מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

ברגע האחרון: דרעי מקדם חוק שימנע פיצוץ עם שופטי העליון

יו"ר ש"ס הנחה את חברי מפלגתו לקדם חקיקת בזק שתמנע בעת הזו את פרסום פסק הדין בבג"צ הסבירות. במסגרת ההצעה, תקופת כתיבת הפסיקה תוארך לתשעה חודשים בעניין הדורש הכרעה בתוקפו של חוק יסוד

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/12/23 20:35 יט בטבת התשפד

ברגע האחרון: דרעי מקדם חוק שימנע פיצוץ עם שופטי העליון
דרעי עם נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

רגע לפני פרסום פסק הדין: יו"ר ש"ס, אריה דרעי, הודיע הערב (א') על קידום חקיקת בזק שתמנע את פרסום פסק הדין של בג"צ בעילת הסבירות בעת הזו. בהודעת מפלגת ש"ס נכתב כי שר הפנים משה ארבל וחברי הכנסת ינון אזולאי וארז מלול, הונחו לקדם ולגבש חקיקת בזק שתמנע את פרסום פסק הדין בבג"צ הסבירות והנבצרות. "דבר שיביא להעמקת השסע בעם בזמן המלחמה, בשעה שחיילינו מחרפים נפשם על הגנת הארץ" לשון ההודעה.

תקופת כתיבת פסק הדין תוארך: במקום שלושה חודשים - תשעה

עוד נכתב בהודעה, כי במסגרת התיקון המוצע, תקופת כתיבת הפסיקה של שלושת החודשים תוארך לפרק זמן של תשעה חודשים בעניין הדורש הכרעה בתוקפו של חוק יסוד. באופן הזה יוכל הרכב בית המשפט לפרסם את החלטתו מאוחר יותר, ולא במהלך המלחמה.

טיוטת פסק הדין: העתירה לביטול החוק התקבלה ברוב של 8 שופטים

כזכור, טיוטת פסק הדין של בג"צ בנוגע לחוק צמצום עילת הסבירות, נחשפה בשבוע שעבר עלי ידי כתב חדשות 12 עמית סגל. מהטיוטה עולה כי העתירה לביטול החוק התקבלה ברוב של 8 אל מול 7 שופטים. הנשיאה כתבה כי "חוק היסוד מהווה סטייה ניכרת מ'החוקה בהתהוות' ועל כן חייב היה להתקבל בהסכמה רחבה, ולא ברוב קואליציוני דחוק", אך מולה טען השופט נעם סולברג כי בעמדתו שלא לפסול חוק יסוד "ניצבים רוב שופטיו ונשיאיו של בית משפט זה".

סער: "ניסיון כזה הוא חמור במיוחד"

גדעון סער הגיב להודעתו של דרעי בביקורת: "השתדלתי להימנע מכל פולמוס פוליטי בימים אלה, אך הערב חובתי לומר שאתנגד לכל ניסיון (אם יהיה כזה) למנוע באמצעות מחטף חקיקתי פרסום פסקי דין של בית המשפט העליון", לדבריו: "נסיון כזה הוא חמור במיוחד משום שיתבצע עלי המחוקק לגבי פסיקה שעניינה ביקורת שיפוטית עליו. אני אומר זאת ללא תלות בתוכן הפסיקה".