עדות מטלטלת בדיון העגונות: "בעלי נפצע אנוש מירי צלף בחאן יונס"

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות חברת הכנסת פנינה תמנו שטה דנה בנושא העגינות לציון יום העגונה, שם סיפרה על ההתמודדות מוריה בן ארי שבעלה נפצע קשה בחאן יונס והיא הפכה לעגונה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 19/03/24 16:42 ט באדר ב'

עדות מטלטלת בדיון העגונות: "בעלי נפצע אנוש מירי צלף בחאן יונס"
לוחמי צה"ל ברצועת עזה, אילוסטרציה, צילום: דובר צה"ל

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי דנה בנושא העגינות לציון יום העגונה, מוריה בן ארי שהייתה עגונה ללוחם שנפצע בצוק איתן והוגדר צמח וליוותה אותו עד מותו סיפרה לחברי הוועדה על ההתמודדות. יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה אמרה בדיון:"זהו נושא חשוב למרות עת החירום בה אנו נמצאים, כולנו יודעים שיש נושאים שהם בסדר עדיפויות גבוה של הוועדה".

מוריה בן ארי סיפרה: "לפני כמעט עשר שנים במבצע צוק איתן איבדתי את בעלי, אהוב נעורי אב ילדי חברי הטוב ביותר חגי. חגי נפגע פגיעה אנושה מירי צלף בחאן יונס. כוחות ההצלה שפעלו ללא לאות הצליחו להשאיר אותו בחיים. כשהגעתי לבית החולים וראיתי אותו נרגעתי הוא היה נראה מאוד נקי ושלו, חוץ מתחבושת שעטפה את ראשו הוא היה לגמרי שלם. היו שם אחרים שהגיעו מלאי דם, קטועי גפיים. הייתי בטוחה שהמצב שלו ממש טוב הדבר היחיד שהתפללתי עבורו באותם ימים היה שהוא יחייה, לא משנה איך העיקר שיחייה".

"לאט לאט הבדידות והייאוש משתלטים"

בן ארי הוסיפה: "כשהזמן חלף הבנתי שמהות הפגיעה של פגיעת ראש איננה כמו כל פגיעה אחרת. אני לא יודעת אם אתם מכירים אנשים שנמצאים במצב צמח. האיברים החיוניים פועלים, אך הוא אינו מגיב ואין לנו שום יכולת לתקשר איתו. הוא נוכח נפקד וזה מצב שיכול להמשיך שנים אורוכות ופגשתי אנשים שחיים כך. לאחר שנה שבה כשלו כל ניסיונות השיקום בנינו לו יחידת דיור שבה התגורר עם מטפלים צמודים. אני חייתי עם ילדיי בביתנו ובכל בוקר אחרי הפיזור בגנים הייתי מבקרת אצלו ומתחילה את היום כך במשך שנה וחצי יום יום, לאט לאט הבדידות והייאוש משתלטים.

מכיוון שלא היה שינוי באופק אבי שהוא רב התחיל להניע הליך מול הרבנות. אך כשראיתי את הטופס שעליו אני צריכה לחתום נשבר לי הלב. בצד אחד של הטופס היה כתוב התובעת מוריה בן ארי ובצד השני הנתבע חגי ופשוט לא יכולתי לראות את זה. איך יצא שאני נגד חגי?. לא היה בזה שום היגיון. ידעתי שחגי היה רוצה בשבילי חיים טובים ולכן היה תומך בי וזה מה שהחזיק אותי. בסופו של דבר חגי נפטר באופן טבעי ולא נזקקתי להליך המורכב הזה. היום אני נשואה בשנית והבאתי לעולם עוד שני ילדים מלבד השלושה של חגי ושלי".

בית הדין הרבני

בית הדין הרבני, צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

בקואליציית עיק"ר מסרו: יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, פנינה תמנו שטה על הדיון החשוב בנושא מניעת עגינות שכינסה היום, ואת חברות הכנסת בעבר בהווה שנכחו. אנחנו מבקשות וקוראות להקדים ולפעול למניעת עגינות באמצעות שטר הרשאה לגט ולהציל את נשות ישראל מעגינות. אנחנו סומכות את ידינו על ההחלטה לקדם דיון בועדת חוץ וביטחון לשם הסכמה על שטר הרשאה שמקובל הלכתית, בנוסף, קוראות לבתי הדין ואגף עגונות להקשיח עמדות ולהשתמש בכל האמצעים כולל הגדרה כעבירה פלילית של סרבני גט.