הערבים זועמים, בן גביר מרוצה: זה מה שיקרה בהר הבית ברמדאן

בתום דיון טעון בישיבת הממשלה, הוחלט לקבל חלק מדרישותיו של השר לביטחון לאומי, ולהטיל מגבלות על המתפללים המוסלמים העולים להר הבית ברמדאן | ח"כ מרע"מ: "הפרובוקטור בן גביר רוצה להבעיר את ירושלים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/02/24 20:31 ט באדר א'

הערבים זועמים, בן גביר מרוצה: זה מה שיקרה בהר הבית ברמדאן
דגלי חמאס ואש"ף בהר הבית, ארכיון, צילום: Jamal Awad/Flash90

מידי שנה חג הרמדאן מהווה נקודת רתיחה ביטחונית, עם עימותים אלימים סביב הר הבית והתראות גוברות לפיגועים והתפרעויות במזרח ירושלים וברחבי יהודה ושומרון. השנה, בצל המלחמה והמתיחות הביטחונית הגבוהה אף יותר, התקבלה החלטה להגביל את מספר העולים להר הבית בימי החג המוסלמי.

בדיון מיוחד בנושא שהתקיים היום (א') בהשתתפותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הועלתה הצעתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להגביל בגיל ובכמות את העולים למתחם הר הבית. בסיומו של הדיון, הוחלט כי ההצעה תתקבל באופן חלקי. כך למשל, בניגוד לדרישתו של בן גביר, לא תוגבל הכניסה להר הבית למי שגילו עולה על 70. ראש הממשלה ביקש זמן כדי לבחון את כל האפשרויות לפני שיוחלט באיזה אופן ימומשו ההגבלות.

בן גביר העלה גם דרישה לאשר עליית כוחות ישראלים להר הבית על מנת להוריד כרזות ושלטים המהללים את סינוואר ואת חמאס, אולם הצעה זו נדחתה. יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, מסר: "ההחלטה העקרונית של מדינת ישראל לאורך השנים, וכך גם השנה, היא לאפשר חופש פולחן ברמדאן ולאפשר עלייה להר הבית. נוכח הרגישות הביטחונית, יוטלו מגבלות הנובעות משיקולים ביטחוניים בלבד. המגבלות האלו טרם סוכמו. גורמי הביטחון יגבשו את המלצותיהם בהתאם להערכת המצב ויביאו אותן לדרג המדיני בהמשך".

"החלטה מסוכנת וגזענית"

חברי כנסת ערבים יצאו נגד ההחלטה. ח"כ ואליד אלהואשלה מרע"מ, הגיב בזעם להחלטה: "נתניהו שוב נכנע לבן גביר, בעוד החלטה מסוכנת וגזענית שעלולה להוסיף שמן מיותר למדורת האלימות. הפרובוקטור בן גביר רוצה להבעיר את ירושלים", טען.

עוד תקף: "במקום להעמיד אותו במקומו ולשמור על חופש הפולחן והתפילה של האזרחים המוסלמים במהלך חודש הרמדאן הקדוש, נתניהו משתף איתו פעולה. אני קורא לכל הגורמים האחראיים בממשלה ובראשם לשרים גלנט, גנץ ואיזנקוט, לפעול לביטול ההחלטה המבישה שהשלכותיה עלולות להיות קשות לכולנו".

חבר הכנסת אחמ"ד טיבי הגיב גם הוא וקרא לביידן להטיל סנקציות על בן גביר: "החלטה כהניסטית של נתניהו. האיש שבוי בידי המחבל המורשע בן גביר בשל מחדל ה7.10. אנחנו נפנה לשגרירים ולנציגים בינלאומיים כדי לבטל את ההחלטה הזו".