בישיבת הממשלה הקרובה: השרים יצביעו בעד הגדלת שרי הממשלה

בעקבות הצרכים הקואליציוניים להרכבת הממשלה הבאה של ישראל, נתניהו צפוי להביא לאישור שרי הממשלה את ביטול החוק המגביל את מספר שרי הממשלה

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/05/19 09:03 י באייר התשעט

בישיבת הממשלה הקרובה: השרים יצביעו בעד הגדלת שרי הממשלה
ממשלה מורחבת. ישיבת ממשלה, צילום: פלאש 90, מארק ישראל סלם

בעצמו של המשא ומתן הקואליציוני, שנראה כי לכל מפלגה דרישות רבות ומופרזות, נדרש ראש הממשלה להגדיל את מספר השרים היושבים סביב שולחן הממשלה. נתניהו צפוי להביא כבר ביום ראשון הקרוב לישיבת ממשלה את ההצעה לבטל את המגבלה על מספר השרים.

כזכור, בעבר חוקק כי ממשלה תוכל להכיל עד 19 שרים. בממשלה הקודמת החוק הוקפא וכעת מבקשים לבטלו. הגדלת מספר שרי הממשלה מגדילה משמעותית את התקציב של הממשלה, מכיוון שכל שר רציך לשכה, נהג וצצות מורחב כמקובל בחוק. אם זאת נראה כי השרים צפויים לאשר את ההחלטה להגדיל את מספר שרי הממשלה. 

בתזכיר החוק המחודש להגדלת מספר השרים בממשלה נכתב: "יצוין כי המשטר הפרלמנטרי הרב-מפלגתי הנהוג בישראל היה מאז ומעולם ממשלות קואליציוניות כאשר הקמת ממשלה קואליציונית  מצריכה פעמים רבות שיתוף מספר רב של סיעות בקואליציה. במצב דברים זה, ועל אף היתרונות הגלומים בקיומה של ממשלה קטנה קיים קושי  משמעתי לכונן ממשלה, הלכה למעשה,  ולהבטיח יציבות שלטונית".

עוד נכתב כי "האיזון בין השיקולים התומכים בקיומה של ממשלה קטנה לביו הקשיים המעשיים לכונן ממלה ולהבטיח באמצעותה יציבות שלטונית לאורך זמן מוביל למסקנה כי מוטב להותיר גמישות ביחס למספר המרבי של השרים ולא לקבע בחקיקת היסוד מגבלות נוקשות בנושא".