואל אליהו קוראים לא לקבל את תכנית טראמפ ולא חוששים מבחירות חדשות, כך גם מפוני ישובי צפון השומרון שדורשים לבטל את חוק ההתנקות. לעומתם, אומר יו"ר מועצת יש"ע: "שעון החול אוזל. הקימו ממשלה לאומית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/05/19 18:46 כד באייר התשעט

ממשלה או בחירות? חילוקי דעות ביהודה ושומרון
נתניהו, השרים ודגן עם ילדי בי"ס "בנציון נתניהו" בטקס , צילום: רועי חדי

שעות לפני תום המנדט שקיבל נתניהו להקים ממשלה, ובהתיישבות ביהודה ושומרון יש מי שקוראים לנציגי הציבור לקדם יוזמות שונות גם במחיר הליכה לבחירות חדשות, לצד כאלה שקראו לראשי המפלגות להגיע להסכמות ולהקים ממשלת ימין.

הרב שמואל אליהו אנשי תנועת 'נחלה' קראו לרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ מהבית היהודי-איחוד לאומי להציב דרישה שלא לקבל את תכנית טראמפ ולא לוותר על אף שטח ביהודה ושומרון.

הרב אליהו אמר לאנשי התנועה: "אנו מחויבים להגיד לנציגי הציבור בכנסת – אסור להיכנע לחיבוק ולמלכודת הדבש, ומרוב אהבה לוותר על ריבונות ביהודה ושומרון. יהודה ושומרון זה נחלת אבותינו. הערבים ממילא עוזבים אותה לאט לאט, וצריך לאפשר להם לעזוב יותר מהר ולהתיישב בכל רחבי יהודה ושומרון". בתנועת נחלה הוסיפו כי "ברגע גורלי זה, אנו קוראים לראש הממשלה לקבל את דרישות איחוד מפלגות הימין, ואם ראש הממשלה יסרב - על איחוד מפלגות הימין לסרב להיכנס לממשלה וללכת לבחירות".

מי שדווקא ביקש לצנן את המציאות הפוליטית הוא יו"ר מועצת יש''ע, חננאל דורני, שכתב לנתניהו ואשי המפלגות כי הוא מבקש מהם למצות את המשא ומתן ולהקים ממשלת ימין: "שעון החול אוזל. הקימו ממשלה לאומית".

לדבריו, "אסור להוריד לטמיון את העבודה הקשה של הבחירות האחרונות. רצון העם כפי שבא לידי ביטוי בבחירות האחרונות הוא לראות ממשלה ימנית לאומית חזקה שתוביל את מדינת ישראל בשנים הקרובות".

בהמשך כתב: "אנו מבקשים מכם למצוא את דרך הישר לגשר על כל הפערים הקטנים על מנת שתקום ממשלה לאומית כפי שרצו אזרחי ישראל. לצד האתגרים הגדולים והחשיבות העצומה של הקמת ממשלה לאומית, אין לנו ספק שהפערים והמחלוקות ניתנים לגישור".

נתניהו ודורני

נתניהו ודורניצילום: מועצת ישע

מפוני חומש ושא-נור פנו לראשי מפלגות הימין בדרישה לביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון. "מדובר בהזדמנות לתקן את העוול הנורא, פצע שעדיין מדמם בליבנו ובלב ישראל יום יום - הגירוש מיישובי גוש קטיף וצפון השומרון." פתחו המגורשים את מכתבם לראש הממשלה וראשי מפלגות הימין.

לדבריהם, "מדובר בדרישה שזוכה לתמיכה רחבה משלל מפלגות וזוכה לרוב ברור בכנסת הנוכחית. אנו קוראים לכם - אל תפספסו את ההזדמנות, עשו ככל שביכולתכם כולם, הקימו ממשלת ימין ויחד נוביל את תיקון העוול - ונבטל את החוק המיותר - חוק ההתנתקות".

לנתניהו כתבו: "אדוני ראש הממשלה, בימים האחרונים דרישתנו קיבלה תמיכה של עשרות חברי כנסת, של שרים רבים ושל הציבור בישראל. המפתחות בידיים שלך, ביכולתך לתקן את העוול. מי כמוך יודע כמה נזק ועוול היה הגירוש שלנו ושל משפחותינו מביתנו ומהישובים המדהימים בצפון השומרון. אף שמענו את הדברים בפגישה איתך לפני מספר שנים, שם הבעת דעה ברורה ונחרצת כי ההתנתקות הייתה טעות וציינת את חשיבות ההתיישבות".

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אהוסיף כי "הגיע הזמן לעשות תיקון לעוול הזה, שנעשה לפני יותר מ 10 שנים, ולהחזיר לשם את התושבים. אין שום סיבה שלא יהיו תושבים שיחיו בכל מקום בשומרון. יש לנו את הריבונות כאן, זה הזמן לתקן את העוול הזה." דגן קרא לנתניהו להוביל את המהלך ולא להיגרר אליו "זו השעה, לעשות מעשה מוסרי, אמרת פעם אחר פעם שההתנתקות הייתה טעות. יש לך הזדמנות לתקן" אומר דגן, שגורש בעצמו מביתו בישוב שא-נור.

חברי כנסת בצפון השומרון

חברי כנסת בצפון השומרוןצילום: רועי חדי